شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
جشنواره قصه‌گویی پلی بین گذشته و آینده است

همدان - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: جشنواره قصه‌گویی پلی بین گذشته، آینده و خیال و واقعیت است و برای معرفی ایران به دنیا به عنوان خاستگاه فرهنگ و هنر و علم، باید از این جشنواره بهره‌مند شویم.

معصومه ابراهیمی‌هژیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، قصه‌گویی را یکی از بهترین ابزارهای آموزش و حتی پرورش دانست و عنوان کرد: خداوند بزرگ‌ترین و راستگوترین قصه‌گو است زیرا تمام مطالب تعلیمی و آموزشی به انسان را از طریق قصه در آیه‌ها و سوره‌های قرآن بیان کرده است.

وی با اشاره به اینکه زیباترین قصه در قرآن داستان حضرت یوسف (ع) و حضرت موسی (ع) است که در دل آن‌ها هزاران هزار مطالب تربیتی و راه و روش زندگی وجود دارد گفت: این قصه‌ها هیچ‌گاه کهنه نشده و در همه دوره‌ها و زمان‌ها قابل استفاده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان افزود: قصه‌گویی از دیرباز در تمام ملت‌ها و سرزمین‌ها دارای اهمیت بوده و اگر افسانه‌ها و قصه‌های ملل مختلف را بررسی کنیم می‌بینیم که خیلی از مطالب درست زندگی‌کردن در آن قصه‌ها با توجه به آداب و رسوم و فرهنگ آن ملت بیان شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر انسانی برای خوب زیستن و خوب ماندن به قصه نیاز دارد افزود: هر قصه و داستانی ماندگار نیست؛ بلکه قصه‌ای جاودانگی و ماندگاری دارد که همراه با خلاقیت و نیاز انسان بیان شود.

ابراهیمی هژیر با بیان اینکه داستان سعدی هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود گفت: وقتی داستان سعدی را می‌خوانیم، گویا برای امروز ما گفته شده است؛ زیرا نویسنده برای آن تفکر کرده است.

وی جشنواره قصه‌گویی را یک روش برای بیان و تکرار همین قصه‌های ماندگار دانست و گفت: جشنواره قصه‌گویی می‌خواهد از طریق قصه‌ها و از سوی افراد مختلف سطح جامعه از کودک و جوان و پیر، فرهنگ، هنر و آداب و رسوم کشورمان ایران و همه قومیت‌ها و زبان‌ها را برای دیگران معرفی کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان تاکید کرد: جشنواره قصه‌گویی می‌خواهد ریشه‌های فرهنگی و هویت ایرانی و اسلامی را برای کودکان و نوجوانان نهادینه کند؛ زیرا آن‌ها میراث‌دار این کشور خواهند بود.

وی مشارکت مردم و کشف استعدادها و رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان را از اهداف برگزاری برگزاری جشنواره در سطح استان‌ها دانست و گفت: علاوه بر این‌ها می‌توان گفت برابری و رعایت عدالت فرهنگی برای شرکت همه کودکان و نوجوانان از سراسر کشور حتی از دورافتاده‌ترین روستاها و دل چادر عشایر از دیگر نتایج آن است.

ابراهیمی‌هژیر به برنامه‌های جشنواره اشاره کرد و افزود: رایزنی با صداوسیمای استان همدان برای اجرای قصه‌گوهای برتر در شبکه تلویزیونی و رادیویی استان، برگزاری مهرواره‌های انجمن قصه‌گویی و برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع‌های اختصاصی برای عموم مردم، پدران، مادران، دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به حوزه کودک و نوجوان همچون مهرواره قصه‌گویی زندگی شهدای استان همدان را از جنبه برنامه‌ها دانست.

وی در پایان عنوان کرد: جشنواره قصه‌گویی پلی بین گذشته و آینده و خیال و واقعیت است و اگر بخواهیم ایران را به تمام دنیا به عنوان خاستگاه فرهنگ و هنر و علم معرفی کنیم باید نهایت بهره را از این جشنواره ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها