چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
مطالعه باید با رویداد گره بخورد

خوزستان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان گفت: برای اولویت‌دار کردن مطالعه باید تلاش کنیم کتاب خواندن را با رویداد گره بزنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز ، مجید منادی عصر سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی و اهدای کتاب به کانون‌های مساجد خوزستان  اظهار کرد: باید به سمتی برویم که تمام یا اکثر فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان با محوریت مساجد انجام شود و کانون‌های مساجد خوزستان در صف مقدم فعالیت‌ها قرار گیرند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: ما در این اداره کل و سایر دستگاه‌ها نقش خدمت رسانی را داریم زیرا نقش اصلی را خود کانون‌ها انجام می‌دهند که ما باید از آنها حمایت کنیم.
 
وی، تغییر ذائقه را مسئله بسیار مهمی اعلام کرد و ادامه داد: در گذشته شاید کارهای خاصی مثل نوشتن کتاب صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر با وجود کتاب‌های صوتی، بسیاری به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند و باید در این راستا آموزش‌های لازم انجام شود و حتی در صورت لزوم برخی کتاب‌ها به زبان و گویش‌های دیگر ترجمه شوند.
 
منادی، با اشاره به رویدادهای ترویجی تحت عنوان «کتاب و کتابخوانی» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: رویدادهای ترویجی فرصت بسیار خوبی است؛ در این رویداد، هدف که کتاب «من و کتاب» نوشته مقام معظم رهبری در خصوص مطالعه است مشخص و به آن پرداخته می‌شود.
 
وی تصریح کرد: مسأله مطالعه، کتاب، کتابخوانی و هر موضوع فرهنگی دیگر برای هر شخصی که اولویت داشته باشد باید آن را با رویداد گره بزند؛ حتی توسعه و تجهیز کانون‌های مساجد نیز باید در قالب رویداد قرار گیرند.

شرایط جغرافیایی نامناسب برخی کتابخانه‌ها مانع کارآمدی آنها شده است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان نیز در این نشست اظهار داشت: متولی حوزه کتاب، نهاد کتابخانه‌های عمومی است، اما سایر دستگاه‌ها مثل کانون‌های مساجد در این حوزه ظرفیت زیادی دارند و این به دلیل تعدد و پراکندگی آن‌ها در کانون‌های جمعیتی و حضورشان در یک مرکز دینی و فرهنگی مثل مسجد است. 
 
عباس حسین‌زاده بیان کرد: متأسفانه برخی از کتابخانه‌های ما در شرایط جغرافیایی نامناسبی واقع شده‌اند و این مسأله مانع کارآمدی درست آن‌ها شده است؛ در استان خوزستان 158 کتابخانه در حال خدمات‌دهی هستند.
 
وی اضافه کرد: گردآوری کتاب و منابع بر اساس نیاز و ذائقه مخاطب یکی از وظایف کتابخانه‌ه‍ا است که اگر درست انجام نشود، شاید هدر رفت سرمایه و زمان است. 
 
حسین زاده، با بيان اينكه نکته دیگر آماده سازی منابع در کتابخانه است به این صورت که باید معین شود دسترسی ما به منابع به صورت آفلاین، آنلاین یا ... است، تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه ما اشاعه و ترویج است که در این راستا رویدادها و جشنواره‌هایی در سطح استان در حال برگزاری است.
 
وی ابراز کرد: کتابخانه بدون متولی و کتابدار، انباری بیش نیست؛ مهم این است که روح مطالعه در کتابخانه جریان  داشته باشد. اگر بتوان نرم افزار مدیریت کتابخانه برای کانون‌های مساجد ایجاد کرد، اقدام مؤثری است. 
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان کرد: می‌توان با رایزنی خوزستان را به عنوان استان پایلوت در زمینه اتصال کتابخانه‌های مساجد به سامانه مدیریت کتابخانه‌های تحت وب در نظر گرفت.
 
وی ادامه داد: این کار ظرفیتی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که بتوانیم به آمار و اطلاعات مربوطه دسترسی پیدا کنیم؛ اینکه یک کتابخانه چه تعداد عضو دارد، چه تعداد کتاب به امانت برده می‌شود، چه کتاب‌هایی بیشتر به امانت می‌رود و ... . این قبیل اطلاعات و فهم ذائقه مخاطب به ما در برنامه ریزی فرهنگی کمک می‌کند.
کتاب و مطالعه آنقدر پیش خداوند اهمیت دارد که اولین آیه‌ نازل شده بر پیامبر (ص) و صحبت با ایشان در خصوص مطالعه بوده است؛ همچنین خداوند در قرآن آیات بسیاری در خصوص کتاب آورده است.
 
بستر کتابخوانی در مراکز فرهنگی فراهم شود

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه روایات بسیاری در خصوص کتاب وجود دارد، افزود: امام صادق (ع) فرمودند مراقب کتاب‌ها باشید و از آنها نگهداری کنید زیرا که بعدها به این‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

حجت‌الاسلام سمیری، سرانه مطالعه در خوزستان را 13 دقیقه در روز اعلام کرد و ادامه داد: بسیاری از ما با کتاب انس نداریم یا هوای کتاب را نداریم گاهی حتی در خانه هایمان کتابی وجود ندارد یا به کتابخانه‌ها در مساجد و کتابخانه‌های عمومی مراجعه نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اينكه مشکل امروز ما، جهل است، تصریح کرد: در حال حاضر میزان مطالعه کم شده و اکثرا به گوشی‌های موبایل مراجعه می‌کنیم، در واقع حرمت کتاب کمتر نگه داشته می‌شود که این یک ضعف است.
 
وی اضافه کرد: همانطور که مرکز تمام فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است باید موضوع کتاب را هم در این بخش توسعه دهیم.
 
مدیر ستاد فهما خوزستان ابراز کرد: وظیفه ما متولیان امر فرهنگی و کتاب این است که بستر مناسب فراهم کرده و از ظرفیت ها و استعدادها استفاده کنیم زیرا در کانون های مساجد پتانسیل و ظرفیت های زیادی وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه باید از مسئله کتاب و تجهیزات کتابخانه ای حمایت کنیم، گفت: بنده به طور جدی پیگیر موضوع تامین کتاب، تجهیزات و فعال کردن کتابخانه‌های مساجد هستم، اعتباراتی نیز به ستاد کانون‌های مساجد خوزستان اختصاص یافته که از آن طریق بخشی را تامین خواهیم کرد.
 
سمیری عنوان کرد: کتاب و مطالعه نباید تنها صرف شعار باشد بلکه باید بتوانیم آن را به یک سرانجام برسانیم لذا ما به عنوان متولیان امر باید به دنبال توسعه فرهنگ کتاب در مساجد بویژه در خوزستان باشیم؛ در این راستا نیز به دنبال آن هستیم تا کتاب‌های مفید را به کتابخانه‌های فعال تزریق کنیم زیرا تعداد کتاب‌های ما محدود است و نمی‌توانیم همه کتابخانه‌ها را شارژ کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کل کشور و خوزستان از جانب مردم در بحث کتاب حرکت مفیدی صورت نگرفته است، تاکید کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که هر موضوعی را در اینترنت جستجو می‌کنند و گاهی حتی آن را بدون مطالعه، استفاده می‌کنند و این یک ضعف است.
 
مدیر ستاد فهما خوزستان یاد آور شد: هسته‌های تخصصی و پژوهشی در کانون‌های مساجد راه‌اندازی شود زیرا بار علمی دارد؛ همچنین جلسات مشاعره را برگزار کنید و افرادی را که در این وادی فعالیت دارند حمایت کنید زیرا تاثیر بسزایی خواهد داشت.
 
در این نشست به ۴۰ کانون مساجد حواله بسته‌های کتاب اهدا شد که هر بسته حدوداً شامل ۳۰ کتاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها