چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
تعاملات فرهنگی ایران و روسیه به ترسیم آینده بهتر دو کشور کمک می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که ایران و روسیه در بهترین شرایط ارتباطی‌ میان دو کشور قرار دارند، گفت: همسایگی ایران و روسیه و پیشینه طولانی تعاملات فرهنگی دو ملت می‌تواند به ترسیم آینده‌ بهتر برای دو کشور کمک کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با تعدادی از چهره‌های برجسته ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی روسیه که روز سه‌شنبه،۱۳ تیر در انستیتو آکادمی علوم فدراسیون روسیه برگزار شد، ضمن قدردانی از رئیس انستیتو و رایزن فرهنگی و سفیر کشورمان برای برگزاری این جلسه گفت: ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان برجسته روسی هیئت فرهنگی ایران بزرگ را به دیگران نشان می‌دهند و عامل مؤثری در ارتباطات بین ملت و مردم دو کشور هستند.
 
وی افزود: سابقه طولانی همجواری دو ملت موجب تعاملات فرهنگی گسترده است که این سابقه می‌تواند برای ترسیم آینده‌ای بهتر کمک کند. امروز پس از تجربیات متعددی که در روابط ایران و روسیه وجود داشت، دو کشور در بهترین شرایط ارتباطی خودشان قرار دارند و عزم سران دو کشور هم توسعه این روابط است. ایران و روسیه متأسفانه از طرف دشمنان و بدخواهان در معادلات جهانی درگیر چالش‌هایی هستند که قطعا با این نگاه جدید در روابط دو کشور می‌توان بسیاری از این چالش‌ها را برطرف کرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هرچند غربی‌ها همواره به دنبال تنش و چالش بین دو کشور و کشورهای مختلف هستند و حتی نزاع فرهنگی و تمدنی را تشویق می‌کنند، اما دولت و ملت ایران خواهان صلح و آرامش و در عین حال گفت‌وگو با همه فرهنگ‌ها است. قطعا در تعاملات سیاسی، اقتصادی و امنیتی، تعاملات فرهنگی دست بالاتری دارد و اندیشمندان ایرانی و روسی می‌توانند نقش مهمی در برقراری ارتباطات فرهنگی داشته باشند. ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان به عنوان سفیران فرهنگ و تمدن چندهزار ساله ایران برای حفظ این تعاملات، نقش بسیار پررنگی دارند.
 
اسماعیلی با بیان این‌که دوره درخشش تمدن اسلامی در ایران بزرگ با حضور اندیشمندان ایرانی رقم خورد، افزود: دانشمندان بزرگ ما نقش مهمی در گسترش دانش بشری داشتند و امروز میراث فرهنگی آن‌ها متعلق به همه مردم این منطقه است که خواهان توسعه همکاری‌ها و فعالیت‌های فرهنگی هستند. آثار و اندیشه‌های بلند فارابی، خیام، ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی و دیگر دانشمندان همگی محصول مشترک این میراثی است که در اختیار ما و منطقه قرار دارد.
 
وی با اشاره به علاقه‌مندی نخبگان و برجستگان ایرانی به تعاملات فرهنگی گفت: کمتر اندیشمند ایرانی است که «جنگ و صلح» تولستوی را نخوانده باشد، داستایوفسکی را نشناسد و با فرهیختگان روسی آشنا نباشد. در عین حال کمتر شخصیت روسی است که با اندیشه بزرگان تمدن ایران اسلامی آشنا نباشد. این زمینه‌های فرهنگی و هنری است که می‌توان در تعمیق ارتباطات فرهنگی بین دو کشور به آن‌ها تکیه کرد.
 
وزیر فرهنگ افزود: ما آماده تعاملات و همکاری‌های دوجانبه هستیم و از برگزاری نشست‌های مشترک بین اهالی فرهنگ و هنر استقبال می‌کنیم. امیدواریم به زودی با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی کشورمان شاهد برگزاری برنامه‌های مشترک بین دو کشور باشیم.
 
اسماعیلی در این نشست نسبت به درگذشتگان و بزرگان اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی روسی ادای احترام و برای فعالان امروز این عرصه آرزوی سلامتی کرد. همچنین در این جلسه تعدادی از چهره‌های برجسته ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی حاضر در جلسه نیز به بیان دیدگاه‌های خود درباره روابط فرهنگی ایران و روسیه و اهمیت گسترش این روابط پرداختند.
 
دوره طلایی روابط دو کشو
ر
 
 جلالی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این نشست تاکید کرد: دو کشور در دوره طلایی روابط‌شان قرار دارند و باید از این دوره به خوبی بهره برد.
 
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز به همکاری‌های مشترک رایزنی فرهنگی و انستیتو شرق‌شناسی اشاره کرد و برخی مطالعات مشترک انجام شده را شرح داد.
 
پروفسور توفیق ابراهیم، رئیس انجمن اسلام‌شناسان روس نیز در این نشست با اشاره به نامه امام(ره) به گورباچف گفت: امام خمینی(ره) در آن نامه تاکید کرده بودند که سران اتحادیه جماهیر شوروی باید با رجال اسلامی آشنا شوند. این پیام باید محقق شود و امروز بهترین فرصت برای تحقق این پیام است.
 
وی افزود: در روسیه تاریخ دیرینه‌ای از همزیستی مسالمت‌آمیز دو کشور وجود دارد و باید با این دوره بیشتر آشنا شویم. لازم است که هم ایرانیان و هم روس‌ها آثار یکدیگر را در حوزه اسلام و ایران مطالعه کنند و همکاری‌های خود را گسترش دهند.
 
ازسرگیری مراودات مطالعات فرهنگی ایران و روسیه
 
نینا محمدآوا ،رئیس بخش ایران‌شناسی انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم فدراسیون روسیه هم در این نشست گفت: روابط بسیار جدی و تنگاتنگی بین ایران و روسیه در حوزه اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی وجود دارد.
 
وی افزود: هر چند به دلیل اپیدمی کرونا مدتی رفت‌وآمدها به تعویق افتاد، اما در حال احیای روابط مطالعاتی هستیم و اراده جدی وجود دارد تا مراودات فرهنگی و مطالعاتی با بخش‌های مختلف در ایران توسعه پیدا کند.
 
دبیر محی‌الدین‌اف معاون مفتی اعظم و رئیس دانشگاه اسلامی مسکو هم در این دیدار با بیان اینکه به روابط ایران و روسیه افتخار می‌کنیم، گفت: تمام برادران‌مان در دیگر کشورها را به این الگو دعوت می‌کنیم و این ارتباط عمیق را به عنوان نمونه به همه نشان می‌دهیم. معتقدیم روابط مسلمانان و ارتباط دینی و مذهبی ایران و روسیه می‌تواند تحکیم‌بخش روابط دو کشور باشد.
 
در پایان این برنامه تعدادی از کتاب‌های مرتبط با شخصیت‌های ایرانی و روسی بین دو طرف تبادل شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه ۱۲ تیر ماه با هدف توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه و شرکت در برنامه‌های «هفته فرهنگی ایران در روسیه» وارد مسکو شد. در این سفر بیژن نوباوه، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع و فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و حسین دیوسالار دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اسماعیلی را همراهی می‌کنند.
 
در رویداد هفته فرهنگی ایران و روسیه برنامه‌های گوناگونی از حوزه‌های نمایشگاه آثار تجسمی، فرش، صنایع خلاق هنری، موسیقی، نشست‌های فرهنگی و فیلم و پویانمایی تدارک دیده شده که در طول ۶ روز برگزار می‌شود. این رویداد فرهنگی مشترک بین دو کشور، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و با همکاری سفارت ایران، از سوی اداره کل همکاری‌ها و بخش محصولات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تدارک دیده شده و از ۱۳ تا ۱۸ تیر با اجرای برنامه‌های فرهنگی متعدد برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها