چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۳
«متادرام» روانه بازار کتاب شد

کتاب «متادرام» نوشته فرید میرشکار از سوی انتشارات نمایش روانه بازار کتابفروشی ها شد. در این اثر چیستی متادرام از منظر معنایی و خصوصیات آن بررسی شده است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب در چهار فصل «متادرام چیست»، «متادرام از منظر نشانه شناسی»، «متادرام از منظر دراماتیک چه فضایی ایجاد می کند» و «نمونه ها» به نگارش درآمد است.

در فصل اول کتاب به معنای واژه متادرام، خصایص متادرام، بررسی تاریخچه متادرام در جهان، تئاتر غرب، تئاتر یونان، تئاتر روم، نمایش در شرق، مصر، هند و نمایش در ایران پرداخته شده است.

بنا به مندجات کتاب، «متادرام» نمایشی است که دنیاهای ساخته و برساخته نمایش در آن هستند و به نوعی نگاهی به دنیای نمایش های طراحی شده درون نمایش دارد. از آنجا که در متادرام به دنیای نمایشی پرداخته می شود که در خود امکان اجرای نمایشی دیگر را می دهد می تواند نمایشی درباره چگونگی شکل گیری و ساخته شدن دنیای نمایش در برابر دنیای واقعی و دنیای نمایش اول باشد.

در فصل دوم، سعی شده از نظر نشانه شناسی به دنیای نمایش و متادرام پرداخته شود. در ابتدا توضیحی از نشانه شناسی آمده و در ادامه به نقش ارتباطی متادرام و دنیای مجازی، دنیاهای موازی، دنیای اسطوره و دنیای واقعی پرداخته شده است.

فصل سوم به کارکرد متادرام از منظر دراماتیک و نقش درام برای برقراری ارتباط و تفکرات می پردازد.

در فصل آخر دو نمایشنامه «شش شخصیت در جستجوی نویسنده» اثر لوییجی پیراندللو و «راه طولانی فرمان پسر فرمان از میان تاریکی» اثر بهرام بیضایی از نظر فضاسازی، دراماتیک متادرام و شخصیت بررسی شده است.

کتاب «متادرام» نوشته فرید میرشکار در شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 3000 تومان از سوی انتشارات نمایش عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط