چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
ویلفرد فردیناند مادِلونگ، تاریخ‌پژوه آلمانی درگذشت

ویلفرد فردیناند مادِلونگ، پژوهشگر تاریخ اسلام درگذشت. او استاد دانشگاه تاریخ اسلام دانشگاه آکسفورد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رسول جعفریان، استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران از درگذشت ویلفرد فردیناند مادِلونگ، پژوهشگر تاریخ اسلام خبر داد.

جعفریان در صفحه اینستاگرام خود با یادی از سفر به آکسفورد در اواخر دهه هفتاد از دیدار با جان گرنی و مادلونگ یاد کرده است. 

ویلفرد فردیناند مادِلونگ زاده ۲۶ دسامبر ۱۹۳۰ در اشتوتگارت، پژوهشگر تاریخ و اسلام‌شناس آلمانی و استاد دانشگاه تاریخ اسلام دانشگاه آکسفورد بود. او در سال ۱۹۵۳ مدرک لیسانس در تاریخ و ادبیات اسلامی را از دانشگاه قاهره اخذ کرد و در سال ۱۹۵۷ از دانشگاه هامبورگ درجه دکتری در مطالعات اسلامی دریافت کرد. مادلونگ رساله دکتری خود را تحت نظر اشتروتمان و اشپولر به پایان رساند.

مادلونگ از ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۰ وابسته فرهنگی سفارت آلمان در بغداد و در خلال سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۸ استاد اسلام‌شناسی در دانشگاه شیکاگو بود. همچنین در سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۸ استاد کرسی Laudian در عربی و مطالعات اسلامی در دانشگاه آکسفورد بود.

دو کتاب «مکتب‌ها و فرقه‌های اسلامی در سده‌های ميانه» ترجمه جواد قاسمی، آستان قدس رضوی، بنياد پژوهش‌های اسلامی، 1375ش؛ ( Religious Schools and sects in Medieval Islam) و «جانشينی حضرت محمد (ص)، پژوهشی پيرامون خلافت نخستين»، ترجمه احمد نمايی، آستان قدس رضوی، بنياد پژوهش‌های اسلامی، 1377ش در ایران ترجمه و چاپ شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها