یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
بررسی وجوه اجتماعی در «جامعه‌شناسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»

تحلیل سیاست خارجی به عنوان یکی از وجوه روابط بین‌‎الملل، دغدغه مطالعاتی اساسی در این رشته است، به گونه‌ای که در سال‌های اخیر مطالعات و پژوهش‌های زیادی معطوف به این حوزه موضوعی شده است. با این حال، وجوه اجتماعی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کمتر توجه و تحلیل عمیق و علمی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اداره چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه کتاب «جامعه‌شناسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، در چارچوب برنامه و دیپلماسی هسته‌ای» تالیف رضا ذبیحی زیرنظر سید جلال دهقانی فیروزآبادی را به چاپ رساند.

تحلیل سیاست خارجی به عنوان یکی از وجوه روابط بین‌الملل، دغدغه مطالعاتی اساسی در این رشته است، به گونه‌ای که در سال‌های اخیر مطالعات و پژوهش‌های زیادی معطوف به این حوزه موضوعی شده است. با این حال، وجوه اجتماعی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کمتر توجه و تحلیل عمیق و علمی قرار گرفته است؛ بنابراین، هدف اصلی این کتاب، تلاش برای پر کردن این خلا تحلیلی و تبیینی در سیاست خارجی ایران است. افزون بر این، سعی شده است مدلی نظری برای تحلیل سیاست خارجی ارائه شود که مطالعه همزمان هر دو دسته از متغیرهای داخلی و بین‌المللی و بر هم کنش آنها را ممکن و موجه سازد.  

دغدغه اساسی دیگر، مطالعه و تحلیل برنامه هسته‌ای ایران به عنوان یکی از مسائل و موضوع‌های اساسی و عمده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی است. درباره این موضوع نیز اگرچه تا کنون آثار ارزشمند و عالمانه بسیار منتشر شده است؛ اما مطالعه وجه اجتماعی آن غالبا در حاشیه بوده است. بنابراین در این کتاب سعی شده است علاوه بر توجه به وجوه مختلف سیاست خارجی ایران، از جمله وجه بین‌المللی، وجه اجتماعی آن نیز از حاشیه بوده است، ضمن آن‌که سعی شده است به فراز و فرودهای برنامه و دیپلماسی هسته‌ای ایران از آغاز تا کنون پرداخته و تحلیل شود. 

باید توجه داشت اصل اولیه در سیاست خارجی، دستیابی با پرداخت هزینه کمتر در مقابل کسب فایده بیشتر است؛ در واقع تصمیم‌ها، کنش‌ها و اقدام‌های سیاست خارجی توامان در بردارنده هزینه فایده، فرصت و چالش هستند، از این رو تصمیم و اقدامی عقلانی است که منافعش از هزینه‌هایش بیشتر باشد. دیپلماسی هسته‌ای ایران نیز از این قاعده کلی مستثنا نیست. ادعای اصلی این کتاب که در صورت وجود، تلاقی و تقارن اجماع بازیگران تعیین کننده در دو سطح داخلی و بین‌المللی درباره راهکار دیپلماسی هسته‌ای ایران، امکان تامین اهداف آن بیشتر و کم هزینه‌تر است.

اداره چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه کتاب «جامعه‌شناسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، در چارچوب برنامه و دیپلماسی هسته‌ای» تالیف رضا ذبیحی زیرنظر سید جلال دهقانی فیروزآبادی در 508 صفحه به بهای 120 هزار تومان را به چاپ رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها