سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
ادبیات انقلاب اسلامی نگاه متوازنی به شعر و نثر دارد

حجت‌الله کلانتری، فعال فرهنگی و اجتماعی لرستان در نشست «بررسی درون‌مایه‌های ادبیات انقلاب اسلامی» گفت: ادبیات انقلاب اسلامی نگاه متوازنی به شعر و نثر دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، نشست «بررسی درون‌مایه‌های ادبیات انقلاب اسلامی» به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز چهل و چهارمین پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی، ادبی لرستان در کتابخانه عمومی غدیر خرم‌آباد برگزار شد.

در این نشست سیدحجت‌الله کلانتری، فعال فرهنگی و اجتماعی لرستان، ضمن گرامی‌داشت ایام دهه مبارک فجر گفت:  باید برای بررسی ادبیات انقلاب اسلامی، نگاهی گسترده به زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر بنیاد فکری، فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم. باید با در نظرگرفتن این موضوع به تبارشناسی ادبیات انقلاب اسلامی پرداخته شود.

کلانتری با اشاره به تاثیرپذیری جامعه ایران در مواجهه با نظام سلطه به بیان سه دیدگاه مختلف اندیشمندان مسلمان پرداخت و ضمن تبیین دیدگاه‌های مختلف، افزود: بن‌مایه و خروجی فعالیت‌های این اندیشمندان در مواجهه با نظام سلطه تکیه بر فرهنگ خودی و شعار «بازگشت به خویشتن» بود.

وی با بیان اینکه در تبیین مفهوم بازگشت به خویشتن؛ نگاهی انتقادی به ادبیات دوران مشروطه وجود دارد که برخی از متفکران آن دوران معتقد بودند باید از نوک پا تا فَرقِ سر، غربی بود و الا به تجدد نمی‌رسیم، افزود: بازگشت به خویشتن در واقع نظری متفاوت با متفکران مسلمان بود که نه وابستگی به مکتب کمونیسم سوسیالیسم را می‌پذیرفت و نه وابستگی عقیدتی به لیبرالیسم.
 
کلانتری ادامه داد: به معنای دیگر بازگشت به خویشتن یک مفهوم کلان سیاسی، اجتماعی و مذهبی است که بیان می‌کند، مکتب اسلام همه ظرفیت‌های لازم را برای رسیدن به کمال در خود دارد و می‌توان با بازخوانی صحیح تاریخ اسلام و نگاه به سیره پیامبر و ائمه اطهار به آن دست یافت.

وی افزود: اگر بخواهیم زمان معینی را برای پیدایش ادبیات انقلاب اسلامی تعیین کنیم، بدون شک ادبیات انقلاب اسلامی مولود پیدایش نهضت اسلامی در دهه ۴۰ شمسی است و سابقه‌ای نزدیک به نیم قرن دارد؛ یعنی از زمانی که مبارزات حضرت امام خمینی(ره) با طرح آمریکایی «انقلاب سفید»، محمدرضا پهلوی به صورت رسمی آغاز شد، ادبیات انقلاب اسلامی هم به‌وجود آمد.
 
کلانتری با اشاره به اینکه ادبیات انقلاب اسلامی براساس دفاع از هویت و بازگشت به فرهنگ خودی در برابر هجوم سیاسی، فکری و فرهنگی نظام سلطه شکل گرفت گفت: ادبیات انقلاب اسلامی نگاه متوازنی به شعر و نثر دارد، در انقلاب اسلامی استفاده از انواع قالب‌های ادبی رواج فراوانی یافته و تضاد و جنجالی که برای مثال در بحث بین شاعران دوره مشروطه ازجمله ملک الشعرای بهار و تقی رفعت، سابقاً دیده شده است، در دوره انقلاب اسلامی این تضادها وجود ندارد.

این کنشگر اجتماعی استان در ادامه به بیان تاثیر هشت سال دفاع مقدس مردم ایران در مقابل نظام سلطه در توسعه گونه‌های مختلف ادبی و فرهنگی، ازجمله جریان‌گیری ادبیات مقاومت و ظهور و بروز بیش از پیش مفاهیمی مانند، ایثار، شهادت، ازخودگذشتگی و شکل‌گیری فرهنگ مقاومت، پرداخت و افزود: پویایی، صلابت و مانایی ادبیات انقلاب اسلامی تا حدود زیادی مدیون رشادت‌های هشت ساله دفاع مقدس است که درون‌مایه‌های آن، موجب غنا و قوام ادبیات شده است.
 
وی گفت: کتاب‌های «دا»، «پایی که جا ماند»، «آب هرگز نمی‌میرد» و «فرنگیس» نمونه‌ای از نثر ادبیات انقلاب است که تقریبا همه مردم با آن‌ها آشنا هستند.
 
کلانتری، وجود شاعران و نویسندگان مختلف ازجمله چهره‌هایی مانند موسوی گرمارودی، سلمان هراتی، علی معلم دامغانی، حمید سبزواری، قیصر امین‌پور و سپیده کاشانی را از برکات انقلاب اسلامی دانست و افزود: نگاه حمایتی رهبر معظم انقلاب و برگزاری جلسات متعدد و منظم با شعرا و نویسندگان معاصر با همه مشغله‌های کاری ایشان نشان از سویه فرهنگی انقلاب و درون مایه‌های اخلاقی ادبیات آن است.

به گزارش ایبنا؛ در ادامه این نشست سبزخدا سپهوند، علی‌حیدر زیدی امرایی و بگ‌میرزا بیگی‌نیا از شاعران پیشکسوت بومی لرستان، اشعاری را به زبان لکی درباره انقلاب اسلامی را برای حاضران قرائت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها