چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
«کاتور» در شیراز چاپ شد

فارس- رمان «کاتور»، چهارمین اثر محمد آریا، نویسنده شیرازی، توسط انتشارات نویسندگان پارس منتشر شد.

محمد آریا درباره  این اثر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، گفت: هرچند که عشق و دوست داشتن و زندگی عاشقانه نسل گذشته در این رمان موج می‌زند اما بن‌مایه آن، یادآور رشادت‌ها و مبارزات و وطن پرستی مردم بلوچ در مقابل بيگانگان به ویژه کنسول انگیس در منطقه سیستان است. مردمی که با عشق به وطن و خاک خود، فرهنگ و باورهای خود را از هجوم فرهنگ بیگانگان حفظ کردند و با تمام چالش‌ها و سختی‌های زندگی در مقابل دشمن ایستادگی کردند.

کرامت یزدانی ناشر این کتاب نیز در خصوص این نویسنده و کتاب کاتور گفت: محمد آریا که زاده سیستان است و سال‌های متمادی کارمند بهداشت و درمان آن استان پهناور بوده است، ارتباط و تعاملی نزدیک با عامه مردم آن کهن‌دیار داشته و چم و خم فرهنگ عامه و ادبیات عامه آن سامان را به خوبی می‌شناسد. وطن‌دوستی، مهمان‌نوازی، رشادت و شجاعت و غیرت مردم سیستان که از دیرباز زبانزد عام و خاص است را خود لمس کرده است. مردمی که همیشه از خاک این مرزو بوم دفاع کرده‌اند. 

به گفته یزدانی، او در کنار کار دولتی، به دلیل عشق و علاقه‌ای که به تاریخ و ادبیات داشته وارد حوزه داستان شد. آدم‌های رمان‌های این نویسنده سیستانی، آدم‌هایی هستند که با وجود تمام مشکلات، عشق به طرق مختلف در زندگی‌شان جاری است. 

وی ادامه داد: محمد آریا در رمان «کاتور» به خوبی ظرفیت برخی آدم‌ها را نشان می‌دهد. ظرفیتی که ظاهر و باطن انسان را آشکار می‌سازد و نحوه برخورد او را با اتفاقات شکل می‌دهد و آدمی را به دسته‌های با ظرفیت و بی‌ظرفیت تقسیم می‌کند و به هر کدام صفات خاصی می‌بخشد. رذائلی اخلاقی چون غرور، حسادت، پیش‌داوری، تکبر و زیاده‌خواهی مختص به دسته بی‌ظرفیت هستند، انسان‌هایی که برتری را در وضعیت مالی، جایگاه و مرزهای جغرافیائی می‌بنند و اخلاق و کرامت انسانی را فدای داشته‌های دنیوی می‌کنند. 

مدیر انتشارات نویسندگان پارس، خاطرنشان کرد که «کاتور» به شیوه‌ای داستان‌وار به شرح اثرات این اخلاقیات بر زندگی انسان و عواقب آن می‌پردازد که اگر خواننده فقط آن را به دید یک داستان رمانتیک مطالعه نکند و با درکی عمیق پذیرای مفهوم غنی آن باشد، می‌تواند مسیر درست زندگی و دوری از انحرافات این چنینی اخلاقی را برگزیند. در کنار این اخلاقیات و شخصیت‌های مختلف آدم‌های این رمان، ما باز مبارزه با بيگانگان و متجاوزان به خاک وطن به هر طریق و بهانه‌ای را می‌بینیم که از صفات بارز مردمان این خطه از خاک وطنمان است.

به گزارش ایبنا؛ کتاب‌ «کاتور»، نوشته محمد آریا با ۵۰۰ صفحه توسط انتشارات نویسندگان پارس در تیرماه ۱۴۰۲ منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها