جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸
از برگزاری نشست خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران تا تازه‌های کتاب‌ موسیقی

در هفته گذشته مطالبی متشکل از گزارش و مصاحبه و یادداشت به مناسبت‌‌های مختلف، در صفحه هنر ایبنا منتشر شد. نشست خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران برگزار شد همچنین این هفته به مناسبت روز جهانی عکاسی هم گزارش و گفت‌وگویی در صفحه هنر منتشر شد.

در هفته‌ای که گذشت، سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در حوزه‌های مختلفی پوشش خبری و رسانه‌ای داشت که گزارش آن به اختصار بیان می‌شود. 

گرافیست، نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی
جلال شباهنگی سازنده احجام شیشه‌ای مورانو ایتالیا
 
جلال شباهنگی هنرمند پیشکسوت طراح گرافیک، نقاش و مجسمه ساز که سابقه بیش از ۳۰ سال تدریس در عرصه آموزش نقاشی در ایران و جهان را دارد، ۲۶ مرداد ماه دار فانی را وداع گفت.
این استاد پیشکسوت گرافیک و نقاشی همچنین سازنده احجام شیشه‌ای Glass Blowing در ایران و مورانو ایتالیا بود. از آثار تألیفی وی می‌توان به «نقاشی‌های جلال شباهنگی» با مقدمه مرتضی ممیز، «صور خیال»، «خلاقیت در رنگ» و «اصول طراحی سه بعدی» اشاره کرد. دشت‌ها، کویرها، گل و مرغ‌ها و حجم‌های شیشه‌ای از مجموعه آثار مشهور این هنرمند فقید است.

 
گفت‌وگوی آموزنده با 9 بازیگر مطرح سینما؛

«گپ‌و‌گفت با کاردرست‌ها» منتشر شد

 
کتاب «گپ و گفت با کاردرست‌ها» با ترجمه‌ی هنگامه ناهید به تازگی در نشر شورآفرین منتشر شده است. این کتاب مجموعه گفت‌وگوهایی است که با 9 هنرمند مشهور و کهنه‌کار هالیوودی جمع شده است. ریچارد برتون، جک لمون، جک نیکلسون، داستین هافمن، مارلون براندو، آل پاچینو، رابرت دنیرو، پل نیومن، رابرت ردفورد اسامی بازیگران گفت‌وگو شده است.

 

«مغازه خودکشی» روی صحنه می‌رود

 
فروش بلیت نمایش «مغازه خودکشی» آغاز شد. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی حسین پورخلیلی و همراهی هدیه عبدیان است که با نیم‌نگاهی به کتاب مغازه خودکشی ژان تولی ساخته شده است.
 

روایت یک قصه فانتزی و اقتباسی در «نسبتا خوشبخت»

 
تولید فیلم کوتاه «نسبتا خوشبخت» به نویسندگی و کارگردانی مهران حیدری و تهیه‌کنندگی پریسا پورمشکی، پس از ۸ جلسه فیلم‌برداری در تهران و با مدیریت کیوان محسنی به پایان رسید و هم‌اکنون مراحل پس تولید را پشت سر می‌گذارد. این فیلم کوتاه، اولین تجربه کارگرانی مهران حیدری است که اقتباسی آزاد از داستان کوتاه «یک جور زندگی» به نویسندگی فرناندو سورنتینو است.

 

به کمناسبت روز جهانی عکاسی؛ بررسی کتاب‌های هنر عکاسی/ از عکاسی خیابانی تا مستند و سینمایی

 

به مناسبت 19 آگوست (28 مرداد) تعدادی از کتاب‌های حوزه عکاسی را مورد بررسی قرار دادیم.

کتاب «نوشتارهای عکاسی مستند»، کتاب «روایت در مجموعه عکس مستند»، کتاب «هنر عکاسی»؛ رویکردی به بیان شخصی در عکس، کتاب «هنر عکاسی خیابانی: نگاه عکاسان معاصر»، کتاب «مشاهده گر تاریخ عکاسی خیابانی»، کتاب عکس روزهای انقلاب؛ واقعه نگاری عکاس فرانسوی از انقلاب اسلامی ایران، کتاب «تاريخ جهاني عكاسي»، کتاب «عکسیه؛ جستارهای تاریخ عکاسی ایران»، کتاب «تاریخ عکاسی» از جمله کتاب‌های بررسی شده بودند.

 

فیلم‌هایی که واقعه سینما رکس را روایت کردند؛ برشی از فاجعه؛ بدون نتیجه‌گیری قطعی

 

به این فاجعه در چند کتاب و فیلم و مستند پرداخته شده است. 
کتاب‌ «سینما رکس» با عنوان فرعی شرح و تحلیل فاجعه سینما رکس آبادان به قلم سیدحمیدرضا رئوفی، کتاب «خروج ممنوع» با عنوان فرعی «بررسی فجایع سینما رکس آبادان و مسجد جامع کرمان»، «آتش‌سوزی سینما رکس» به قلم زهرا عزیزمحمدی، «سینما جهنم»؛ شش گزارش درباره آدم‌سوزی در سینما رکس آبادان، «تماشاگران بازی می‌کنند»، «قرار ما سینما رکس»، «فاجعه سینما رکس» از جمله کتاب‌هایی هستند که به فاجعه سینما رکس پرداخته اند

فیلم سینمایی «جنایت بی‌دقت»، فیلم مستند «سینه‌ما رکس»، مجموعه مستند «در برابر طوفان»،  فیلم دیوارهای یخی، فیلم کوتاه رستاخیر (سینما رکس آبادان) از جمله فیلم‌هایی هستند که به سینما رکس پرداختند.

 

 

نشست خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران برگزار شد.

اعطای کمک هزینه تولید فیلم اقتباسی تا سقف ۴۰۰ میلیون

 

مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران درباره تفاهم‌نامه با خانه کتاب، عنوان کرد: سال گذشته خانه کتاب در اختتامیه جایزه‌ای را برای فیلم‌های اقتباسی اختصاص داد ما هم البته رویدادهایی مرتبط با کتاب در انجمن داشتیم. امسال هم حدود ۵ تا ۱۰ کتاب سینمایی رونمایی خواهیم کرد. در حوزه تفاهم با خانه کتاب آنچه وجود دارد این است که ما فراخوانی درباره فیلمنامه اقتباسی دادیم و هزینه تولید یک اثر تا سقف ۴۰۰ میلیون را خواهیم داد. این بخشی از تفاهم‌نامه انجمن و جشنواره با خانه کتاب است که نیمی از مبلغ ۴۰۰ میلیون را انجمن و نیمی دیگر را خانه کتاب تأمین خواهد کرد، همچنان خانه کتاب به تعدادی از فیلم‌های برگزیده خود از منظر اقتباسی در اختتامیه جایزه خواهد داد.

 

اولین اکران اروپایی «پسر و مرغ ماهی‌خوار»

 

نیمه حماسی فانتزی هایائو میازاکی اسطوره زنده دنیای انیمه با عنوان «پسر و مرغ‌ماهی‌خوار» که جدیدترین اثر استودیو جیبلی ژاپن است، ۲۲ سپتامبر به عنوان فیلم افتتاحیه هفتاد و یکمین جشنواره سن سباستین به نمایش درمی‌آید.

 

نشر نیماژ وترد حوزه موسیقی می‌شود؛

چهار عنوان کتاب جدید موسیقی به بازار می‌آید/ آدم‌ها چگونه دیوانه‌وار عاشق موسیقی می‌شوند؟

عنوان اولین کتاب «تاریخ واژگون موسیقی»، نوشته تد جویا ترجمه سینا چراغی است. محتوای این کتاب یکی از منابع مهم چند سال اخیر دانشگاه‌های موسیقی بوده است و از زاویه دیگری به حوزه موسیقی توجه کرده است. کتاب دوم «چگونه از موسیقی جز لذت ببریم» نوشته تد جویا ترجمه امید سلطانی است. این کتاب تلاش کرده است یک سری کلیدهایی در این حوزه به مخاطب ارائه دهد که شنیدن آن برای ما لذت‌بخش‌تر باشد. کتاب سوم «موزیکوفیلیا» نوشته اولیور ساکس ترجمه سونا بشیری است. عنوان کتاب چهارم هم «موسیقی با مغزتان چه کار می‌کند» نوشته دنیل جی لویتین ترجمه بابک علوی است که مرزی بین نوروساینس و موسیقی است.

به طور جدی در حوزه موسیقی فعالیت داریم/ رویکرد انتشارات معین بهبود روند تألیف هنری در کشور است

 

مدیر انتشارات معین گفت: رویکرد انتشارات معین این است که بیشتر کتاب‌های تألیفی کار کند. در نمایشگاه حدودا با پانزده کتاب موسیقی و چند کتاب نمایش‌نامه در مجموعه هنر حضور پیدا کردیم و فروش کتاب‌های موسیقی قابل توجه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها