یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
راه‌اندازی مجمع خیرین میراث مکتوب در جنوب ایران

فارس- 
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور از راه‌اندازی مجمع خیرین میراث مکتوب در این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، روح‌الله منوچهری در نشستی خبری در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور، بیان کرد: ۶۷۸ نسخه خطی و ۱۳۴ نسخه چاپ سنگی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور نگهداری می‌شود که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها نسخه چاپ سنگی تا پایان امسال ساخت دیجیتالی می‌شود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور عنوان کرد: قدیمی‌ترین نسخه خطی موجود در این مرکز نسخه از دیوان حافظ است که کمتر از ۱۰۰ سال از فوت وی منتشر شده است.

منوچهری یادآور شد: هم اکنون ۴۸۲ نسخه سند چاپ سربی، ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه سند و کتاب در آرشیو مبادله و اهدا، ۵ هزار نسخه تالار تخصصی فارسی شناسی، ۶۴ هزار نسخه منابع مخزن کتابخانه عمومی، هزار و ۴۳۰ پایان نامه و پنج هزار و ۱۱۱ پیند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور موجود است.


مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور ادامه داد: اکنون ۳۵۶ هزار و ۸۹۴ پرونده اسناد آرشیوی این مرکز قابل ارائه به پژوهشگران است که ۲۰ میلیون برگ سند را شامل می‌شود. 


وی اضافه کرد: علاوه بر این ۲۴ هزار و ۱۱ پرونده نیز در انتظار فهرست‌نویسی است.


منوچهری اعلام کرد: اتاق‌هایی در تالار فارس شناسی مرکز اسناد بازسازی، آماده‌سازی و تبدیل به پژوهش‌سرا شد تا در اختیار پژوهشگران و اساتید پیشکسوت قرار گیرد.


وی توضیح داد: این فضا در اختیار پژوهشگرانی قرار می‌گیرد که پژهشی را به صورت عام‌المنفعه درباره تاریخ و فرهنگ شهر انجام دهند و فعالیت او دارای خروجی باشد. 


وی از راه‌اندازی کافه‌کتاب در مرکز اسناد و کتابخانه عمومی منطقه جنوب کشور خبر داد و گفت: این فضا در راستای رفاه حال پژوهشگران و مراجعان به این مرکز آغاز به کار کرد.

جذب ۱۱۲ سند اهدایی و راه‌اندازی مجمع خیرین میراث مکتوب مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور از دیگر نکاتی بود که 
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور به آن اشاره کرد و گفت: امسال ۱۱۲سند اهدایی در این مرکز جذب شده است.

منوچهری با بیان اینکه مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور آمادگی دارد اسناد دارای ارزش تاریخی در دست مردم فارس و کهکیلویه و بویر احمد را در قالب اهدایی، فروش سند یا امانت پذیرش و نگهداری کند، افزود:
 بسیاری اسناد موجود از ۴۰ سال پیش دیگر ارزش جاری برای مردم ندارد اما می‌تواند برای پژوهشگران استان و کشور دارای اهمیت باشد و اسناد اهدا شده ثبت ملی می‌شود که امکان تغییر و جابه‌جایی آن وجود ندارد.


وی از تفاهم مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برای راه‌اندازی انجمن خیرین میراث مکتوب خبر داد و گفت: در گام نخست این مرکز اسناد تهیه تاریخ شفاهی خیرین فارس را آغاز کرده و مصاحبه‌ها در حال انجام است.


به گفته منوچهری، از ظرفیت خیرین فارس غیر از بحث مالی برای رایزنی، ایده و فکر جهت جذب اسناد دارای ارزش موجود در خانه‌ها استفاده می‌شود.


وی گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اسناد بایگانی درمانگاه‌ها، دادگاه‌ها، فرمانداری‌ها و دستگاه‌های دولتی غیر از بانک‌ها را بررسی و اسناد دارای ارزش را فهرست‌نویسی، آماده‌سازی و نگهداری می‌کند.


وی با بیان اینکه دیگر اسناد مجوز امحا دریافت می‌کنند، یادآور شد: در ۶ ماه گذشته حدود ۵۰ تن از این اسناد از ادارات فارس ارسال شده است.


مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور از رسانه‌ها خواست تا ظرفیت ۲۴ هزار نسخه‌ای کتاب کودک و نوجوان مرکز اسناد کشور که به صورت برخط فعال است را به خانواده‌های فارس معرفی کنند.


منوچهری با تاکید بر اینکه دسترسی به این گنجینه بی‌نظیر در سامانه مرکز اسناد برای همگان قابل دسترسی است، ادامه داد: شرایط برای استفاده مردم شیراز از سالن‌های مطالعه این مرکز تسهیل شده اکنون افراد دارای مدرک کارشناسی و بیش از آن می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند، این در حالی است که عضویت کماکان برای دانش آموخته‌های کارشناسی ارشد و بالاتر و ۱۴ دسته ابلاغی مانند مخترعان و دارندگان مقالات علمی معتبر فراهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها