چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۸
خريد 14000 جلدي كتابخانه مجلس از نمايشگاه بين المللي كتاب

مدير فراهم‌آوري كتابخانه‌ مجلس شوراي اسلامي از خرید 14000 جلد کتاب از بيست و دومين نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: پيش‌بيني مي‌شود مجموعه كتاب‌هاي كتابخانه مجلس تا پايان سال به 350 هزار جلد افزايش يابد. به گفته علي‌اكبر زارع‌ بيدكي، پيش از خريد كتاب از نمايشگاه كتاب امسال، 298 هزار جلد كتاب در كتابخانه مجلس وجود داشته كه اكنون به 312 هزار جلد رسيده است./

علي‌اكبر زارع‌بيدكي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: بخش فراهم‌آوري كتابخانه‌ مجلس درصدد خريد 10 هزار عنوان كتاب بود، اما با مشاهده آثار مناسب در نمايشگاه بيست و دوم، اين رقم به 14 هزار جلد كتاب افزايش يافت.

وي درباره مجموعه كتاب‌هاي خريداري شده گفت: از این تعداد 4500 جلد کتاب فارسی، 2500 جلد كتاب لاتین و 7000 جلد کتاب به زبان عربی‌ در زمينه‌هاي علوم انسانی به ويژه حقوق، علوم سیاسی، دین، اسلام‌شناسی، ایران شناسی، تاریخ و جغرافیا هستند. 

زارع‌بيدكي افزود: سه ماه پيش از آغاز بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، تحقيقات مقدماتي را درباره اطلاعات ناشران لاتين كه به نمايشگاه آمدند، شروع  و در ايام برگزاري نمايشگاه نيز اطلاعات تمامي ناشران عمومي را به دقت بررسي كرديم و از ميان آنها آثار مورد نياز كتابخانه را برگزيديم.

وي درباره نحوه انتخاب كتاب‌هاي عربي اين كتابخانه نيز يادآور شد: در ايام برگزاري نمايشگاه، دو مسوول به صورت دايم به تهيه و خريداري كتاب‌هاي اين حوزه مي‌پرداختند.

مدير فراهم‌آوري كتابخانه‌ مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه تاكنون 70 در صد از آثار خريداري شده، آماده‌ شده‌اند و در بخش‌ كتاب‌هاي مرجع و امانات در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرند، گفت: 30 درصد باقي‌مانده به كتاب‌هاي لاتين مربوط مي‌شوند كه فعاليت‌ بخش فراهم‌آوري اين آثار به پايان رسيده و اكنون در بخش سازماندهي، آخرين اقدامات روي آنها در حال انجام شدن است. پيش‌بيني مي‌شود تا پايان ماه جاري تمامي كتاب‌هاي خريداري شده در بخش مخزن و مرجع جايگزين شوند.

وي با تأكيد بر اين كه خريد كتاب‌ها و تكميل مجموعه آثار كتابخانه مجلس شوراي اسلامي هيچ‌گاه به پايان نخواهد رسيد، يادآور شد: نخستين خريدهاي اين مركز ـ پس از برگزاري نمايشگاه كتاب ـ روز يك‌شنبه هفته آينده از شهر قم آغاز خواهد شد و درصدديم تا پايان سال جاري 30 هزار جلد ديگر به مجموعه آثار اين كتابخانه بيفزاييم. در اين صورت، تعداد كتاب‌هاي اين مركز به 350 هزار جلد خواهد رسيد.

زارع‌بيدكي با بيان اين كه پيش از خريد كتاب از نمايشگاه، 298 هزار جلد كتاب در كتابخانه مجلس وجود داشت، اظهار داشت: اكنون اين تعداد به 312 هزار جلد رسيده است.

وي درباره ديگر برنامه‌هاي بخش فراهم‌آوري كتابخانه‌ مجلس شوراي اسلامي گفت: تصميم داريم حداقل هر ماه يك بار ضمن شركت در نمايشگاه‌هاي استاني، مجموعه آثاري را كه در كتابفروشي‌هاي تهران قابل تهيه و دسترسي نيستند، از ناشران استان‌ها و شهرستان‌ها خريداري كنيم و مانند سال قبل كه در نيمه دوم سال با حضور در هشت نمايشگاه، بيش از هشت هزار كتاب خريداري كرديم، امسال نيز با شركت در 10 تا 12 نمايشگاه استاني حداقل 12 هزار جلد كتاب به مجموعه آثار كتابخانه مجلس بيفزاييم.

مسوول فراهم‌آوري كتابخانه‌ مجلس شوراي اسلامي درباره نحوه تهيه كتاب‌هاي قديمي و نايابي كه نسخه‌اي از آنها در كتابخانه مجلس شوراي اسلامي وجود ندارد، بيان داشت: در اين زمينه نيز برنامه‌ريزي‌هايي انجام شده است و علاوه بر تلاش‌هاي نيروهاي كتابخانه، با كتابفروشي‌هاي كتاب‌هاي ناياب رايزني‌هايي انجام داده‌ايم تا يك روز در هفته با آنها ارتباط داشته باشيم و آنها فهرستي از اين كتاب‌ها را در اختيار ما قرار دهند تا پس از بررسي‌هاي لازم درباره اثر، درباره خريد اين آثار تصميم بگيريم.

وي از ديگر اهداف و برنامه‌هاي بخش فراهم‌آوري كتابخانه مجلس به تكميل پايان‌نامه‌هاي حوزه علوم انساني اين مركز اشاره كرد و گفت: قبل از نيمه دوم سال گذشته، تنها 140 عنوان پايان‌نامه در اين بخش وجود داشت كه 1000 پايان‌نامه ديگر به آن افزوديم و قرار است طي گفت‌وگوهايي كه با برخي از دانشگاه‌هاي معتبر تهران و شهرستان‌ها انجام‌داده‌ايم، هزينه‌هاي تمامي پايان‌نامه‌هاي علوم انساني اعم از حقوق، علوم سياسي، جامعه‌شناسي، تاريخ و جغرافيا، اديان و فلسفه را تقبل كنيم تا نسخه‌اي از آنها در كتابخانه مجلس جاي بگيرد.

زارع‌بيدكي هدف از تقويت بخش پايان‌نامه‌هاي دانشجويي اين كتابخانه را تكميل منابع پژوهشي اين مركز و اقدامي براي افزايش دو تا سه برابر بازديدكنندگان به ويژه دانشجويان خواند و يادآور شد: اكنون كتابخانه مجلس در بخش امانات و مرجع، روزانه بين 200 تا 300 مراجعه كننده دارد كه پس از تكميل اين طرح، احتمالا ميزان اين مراجعات به دو برابر افزايش خواهد يافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط