جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
کتاب میراث پیامبر (ص) و قرآن منشور فرهنگی ملل مسلمان است

همدان - معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب، میراث پیامبر اعظم (ص) و قرآن، سخن پروردگار مهربان و منشور فرهنگی ملل مسلمان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، سید محمود اسلامی طی سفر یک روزه به استان همدان، در مراسم اختتامیه پویش «کتاب من؛ اهدای هزاران جلد کتاب و کتابخانه به مددجویان تحت پوشش موسسه دارالایتام مهدیه همدان افزود: همدان؛ شهر عرفان و حمکت و شهر متکلمان شهیری است که مبارزاتشان در راه آزادی و اعتلای ملت، همواره بر تارک فرهنگ و تاریخ کشور عزیزمان می‌درخشد؛ آنانی که آگاه بودند که آزادی در نوشتن و خواندن است.

اسلامی تصریح کرد: به روح همه بزرگان، علما و مشاهیر این استان خاصه شهید محراب حضرت آیت‌الله مدنی، آیت‌الله دکتر مفتح، آیت‌الله آقا نجفی، آیت‌الله آخوند معصومی همدانی و سید جمال‌الدین اسدآبادی درود می‌فرستیم.

وی با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری، همدان در ماجرای عظیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بر افتخارات خود افزود، تصریح کرد: این استان با تقدیم ۸ هزار شهید و دفاع افتخار آمیز در دوران جنگ تحمیلی و عملیات رمضان، در تاریخ پر افتخار این دوران ماندگار شد.

اسلامی همدان را مهد پرورش سرداران و فرماندهان بزرگی همچون شهید چیت سازیان، شهیدان حجازی، شهیدان حاجی‌بابایی و سردار مدافع حرم شهید حاج حسین همدانی دانست.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با قدردانی از فعالیت‌ها، مجاهدت‌ها و تلاش‌های بی وقفه موسسه دارالایتام مهدیه همدان، گفت: این موسسه با طرح پویش عظیم و با افتخار «کتاب من» فرهنگ کتابخوانی را ترویج و گسترش دادند؛ از این ابتکار و تسهیل گری فرهنگی سپاسگزاریم.

اسلامی با ابلاغ پیام و سلام وزیر فرهنگ به دست‌اندرکاران این برنامه، تصریح کرد: من را هم به عنوان یکی از خادمان این موسسه بدانید. ما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با افتخار برای اعتلای فرهنگی کشور و استان تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جای تاسف دارد در شرایط ناعادلانه جهان کنونی در برابر چشمان و وجدان خفته سردمداران حقوق بشر، کودکان مظلوم و درد کشیده فلسطین و غزه به خاک و خون کشیده شده و از حق داشتن سرزمین، آرامش و آموزش محروم می‌شوند، گفت: با این همه اما؛ مزید توفیق است اکنون در جمعی حضور دارم که به تکریم کتاب و کودک پرداخته‌اند. چرا که کتاب؛ میراث پیامبر اعظم (ص) و قرآن، سخن پروردگار مهربان و منشور فرهنگی ملل مسلمان است.

اسلامی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه فعال در سطح کشور داریم، که ۹۵۰ کتابخانه از این تعداد با مشارکت مردمی و ۲ هزار و ۷۰۰ کتابخانه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مدیریت می‌شود.

وی از ساخت کتابخانه های جدید در کشور هم خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۳۳۰ طرح کتابخانه عمومی در حال ساخت داریم که با کمک مجلس و دولت در حال انجام است.

اسلامی تأکید کرد: حدود ۵۵۰ طرح عمرانی هم در ابتدای آغاز به کار دولت داشتیم، که نیمه ساخت و برخی هم رها شده بود که با توجه به سفرهای استانی ریاست‌جمهوری بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای برای این طرح ها تخصیص داده شد و این طرح های عمرانی حوزه فرهنگ تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در ابتدای دولت ۲۸ کتابخانه سیار داشتیم که امروز تعداد آن به ۵۲ کتابخانه سیار رسیده و تا پایان دولت به ۲۵۰ کتابخانه خواهد رسید. این مهم نشان از عزم دولت برای حوزه فرهنگ و تأکید رییس جمهور و وزیر فرهنگ بر توزیع عادلانه منابع فرهنگی است.

اسلامی از تشکیل قرارگاه شهید آوینی خبر داد و گفت: این اقدام برای تقویت بنیه فرهنگی استان ها انجام شده است.

در این مراسم، از سید محمود اسلامی به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مشارکت در نذر فرهنگی اهدا کتاب و کتابخانه، توسط نماینده ولی‌فقیه در استان همدان و اعضای هیأت مدیره دارالایتام مهدیه تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها