چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
آیین‌نامه مهم‌ترین مصوبه فرهنگی دولت تصویب شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصویب آیین‌نامه بند(هـ) تبصره ۹ ماده‌واحده بودجه در هیئت دولت خبر داد که بانک‌ها و دستگاه‌ها را موظف به پرداخت 1درصد از بودجه خود به حوزه فرهنگ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه(۷ تیرماه) درحاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران حاضر و به پرسش آن‌ها پاسخ داد.

اسماعیلی، با اعلام خبر تصویب آیین‌نامه بند (ه) تبصره ۹ ماده‌واحده بودجه در هیئت دولت گفت: این مصوبه اتفاق بسیار مهمی در حوزه فرهنگ وهنر است. براساس این ماده، بانک‌ها و دستگاه‌ها موظف هستند یک درصد از هزینه‌های خود را با نظر کارگروه ویژه که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل خواهد شد، هزینه کنند.

وی با تاکید بر اهمیت ماده (ه) تبصره ۹ ماده‌واحده بودجه سال ۱۴۰۲ افزود: تصویب این ماده به قدری مهم و تأثیرگذار در سیاست‌گذرای فرهنگی است که بسیاری از صاحب‌نظران و استادان دانشگاه، مسائل اقتصاد فرهنگ را به قبل و بعد از تصویب این قانون تقسیم می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امیدواریم با همراهی دستگاه‌های همکار و نهادهای مرتبط، فصل جدیدی را برای حوزه فرهنگ و هنر کشور با نشاط‌تر و رعایت همه هنجارهای قانونی و شرعی رقم بزنیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارائه گزارش فعالیت‌های فرهنگی فصل بهار بیان کرد: براساس سامانه‌های ثبت حضور افراد در برنامه‌های فرهنگی، حاکی از مشارکت ۲۵ میلیون ایرانی در فرهنگی و هنر است. این عدد بسیار خوب وغیرقابل مقایسه با ادوار گذشته محسوب می‌شود. بهار ۱۴۰۲ پُررونق‌ترین بهار حوزه فرهنگ و هنر بود؛ بنابراین از فعالان فرهنگی همچنین مردم تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی درباره میزان تحقق انتظارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بررسی‌های بندهای فرهنگی برنامه هفتم توسعع پیش از تصویب مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایبنا گفت: ابتدا از همکارانم در سازمان برنامه و بودجه تشکر می‌کنم. با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه، بیش از ۸۰ درصد پیشنهادات وزارت فرهنگ دوستان قانع شدند و در دولت تصویب شد و در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایبنا درباره پیش‌بینی زمان افتتاح کارخانه تولید کاغذ در ونزوئلا و اینکه آیا این کشور در تولیدات این کارخانه سهم دارد یا خیر، عنوان کرد: همه ماشین‌آلات کارخانه وارد ونزوئلا شده و مباحث مدیریت اجرایی، فنی و سرمایه در گردش این طرح در حال پیگیری است. طبق قرار با وزیر فرهنگ ونزوئلا، مقرر شد تیم فنی ایران به ونزوئلا سفر کند.

اسماعیلی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی علیه کشور ونزوئلا ادامه داد: اقتضائات ازجمله ماشین‌آلات برای فعالیت کارخانه وجود دارد؛ بنابراین به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی علیه ونزوئلا، با همکاری دوستان در تهران وزارتخانه‌های همکار در حال رفع نیاز آن‌ها در زمینه سرمایه در گردش و دانش فنی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر دانش فنی تولید کاغذ در داخل کشور افزود: دانش فنی تولید کاغذ در ایران پیشرفته است؛ بنابراین بسیاری از کارخانه‌هایی که در آستانه افتتاح داریم، نیشکر یا ضایعات، ماده اولیه تولید آن‌ها است.

اسماعیلی ادامه داد: به‌دلیل دانش قوی، آورده ایران به‌دنبال تاسیس کارخانه کاغذ در قالب سرمایه در گردش و دیگری دانش و مدیریت فنی است. با تامین زیرساخت‌ها، تلاش می‌کنیم در کمترین فرصت افتتاح شود. علاوه‌بر تامین نیاز داخل، برای بازار این محصول، امکان بسیار خوب در کشورهای منطقه داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها