یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
روایتی از کتابخانه یک مسجد که نویسنده تربیت می‌کرد!

اعضای کتابخونه مسجد ابوطالب(ع) با شیوه‌های تألیف و پژوهش، کم‌کم تونستن کتاب‌هایی را تألیف کنن اما به دلیل اینکه از این جریان حمایت نشد، کتاب‌های منتشر شده روی دستمون موند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا): اگر بچه جنوب شهر باشید، خیابان قزوین و دوراهی قپان را خوب می‌شناسید دوراهی قپان یکی از قدیمی‌ترین محله‌های جنوب غرب تهرانه. یک طرف این دوراهی به خیابان امین‌الملک و بازار امامزاده حسن و طرف دیگر آن به خیابان قزوین، میدان قزوین و سه راه آذری می‌رسد. برای رفتن به کتابخانه مسجد ابوطالب‌(ع) باید به خیابان قزوین، دوراهی قپان، خیابان عبید زاکانی بروید.

کتابخانه مسجد ابوطالب‌(ع) سال 75 تأسیس شده و سه سال بعد یعنی سال 1378 کانون فرهنگی هنری اسراء در جنب این مسجد ایجاد می‌شود. حوزه علمیه مسجد حضرت ابوطالب‌(ع) نیز که در همسایگی این مسجد است،  13 سال است به تربیت، آموزش طلاب و متقاضیان یادگیری علوم اسلامی در منطقه17 تهران می‌پردازد. حجت‌الاسلام مجید سینایی، استاد حوزه و دانشگاه، امام جماعت مسجد ابوطالب تهران و مؤسس حوزه علمیه‌ای به همین نام است. امام جماعتی که یک استاد دانشگاه فعال و البته هنرمند است و در رشته‌های خوشنویسی، ورزش رزمی تکواندو هم دستی بر آتش دارد.

_ کتابخانه مسجد ابوطالب تهران سال 75 تأسیس شده، این مسجد در بخش مرجع اسلامی، کتابای زیادی داره. این مسجد در جوار خونه و حجره طلبه‌ها است. به خاطر همین اون‌ها (استادان و طلبه‌ها) اگر کتابای مرجع اسلامی در بخش تفسیر  رو بخوان، می‌تونن برای دریافت کتاب به این کتابخونه مراجعه کنند. کتابخونه 50 هزار جلد کتاب داره، 40 هزار جلد از  این کتابا مربوط به علوم اسلامی مثل تفسیر، کلام، فلسفه، عقاید و تخصصی حوزه علمیه و مابقی کتابا حوزه عمومی هستن.

از مراجعه ‌کننده‌ها و مشخصات کتابخانه می‌پرسم:

_ این کتابخونه محل مراجعه مردم عادی و بچه‌های مسجد و محله البته از سالن و قرائتخونه این کتابخونه همه می‌تونن استفاده کنن. 

کتابخانه مسجد ابوطالب(ع) 200 متر مربع فضا دارد و در طبقه فوقانی مسجد ابوطالب تهران واقع شده. این کتابخونه تقریبا شبانه‌روزی و 20 ساعت در روز فعالیت می‌کند و 80 نفر عضو دارد. طلبه‌ها، بسیجیان و دانش‌آموزایی که عضو بسیج هستند بیشتر به اینجا می‌آیند.
 
حجت‌السلام سینایی درباره ظرفیت محله‌محور بودن و امتیاز فعالیت شبانه‌روزی کتابخانه‌های مساجد در ترویج کتابخوانی می‌پرسم:

_ بله کتابخونه مسجد ظرفیت زیادی برای ترویج کتابخونی داره به شرطه اینکه این مراکز با تمام ویژگی‌ها و کارکرد‌های مهم و اساسی که داره، مورد توجه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متولیان ستاد رسیدگی به مساجد کشور و افراد دارای مسئولیت در سازمان تبیلغات اسلامی قرار بگیره. 
 
فروش کتاب‌های فرسوده و خرید کتاب‌های جدید!

با گلایه از به‌روزرسانی کتاب‌های کتابخانه‌های مسجد می‌گوید:

_  کتابای فرسوده رو به قیمت کتابای باطله می‌فروشیم و با کمک خیران و کانون فرهنگی مساجد کشور، کتابای جدید رو با قیمت‌های سرسام آور می‌خریم. متأسفانه کتاب در فرهنگ امروز کشور جایگاهی نداره. مراکز فرهنگی مثل کانون فرهنگی هنری مساجد کشور، مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی باید فعالانه وارد حوزه کتابخونی، ترویج کتاب و به‌روزرسانی کتابخونه‌های مساجد بشن. 

از تأمین منابع جدید در کتابخانه‌های مساجد می‌پرسم.

_ اعتبار جداگانه و خاص نداریم. چندسال پیش برای خرید کتاب در نمایشگاه‌های کتاب به بن خرید کتاب می‌دادن اما چند ساله اونم قطع شده.
 
کتابخانه‌ای که نویسنده و مؤلف تربیت کرده است
حجت‌السلام سینایی از تربیت مؤلفان و نویسندگان در کتابخانه مسجد ابوطالب تهران می‌گوید:

_  اعضای کتابخونه مسجد ابوطالب تهران بعد از آشنایی با شیوه‌های تألیف و پژوهش، کم‌کم تونستن کتاب‌هایی را تألیف کنن. در این کتابخونه تمامی مراحل انتشار  یک کتاب از پژوهش، فیش‌برداری، تایپ تا دریافت مجوز، فیپا، و.... آموزش داده می‌شه. اما به دلیل اینکه از این جریان (حمایت از تألیف کتاب در کتابخانه مسجد) حمایت نشد، کتاب‌های منتشر شده روی دستمون موند. 

نشریه‌ای با قدمت 15 ساله که 6 ماه است منتشر نمی‌شود
 در ادامه از یک نشریه صحبت می‌‌کند، نشریه‌ای که روزی روی میز شهردار و رئیس آموزش پرورش منطقه رفته است. 

_  کتابخونه مسجد ابوطالب تهران  15 سال پیش مجله «محراب اندیشه» رو منتشر می‌‌کرد؛ اعضای کتابخونه بدون کوچکترین حمایت مالی این نشریه رو منتشر می‌کردن. این مجله اخبار عمومی، آثار هنری مردم محل و اخبار مسجد رو منتشر می‌کرد، مجله‌ای که روی میز شهردار منطقه، رئیس آموزش و پرورش منطقه می‌رفت و رایگان به نمازگزارا داده می‌شد. در این نشریه اخبار و اوضاع محل، گزارش فعالیت مسجد، آثار هنری،  اشعار منتخب مردم و مسائل روز  منتشر می‌‌شد. در هرشماره کتابم معرفی می‌کردیم. حتی سال 85 این نشریه در سطح استان تهران مقام سوم رو آورد. 
 
 _ این نشریه برای خودمون (کتابخونه) یک‌میلیون تومن هزینه داشت اما الان پولی برای چاپ مجدد این نشریه نداریم. متأسفانه 6 ماهه این نشریه منتشر نمی‌شه.
 
حجت‌السلام سینایی معتقد است: «بهتر است کانون فرهنگی هنری مساجد تهران، بودجه انتشار این مجله را مجدد تأمین کند زیرا این مجله در انعکاس مشکلات محل و ترویج کتابخوانی و تعامل با مسئولان نقش مهمی داشت.»
 
از شعار بازگشت به مساجد در دولت سیزدهم می‌گویم. از اینکه دولت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهند این شعار را در عمل پیش ببرند. 

_ اینکه دولت و مسئولان می‌خوان با این شعار پیش برن خیلی خوبه اما این عزم جدی برنامه کاربردی و عملی می‌خواد.
در نمایشگاه کتاب تهران قرار بود کتابایی که اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد ابوطالب تهران تالیف کردن رو در معرض نمایش بزاره اما این برنامه منتفی شد. ناراحت شدیم. این اتفاق می‌تونست کتابای تالیفی بچه‌های مسجد و اعضای کتابخونه رو معرفی کنه. 

در پایان دعا می‌کند امامان جماعت مساجد کشور بتوانند لذت کتابخوانی را به افراد بچشانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها