دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
سوژه‌ها و قهرمان‌ها را با زبان داستان به مخاطب معرفی کنید

کتاب «لبخند ماه» روایتی داستانی از زندگی اولین شهید مدافع حرم، الیاس چگینی از توابع بویین زهرا در استان قزوین است که به قلم محسن نجفی از سوی انتشارات روایت فتح منتشر شده است.

محسن نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: محوریت کتاب «لبخند ماه» درباره شهید الیاس چگینی است. او در یک خانواده مذهبی در روستای امیرآباد از توابع شهرستان بویین زهرا در استان قزوین به دنیا آمد. تا پایان شهادت نیز در همان شهر زندگی می‌کرد. شخصیت ایشان یک آدم شوخ، شلوغ کن، بشاش و خنده‌رو و در عین حال مقید به نماز اول وقت احترام به پدر و مادر رسیدگی به نیازمندان و کارهای خیر بوده است.

وی افزود: این شخصیت به چشم جامعه امروز کاملا متناقض است اما در باطن کاملاً متناسب و هم پوشاننده است. چون یک انسان مومن در کنار سایر ویژگی‌ها ویژگی شوخ را نیز حفظ می‌کند. این ویژگی شوخ طبعی در ایشان از حد معمول بالاتر بوده به طوری که هر کسی که از اعضای خانواده و یا دوستان و آشنایان با ایشان در ارتباط بوده از شوخی‌های ایشان در امان نمی‌ماند. این زندگی ایشان به همین روال ادامه پیدا می‌کند که یک زندگی کاملا عادی و معمولی بوده تا مرداد ماه سال ۱۳۹۴ که تنها چهار ماه تا شهادت ایشان باقی مانده است. ایشان برای گذراندن یک دوره عقیدتی از طرف سپاه به قم اعزام می‌شوند بعد از ۱۰ روز که از آن دوره برمی‌گردد کامل آن رفتار ایشان دچار تغییر و تحولات شده است. آن‌قدر این تغییر رفتار محسوس بوده که همگی متعجب می‌شوند که چرا همچین بازخوردهایی متفاوت تر از همیشه از خودش نشان میدهد. دارای شخصیت کاملا آرام و ساکت می‌شود تا زمانی که موقع اعزام شدنش به سوریه فرا می‌رسد. من سعی کردم این شخصیت را برای مخاطب در کتاب به تصویر بکشم. قسمت‌هایی از کتاب دارای فضای طنز و قسمت‌هایی که بعد از شهادت ایشان است دارای حال و هوای در فضای ناراحت‌کننده مربوط به خودش است. حال و هوایی که اطرافیانشان پس از شهادت بابت نبودنشان و اذیت هایی که از دوری و دلتنگی ایشان متحمل میشوند فضایی متناقض با ابتدای داستان را عنوان می‌کند.

وی درباره علت نگارش این کتاب درباره این شهید افزود: من در ابتدا نیتم این بود که سرگذشت شهدای مختلف را بنویسم و هر کتاب را به یکی از شهدا تقدیم کنم. به پیشنهاد دوستان به سوژه این شهید جاویدالاثر رسیدم. نگارش این کتاب را شروع کردم و خود شهید هم در چندین مرحله از من دستگیری کردند که در ابتدای این کتاب هم ماجرای این دستگیری‌ها را عنوان کرده‌ام. همین دستگیری‌ها باعث شد که این کتاب به سرانجام برسد.

وی درباره آثار آینده‌اش افزود: زندگی‌نامه دو شهید دیگر که جالب و خواندنی است را در دست تالیف دارم امیدوارم با یاری خداوند مراحل چاپ این کتاب نیز به سرانجام برسد و در اختیار عموم قرار بگیرد.

محسن نجفی در تکمیل صحبت‌هایش گفت: می خواهم کلام امروزه مقام معظم رهبری را به گوش همگان برسانم. به همه عزیزانی که در این حوزه در حال فعالیت هستند می‌گویم که زبان داستان را یاد بگیرید و سعی کنید سوژه‌ها و قهرمان‌ها را با زبان داستان به مخاطب معرفی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها