سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
نقد تحلیلی آثار ادبی مغفول مانده است

سمیه عالمی، نویسنده و از مؤسسان انجمن ادبی خورشید در نشست معرفی این انجمن تأکید کرد که در عرصه ادبیات نقد تحلیلی مغفول مانده و هنوز در فرم باقی مانده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سمیه عالمی در این نشست که در هفتمین روز برگزاری نمایشگاه کتاب 1402 برگزار شد، درباره چگونگی پیدایش انجمن ادبی خورشید عنوان کرد: ما در انجمن خورشید هسته اصلی کار و اولین گام را این گونه برداشتیم که ابتدا باید از خودمان عبورکنیم و سپس نام واحدی به نام خورشید را بر این مجموعه بگذاریم. در ادامه قرار است ادبیات داستانی ایران و جهان را بخوانیم، گفت وگو کنیم و سپس از نقد فرمی به سمت شیوه تحلیلی برسیم؛ چراکه این نوع نقد مغفول مانده است.

وی ادامه داد: درست در زمانی که کرونا بوی مرگ را  در همه جا پراکنده بود، ما به این نتیجه رسیدیم که جایی را بسازیم و خودمان را از حرارت این جمع گرم کنیم. این گونه بود که خورشید متولد شد. هر بار خواندیم و نقد کردیم؛ البته در زمان همه‌گیری کرونا نمی‌شد این جمع را گسترش داد و در خانه‌های‌مان این انجمن را پیش بردیم. ساعت‌ها وقت می‌گذاریم تا مخاطب با یک متن حرفه‌ای روبه‌رو شود. تاکنون 20 نشست را برگزار کرده‌ایم که در هر جلسه یک رمان نقد شده است.

همچنین در این نشست، مریم مطهری‌راد، از مؤسسان انجمن خورشید و نویسنده کتاب‌های سفر به آتش و معجزه معلق در سخنانی گفت: اگر ما نتوانیم حرف تازه‌ای بزنیم زندگی ارزشی نخواهد داشت. حرف‌های ما باید هر روز نو شود. اساسنامه انجمن خورشید با ارتقای فردی شروع شد و به جمع رسید چون با ارتقای فردی است که انسان به تعالی اجتماعی می‌رسد. ما معتقدیم که ادبیات پایه تمدن و فرهنگ است و در تاریخ ما سابقه دیرینه‌ای دارد. ایمان داریم که قادریم جریانی را ایجاد کنیم که عموم جامعه ادبی ما را حمایت کنند، بنابراین از ابتدا شاخه نقد سازنده را انتخاب کردیم که بتواند از نویسنده و بافت زندگی‌اش فراتر برود و باعث سعادت جامعه خودمان شود.

این نویسنده عنوان کرد: ما می‌توانیم به کمک رسانه‌های امروزی حتی با خود نویسنده به گفت‌وگو بنشینیم چرا که قصدمان ارتقای فرهنگ و فهم جهان پیرامون‌مان است. در ضمن صرفا به آثار ایرانی اکتفا نکرده‌ایم بلکه کتاب‌های کلاسیک خارجی مثل برادران کارامازوف را هم به نقد کشیده‌ایم. بنابراین کتاب‌های متنوعی را مورد نقد منصفانه، سازنده و تخصصی قرار دادیم.

همچنین مرضیه نفری، نویسنده «شب‌های بی‌ستاره» و «جامانده از پسر» در سخنانی گفت: ما در انجمن ادبی خورشید وقتی به این نتیجه رسیدیم که کتاب‌ها را باید نقد کرد به مسئله‌ای به نام گزینش کتاب برخوردیم. بنابراین دو یا سه جلسه می‌گذاریم تا آن کتاب را انتخاب کنیم حول آن کتاب بحث و کنکاش بسیار انجام می‌شود و  همچنین از تازه‌های نشر و جوایز ادبی هم برای گزینش نهایت استفاده را می‌بریم. ما ویژگی‌ها و مشخصات ادبی این کتاب‌ها را نقد می‌کنیم انجمن خورشید با انتشار گزارش‌هایی به صورت ماهانه مخاطبان را در جریان این نقدها قرار می‌دهد.. همچنین چندین برنامه زنده اینستاگرامی را هم اجرا کرده‌ایم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir  برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها