سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
کتاب «سرزمین آفتاب» به نقش نیروهای مردمی در دفاع مقدس می پردازد

بتول میرزایی نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس در ایلام درخصوص تازه ترین اثرش گفت: در کتاب «سرزمین آفتاب» تلاش داشته‌ام تا به نقش نیروهای مردمی منطقه میشخاص در دوران دفاع مقدس بپردازم.

بتول میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: در سال ۱۳۶۰ دهستان میشخاص 90 خانوار داشته در حالی که از این آمار جمعیتی ۹۳ رزمنده به جبهه اعزام شده بودند.

وی ادامه داد: در بعضی از خانواده‌ها پدر و دو پسر همزمان در جبهه بوده اند. مخصوصاً در دفاع از منطقه کولِگ که قشلاقیه آنها به حساب می آمده پیش قدم شده اند و در واقع کتاب «سرزمین آفتاب» به نقش نیروهای مردمی میشخاص در دوران دفاع مقدس می پردازد.
 
 وی با معرفی کوتاه این اثر گفت: کتاب تاریخ شفاهی سرزمین آفتاب از ۲ فصل تشکیل شده و فصل دوم شامل 20 روایت از رزمندگان میشخاصی از حضور در جبه های حق علیه باطل است.
 
وی با اشاره به هدف و ضرورت تالیف این کتاب گفت: اولین هدفم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بوده و دیگر این که از منطقه میشخاص در زمان جنگ تحمیلی رزمندگان زیادی راهی جبهه‌ها شدند و علاوه بر آن از لحاظ پشتیبانی جنگ و ارسال هدایا و کمک‌های مردمی، نقش بسزایی داشتند و این اقدامات و تلاش های مردمی در هیچ  کتابی گنجانده و منتشر نشده و بر خود لازم دیدم که این کتاب را تالیف کنم.
 
 نویسنده کتاب «شوق وصال» ادامه داد: این کتاب، در گونه تاریخ شفاهی جنگ به شمار می‌رود که تدوین آن بر اساس مصاحبه با پیشکسوتان دوران دفاع مقدس صورت گرفته و در تایید صحبت آنها عکس‌ها و اسناد و مدارک ضمیمه کتاب شده اند.
 
میرزایی ادامه داد: در سال 97 با 20 نفر و نزدیک به 200 ساعت مصاحبه انجام دادم و پیاده و ویرایش کردم که به کتاب حاضر تبدیل شد و اسناد فصل‌اول را از استانداری ایلام دریافت کردم.
 
وی با اشاره به مشکلات ناشی از تالیف این کتاب گفت: تعدادی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در دهستان میشخاص ،به دلایل شخصی حاضر به مصاحبه نمی‌شدند و کار به کندی پیش می رفت، اما در نهایت به لطف خدا کتاب سرزمین آفتاب منتشر شد.
 
به گزارش ایبنا سرزمین آفتاب(نقش مردم میشخاص در دفاع مقدس (تاریخ شفاهی) )اثر بتول میرزایی، باحمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام،سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری ایلام، روابط عمومی شرکت پالایش گاز ایلام، در 438 صفحه، توسط نشر قلاویزان، در سال 1401 به قیمت 160 هزارتومان منتشر شده است.

بتول میرزایی نویسنده و پژوهشگر ادبیات شفاهی دفاع مقدرس استان ایلام متولد 1363 در آبدانان استان ایلام و تاکنون ده‌ها عنوان در زمینه ادبیات دفاع مقدس، پژوهش و ویرایش ادبی منتشرکرده است. گردآوری و انتشار خاطرات مادران و همسران شهدا، مصاحبه با راویان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس از تلاش‌های او در زمینه ادبیات دفاع مقدس است.
 
تفنگدار ایل،فُرسان(تاریخ شفاهی گوش‌برها در استان ایلام)(در2 جلد)، عملیات آخر، روایت نعیمه، دسته گلی برای‌ شهناز (شهید رضا ترنیان در آیینه خاطرات)وصیت‌‌نامه ناتمام (شهید علی دوستان‌نژاد در آیینه خاطرات) نگهبان کولِگ،خداحافظ رفیق،تپه 47،روایت قیصر، مهمان ناخوانده، ملیچک بهشتی، آخرین خداحافظی عناوین تعدادی از کتاب‌های منتشرشده وی در ادبیات دفاع مقدس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها