پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
کتابخانه مرکزی ایلام نقش بسزایی در معرفی واقعه و حماسه کربلا ایفا می‌کند

ایلام- مدیر کتابخانه مرکزی ایلام گفت: این کتابخانه، نقش بسزایی در شناساندن واقعه و حماسه کربلا به جامعه هدف ایفا می‌کند.

شیما مامی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام،با اشاره به نقش کتابخانه مرکزی ایلام در معرفی و شناساندن بهتر واقعه عاشورا و حماسه کربلا به مخاطبان گفت: کتابخانه مرکزی ایلام به عنوان یکی از مراکز اشاعه فرهنگ، با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی به صورت خلاقانه اغلب در حوزه کودک و نوجوان، نقش بسزایی در شناساندن و ماندگاری واقعه و حماسه کربلا به جامعه هدف ایفا می کند.
 
وی با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های این کتابخانه در ماه محرم ادامه داد: کتابخانه مرکزی ایلام در این ماه، محفل انس با قرآن، برپایی ایستگاه صلواتی در محل کتابخانه، بازدید از شیرخوارگاه حضرت زهرا(س) و اجرای قصه‌گویی و کاردستی و اهدای بسته خوارکی، کتاب و عضویت رایگان به این مرکز برگزار می‌کند.
 
 
وی ادامه داد: نقاشی روی صورت با عنوان حسینه کوچک من در مسجدالنبی در تاسوعا و عاشورای حسینی برای کودکان و نوجوانان عزادار حسینی، پرده‌خوانی از واقعه عاشورا در بخش کودک کتابخانه، برگزاری مراسم عزاداری برای کودکان کار و اهدا بسته غذایی به این کودکان با کمک خیرین از دیگر برنامه‌ها در ماه محرم است.
 
مامی‌زاده ادامه داد: در این ماه آموزش کاردستی با موضوع محرم، برگزاری کارگاه آموزشی،ایستگاه و نمایشگاه نقاشی در کتابخانه و نمایش‌نامه‌خوانی نیز از در کتابخانه مرکزی ایلام اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های کتاب‌محور ادامه داد: برپایی نمایشگاه کتاب، معرفی کتاب، نشست کتابخوان، جمع‌خوانی، اجرای نمایش‌نامه از برنامه‌های کتابخانه مرکزی ایلام در ماه محرم با محوریت کتاب و ادبیات است.

وی ادامه داد: جامعه هدف ما اغلب کودکان و نوجوانان هستند و تلاش می‌کنیم برنامه ها و فعالیت‌های خلاق و تازه با رویکرد ماه محرم و حماسه عاشورا برای این عزیزان اجرا کنیم.

مدیر کتابخانه مرکزی ایلام درخصوص معرفی و پیشنهاد کتاب‌های عاشورایی گفت: کتاب «مَلهوف علی قَتلی‌الطُفوف» که بیشتر با نام «لهوف» شناخته می‌شود، اثری از «ابوالقاسم رضی‌الدین علی بن‌موسی» معروف به «سیدبن‌طاووس»است که درباره‌ تاریخ‌نگاری واقعه‌ عاشورا و همچنین زندگانی امام حسین(ع) نوشته شده است. کتاب «حماسه‌ حسینی» (جلد اول و دوم) اثر: «شهید مرتضی مطهری»، «نفس‌المهموم فی مصیبت سیدناالحسین‌المظلوم» به اختصار با نام «نفس‌المهموم» نوشته: «شیخ عباس قمی» معروف به «محدث قمی» که سیداحمد حسینی، بر این کتاب، مقدمه‌ای جالب و اثرگذار بر آن نوشته است.
 
وی ادامه داد: «حسین وارث آدم» هم کتابی از «دکترعلی شریعتی»، محقق و نویسنده‌ معاصر که یکی از تحلیلی‌ترین و عمیق‌ترین آثار در بررسی روح و بن‌مایه‌ واقعه‌ عاشورا به شمار می‌آید که رویه‌ مقتلی ندارد، کتاب هایی‌اند که برای خوانندگان و علاقه‌مندان به واقعه کربلا حماسه عاشورا پیشنهاد و معرفی می کنم.
 
به گزارش ایبنا ساخت کتابخانه مرکزی ایلام، در زمینی به گستره 3هزار و 750 مترمربع در سال 1380 آغاز و در بهمن ماه سال 1396 به بهره‌برداری رسید و به عنوان اصلی‌ترین کتابخانه عمومی استان دارای بخش‌های: خدمات اینترنت، مرجع، نشریات، دفاع مقدس، مخزن، کتاب کودک، بخش نابینایان، سالن‌های مطالعه خواهران و برادران، بخش بوفه، سالن جلسات و آمفی تئاتر است. کتابخانه مرکزی استان ایلام در حال حاضر 40 هزار و 100 جلد کتاب دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها