یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
کتابخانه زیارتگاه شهید مدرس؛ ۹۰ هزار جلد کتاب با ۳۰ هزار عضو فعال

خراسان‌رضوی- کتابخانه زیارتگاه شهید مدرس یکی از مراکز فرهنگی است که به دلیل برخوداری از فضای مناسب و کتاب‌های به‌روز و ارائه خدمات متنوع از جایگاه ویژه‌ای در منطقه برخوردار است و به عنوان بزرگترین کتابخانه در خدمت علاقمندان به فرهنگ و دانش و کتاب در کاشمر و شهرستان‌های همجوار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، کتابخانه شهید مدرس در جوار زیارتگاه این عالم مجاهد با مساحتی حدود ۱۶۰۰ مترمربع در دو طبقه همزمان با سالگرد شهادت آیت الله مدرس در سال ۱۳۷۵ با حضور تولیت وقت آستان قدس رضوی با هدف ارتقای سطح دانش جامعه، دسترس پذیری منابع مورد نیاز مردم شهرستان کاشمر و ترویج فرهنگ کتابخوانی گشایش یافت و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقا و اعتلای جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه خدمت رسانی خود را به جویندگان علم و دانش آغاز کرد.

مدیریت این کتابخانه به موسسه آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) و آرامگاه شهید مدرس که یکی از موسسات فرهنگی زیر مجموعه آستان قدس رضوی است، واگذار شده است. در حال حاضر این مجموعه دارای بیش از ۹۰ هزارجلد کتاب، ۳۰ هزار عضو فعال، ۹۵ عنوان نشریه در دو بخش قفسه باز برادران و خواهران در موضوعات متنوع علمی، مذهبی، ادبی و دانشگاهی به عنوان یک کتابخانه مرجع همواره مورد توجه مردم به ویژه محققان و پژوهشگران در شهرستان کاشمر و شهرستان‌های اطراف بوده است.

کتابخانه زیارتگاه شهید مدرس دارای بخش‌های مختلفی از جمله تالار مطالعه و مخزن برادران و خواهران، بخش نشریات، منابع دیجیتال، بخش مرجع، بخش کودکان و واحد مشاوره است که در قسمت مشاوره خدمات تحصیلی، خانوادگی وغیره به صورت رایگان برای اعضا توسط کارشناس ارشد مشاوره ارائه می‌شود. برپایی ایستگاه‌های مطالعه در نقاط مختلف شهر، برگزاری کارگاه‌های قصه گویی و نقاشی برای کودکان و نوجوانان، ایجاد ۲۲ ایستگاه مطالعه کتاب در مراکز بهداشتی روستاها، برگزاری مسابقات کتابخوانی و… از دیگر اقدامات این کتابخانه است که در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی انجام می‌شود.

در مجموع پنج کتابخانه وابسته به آستان قدس رضوی در مجموعه مؤسسه آستان مقدس حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس و زیارتگاه شهید مدر) مدیریت می‌شود که در این میان کتابخانه زیارتگاه شهید مدرس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و سطح بسیار بالایی دارد و به عنوان بزرگترین کتابخانه منطقه در خدمت علاقمندان به فرهنگ و دانش و کتاب در کاشمر و شهرستان‌های همجوار است.

منابع روز آمد و متنوع این کتابخانه باعث جذب مخاطب و گسترش فرهنگ کتابخوانی بوده و زمینه ارتقای علمی و فرهنگی شهرستان را مهیا کرده است. هر ساله تعداد زیادی از اعضای کتابخانه در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه های معتبر کشور و با رتبه برتر پذیرفته می شوند. همچنین این کتابخانه در سال ۹۲ از سوی نهاد کتابخانه های عمومی مشارکتی کشور به عنوان کتابخانه برتر شناخته شد.

ایجاد مرکز مطالعاتی و خدمات اطلاعات و دانش شناسی در کتابخانه، جهت دهی به مطالعات و پژوهش‌ها در راستای مستمر نیازهای مخاطبین به ویژه نسل جوان، تبدیل کتابخانه‌ها به نهادی پژوهش محور، نوآور، خلاق و بهره مند از مشارکت نخبگان از جمله اقداماتی است که در کتابخانه زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس انجام می‌شود.

ارائه کتاب امانتی، برگزاری نشست کتابخوان و نمایشگاه و معرفی کتاب در مناسبت های ملی و مذهبی، اجرای طرح تجهیز ایستگاه‌های کتاب در نقاط پر تردد شهرستان، ایجاد زمینه برای تحقیق و پژوهش توسط پژوهشگران، جذب اعضای جدید، اهدای کتاب به مناطق محروم و روستاها، بازدید گروه‌های دانش آموزی از کتابخانه و آموزش روش‌های دسترسی آسان به منابع کتابخانه به آنان از دیگر برنامه های اجرایی در این کتابخانه است.

کاشمر شهری در مرکز شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی و شرق ایران است. این شهر با مرکز استان یعنی شهر مشهد در حدود ۲۴۰ کیلومتر فاصله دارد. کاشمر دارای ۵ هزار کیلومتر مربع وسعت بوده و بر اساس آخرین سرشماری‌ها، جمعیتی در حدود ۱۰۲ هزار نفر در آن ساکن هستند. مردم این شهر به زبان فارسی و با گویش کاشمری و خراسانی سخن می‌گویند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها