چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
کتاب «چه روزهای سختی بود» رونمایی شد

خراسان‌رضوی - در نشست‌های تخصصی نقد ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، از کتاب «چه روزهای سختی بود» به قلم علی براتی‌گجوان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، کتاب «چه روزهای سختی بود» به قلم علی براتی‌گجوان شامگاه سه‌شنبه در نشست‌های تخصصی نقد ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی با حضور جمعی از نویسندگان مشهدی رونمایی شد.

این کتاب مشتمل بر داستان زندگی شهید «عباس صمدی» است که نویسنده در آن تلاش کرده است تا در آن وقایع انقلاب اسلامی و حمله سازمان منافقین به راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه ۶۵ را به نمایش بگذارد و این موضوع را از منظر شاهدان عینی آن واقعه به تصویر بکشد و در قالب یک روایت، به مخاطبان ارائه کند.

علی براتی گجوان نویسنده این کتاب در خصوص این کتاب گفت: ماجرای این کتاب از آنجا شروع شد که به وحید جلیلی گفتم ما یک شهید انقلاب در محل داریم و شهادت او به ترور باز می‌گردد. پس رفتم دنبال شهیدی که می‌شناختیمش. حادثه‌ای که شهید در آن بود را پیدا کردیم و به همین منوال آدم‌های ناشناخته‌ای که در این حادثه بودند شناسایی شدند. رفت و آمد دولت‌ها طول کشید تا اینکه این کتاب در فرصت مناسب امروز چاپ شد.
 

کتاب «چه روزهای سختی بود» رونمایی شد

نویسنده کتاب پسر من قاتل است، افزود: داستان کتاب اینگونه است که روز ۲۲ بهمن قرار بود یک جای ایران را بزنند، اما کجای ایران مشخص نبود. چون مشهد مرکز فعالیت‌های انقلابی بود و ۸۰ درصد احتمال داشت که مشهد را بزنند.

این نویسنده ادامه داد: ناگفته‌های بسیار زیاد جنگ و انقلاب است که موجب می‌شود درمورد جنگ بنویسم؛ و الا که می‌دانم گذشته است از جنگ و انقلاب. کتاب حال حاضر هنوز جای اصلاح و تکمیل شدن دارد، اما طرح همین طرح است. تقریباً دوماه دیگر کتاب جدید با اصلاحیه چاپ خواهد شد. کتاب در وصف ترور شهید عباسی صمدی که در سال ۱۳۶۵ در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه به دست گروهک‌های تروریستی منافقین هدف گلوله قرار گرفته و شهید شد.

اتخاذ شیوه جدید در انتقال روایت با زوایای دید مختلف از یک واقعه تاریخی، تلاش نویسنده در مستندسازی روایت و حواشی آن و نثر ساده و بی‌تکلف، از جمله نقاط قوت و نکات قابل توجه در این اثر داستانی از نگاه دیگر منتقدان این نشست بود.

همچنین اینکه در ادامه این نشست منتقدان به روشن نبودن قالب این محتوا بین خاطره گویی و تاریخ شفاهی و مستندنگاری با داستان، نیاز به مولفه هایی برای باورپذیر شدن اثر برای مخاطب، وجود برخی مستندنگاری ها لابلای روایت که ارتباطی با متن آن ندارد، نبود پیوند بین برخی از عناصر داستان و … اشاره کردند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها