پنجشنبه ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
علی محمدیان احیاگر روح غزل فارسی بود

آذربایجان‌غربی- مسئول آفرينش‌های ادبی حوزه هنری آذربايجان‌غربی گفت: شاعر فقید استاد علی محمديان متخلص به «مسافر» شاعر غزل‌سرای معاصر اروميه را می‌توان از شاعران احياگر روح لطيف غزل با گرايش عرفان در شعر فارسی نام برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، مصطفی قلیزاده‌علیار عصر چهارشنبه در مراسم یادبود اولین سالگرد درگذشت و گرامیداشت یاد و خاطره عضو فعال و فقید کانون شعر حوزه هنری، شاعر غزلسرای برجسته استاد علی محمدیان «مسافر» که در سالن جلسات حوزه هنری استان برگزار شد، با نقل خاطراتی از او گفت: استاد علی محمدیان از شاعران توانمند غزل‌سرا، متعهد و انقلابی بودند و علاوه بر غزل‌های عاشقانه و عارفانه اشعاری در موضوعات آیینی و اهل بیت (ع)، انقلاب اسلامی،دفاع مقدس، فتح خرمشهر و در توصف شخصیت امام خمینی (ره) سروده‌اند.

وی افزود: کتاب سفینیه عشق در ارومیه سال 85 چاپ شده و بقیه اشعار وی چاپ نشده‌ و دفترهای شعر چاپ نشده خود را در اواخر حیات به بنده سپرده‌اند که اگر توفیقی باشد ان‌شاالله این اشعار را آماده چاپ کنیم.

سعید سلیمان‌پور، مدرس دانشگاه، شاعر طنزپرداز کشوری و مسئول دفتر طنز حوزه هنری آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم با نقل خاطراتی از استاد محمدیان گفت: استاد علی محمدیان به لحاظ ادبی و هنری از شاعران تاثیرگذار و به لحاظ اخلاقی انسانی متواضع و رفتار و مشی او با شاعران آموزنده بود.

وی افزود: در اشعار استاد علی محمدیان روح لطیف تغزل با چاشنی عرفانی و اجتماعی و اخلاقی جریان و جذابیت دارد.
 
به گزارش ایبنا؛ سعیدسلیمانپور، علی شجاع، سهیلا پارسایی‌مهر، تبسم شدتی، نازیلا علیلو، فاطمه جهانگیری، مهدیس نجفی، حیدر بابایی، محمود عالمی، حسن حاتم، علی رشتبر، سید تیمور جامعی، آرزو قلی نیا، محمدتقی آقازاده،  همچنین شاعرانی مهمانان از تبریز از جمله محمد رنجی،  مقصود سامع،  دلسوز، محمد رسولی و نیز محمدصادق شدتی شاعر مهمان کانون از تهران اشعار خود را در موضوعات مختلف قرائت کردند.

علی محمدیان متخلص به «مُسافِر» در سال ١٣١٣ در همدان چشم به دنیا گشود و از سال ١٣٣٥ مقیم ارومیه شد. حکایت شعر و شاعری محمدیان به‌صورت جدی از دهه 1350 یعنی حدود چهل سالگی شروع شد. گر چه او به گفته خودش از کودکی به شعرخوانی و مطالعه دواوین شعرا خیلی علاقمند بوده و مطالعه هم می‌کرده و گاهی حتی با گفتن بیتی و ابیاتی طبع آزمایی میکرده، اما علاقه‌مندی‌اش به استاد شهریار و مطالعه دیوان ایشان و تاثیر زبان معاصر شهریار در روحیه‌اش، باعث شد به تدریج و مستمر به سرودن غزل روی آورد.

در شهریور سال 1396 همزمان با سالگرد وفات استاد شهریار، مراسم نکوداشت محمدیان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، با مشارکت استانداری و حوزه هنری برگزار شد. استاد علی محمدیان در ۵ تیر ماه ۱۴۰۱ در ارومیه وفات کرد و ۷ تیر در قطعه اختصاصی هنرمندان و مشاهیر آرامگاه باغ رضوان به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها