یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
ثبت زندگی‌نامه و خاطرات شهدا پشتوانه ادبیات پایداری است

جواد صفری، نویسنده کتاب «شهدای راه‌آهن لرستان» ثبت زندگی‌نامه و خاطرات شهدا را پشتوانه ادبیات پایداری دانست و افزود: ادبیات پایداری زوایای پنهان و آشکار فرهنگ مقاومت را برای نسل‌های بعد حفظ خواهد کرد. ‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در دورود چهارمین یادواره شهدای اداره کل راه آهن لرستان عصر یک‌شنبه با حضور جمعی از مسئولین، اقشار مختلف مردم و خانواده‌های معزز شهدا در سالن اجتماعات کارخانه سیمان شهرستان دورود برگزار شد.

در این مراسم سردار عبدالفتاح اهوازیان فرمانده دوران دفاع مقدس و کارشناس جبهه مقاومت و همرزم شهید حاج قاسم سلیمانی به سخنرانی پرداخت. در ادامه این یادواره از کتاب «شهدای راه‌آهن لرستان» به قلم جواد صفری رونمایی شد.

صفری در سخنانی ثبت زندگی‌نامه و خاطرات شهدا را پشتوانه ادبیات پایداری دانست و افزود: ادبیات پایداری زوایای پنهان و آشکار فرهنگ مقاومت را برای نسل‌های بعد حفظ خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها پیش در کتاب فارسی دوره ابتدائی خوانده بودیم که ریزعلی خواجوی مسافران یک قطار را از مرگ نجات داده بود، آن هم با آتش زدن پیراهن خود، افزود: تصویری زیبا از این دهقان فداکارِ کشورمان در ذهن و یادها مانده است و همیشه از او به نیکی یاد می‌شود، اما در برهه‌ای دیگر از تاریخ میهنمان با چشمان خود دیدیم عزیزانی را که آتش کینه دشمنان را به جان خریدند و هزاران مسافر نظامی و غیرنظامی را نجات داده و نگذاشتند لحظه‌ای تأخیر در تأمین و تدارک خطوط ریلی کشور و همچنین پشتیبانی جبهه‌های جنگ در آن شرایط حساس پیش بیاید و جان شیرین خود را در این راه فدا کردند.

ثبت زندگی‌نامه و خاطرات شهدا پشتوانه ادبیات پایداری است

نویسنده کتاب «شهدای راه آهن لرستان» به نحوه جمع‌آوری اطلاعات کتاب اشاره کرد و افزود: با مراجعه به بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان دورود و همچنین بسیج و امور ایثارگران اداره کل راه آهن لرستان، پرونده و لیست اسامی دوازده شهید کارگر و کارمند این ناحیه را بررسی و براساس تقدّم زمانی شهادت، به نگارش زمانه و زندگی این عزیزان پرداخته‌ام.

وی با بیان اینکه در میان دوازده شهید این ناحیه، از گروه‌های سنی ۲۲ سال تا ۵۹ سال به چشم می‌آید، افزود: یک نفر از این عزیزان مجرد و بقیه صاحب زن و فرزند بوده‌اند که شش نفرشان به صورت داوطلبانه لباس رزم پوشیده و در جبهه‌های نبرد شرکت کردند و پنج نفرشان به فیض شهادت نائل آمد و شش نفر نیز حین انجام وظیفه و در بمباران هواپیماهای رژیم بعث عراق جان شیرین خود را فدا کردند و یک نفر از قافلهٔ جامانده از یاران نیز علی‌رغم جانبازی، در محل کار خود حاضر شد و پس از تحمل سال‌ها درد و رنج ناشی از عوارض مجروحیت‌های متعدد زمان جنگ، در سال ۱۳۹۱ به خیل همسنگران شهیدش پیوست.

کتاب «شهدای راه‌آهن لرستان» با تدوین و گردآوری جواد صفری در قطع رقعی با ۱۵۹ صفحه با حمایت اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان از سوی انتشارات هاویر منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم:

راه آهن لرستان با توجه به موقعیت استراتژیک خود در بسیاری از حوزه‌ها فراتر از وظایف سازمانی‌اش به خدمات پشتیبانی و کمک‌رسانی به جبهه‌ها فعالیت شبانه‌روزی داشت و علاوه بر این حضوری پررنگ در رویارویی با دشمن بعثی از خود به نمایش گذاشت. کمک‌های مالی کارکنان این ناحیه از اختصاص دادن یک روز حقوق و یا پرداخت مبلغی به صورت مداوم به مدت شش ماه، یک سال و یا تا آخر جنگ، از دیگر فداکاری‌های این عزیزان به شمار می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها