سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
گسترش روابط با همسایگان در دستور کار دولت مردمی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه روزهای فرهنگی و نمایشگاه صنایع دستی ایران در ترکمنستان گفت: فرهنگ، اصلی‌ترین عنصر پیوند دهنده دو ملت ایران و ترکمنستان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز دوشنبه بیست و چهارم بهمن ماه در مراسم افتتاحیه روزهای فرهنگی و نمایشگاه صنایع دستی ایران در ترکمنستان که با حضور مقامات عالی رتبه ترکمنستان و هنرمندان دو کشور در موزه هنرهای زیبای عشق آباد برگزار شد، بیشترین ظهور و بروز خویشاوندی دو کشور را در حوزه روابط فرهنگی دانست و گفت: اشتراکات فرهنگی دو کشور به قدری وسیع است که دل‌های مردمان ایران و ترکمنستان را به یکدیگر نزدیک کرده است. 

وی با بیان اینکه فرهنگ، اصلی‌ترین عنصر پیوند دهنده دو ملت ایران و ترکمنستان به شمار می‌رود، گفت: هنر مشترک برخاسته از سرزمین دو کشور همواره پیوند دهنده ارتباطات عمیق فرهنگی و هنری ایران و ترکمنستان بوده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه به همراه هنرمندان ایرانی حاضر در هفته فرهنگی ترکمنستان، پیام‌آور دوستی و مودت بین دو کشور هستیم، خاطرنشان کرد: چهار سال پیش نیز هفته فرهنگی ترکمنستان در شهر زیبای تهران برگزار شد، همچنین امیدواریم این رفت و آمدهای فرهنگی با وسعت بیشتری ادامه پیدا کند و ایران از آمادگی لازم برای برپایی هفته فرهنگی ترکمنستان در تهران برخوردار است.

وزیر فرهنگ در ادامه خاطرنشان کرد: جغرافیای دو کشور از اورگنج، ابیورد و میهنه گرفته تا نیشابور، اصفهان و شیراز همواره در فرهنگسازی برای جهان نقش مهمی ایفا کرده است از سویی هر دو کشور روزگاری قلب جاده ابریشم و محل تردد اقوام و فرهنگ‌های مختلف بوده‌اند و تحت هر شرایطی استقلال فرهنگی خود را حفظ کرده‌ و نه تنها به فرهنگ بیگانه اجازه نفوذ در فرهنگ بومی خود را نداده‌اند، بلکه مشاهیر بزرگی را به جهان معرفی کرده اند.

وی ادامه داد: مشاهیر مشترکی که امروز جهان به آنها افتخار می‌کند، زاییده و بالیده هر دو کشور هستند. مختومقلی فراغی، دولت محمد آزادی، مال نفس، ابوسعید ابوالخیر، انوری ابیوردی، شیخ نجم الدین کبری ، خواجه یوسف همدانی، سعدی، حافظ و فردوسی و بسیاری از بزرگان دو کشور، میراث علمی و فرهنگی بزرگی را به جهان عرضه کرده‌اند که سهم دو کشور عزیز ایران و ترکمنستان را در عرصه فرهنگی جهان به نمایش میگذارد. 

اسماعیلی با اشاره به اینکه رئیس جمهور کشورمان همواره بر همکاری و روابط بیشتر با کشورهای همسایه تأکید دارد، گفت: گسترش روابط با همسایگان در دستور کار دولت مردمی قرار گرفته است و با افتخار  مراتب سلام و محبت رییس جمهور را به دولت و ملت ترکمنستان ابلاغ می‌کنم.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان روزی که کشور دوست و برادر ترکمنستان به استقلال رسید، جزو اولین کشورهایی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و مقام معظم رهبری از استقلال ترکمنستان و تشکیل حکومت مستقل در این کشور به عنوان یک نعمت الهی برای ملت ترکمنستان نام بردند و ابراز امیدواری کردند که پایه های این استقلال استحکام روزافزون یابد همچنین ایشان دو ملت ایران و ترکمنستان را همسایگانی همچون دو خویشاوند توصیف کردند.
 
گفتنی است، روزهای فرهنگی ایران و نمایشگاه صنایع دستی ایران در ترکمنستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعباس ارباب خالص سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمدرضا بهمنی معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مقامات عالی رتبه ترکمنستان بطور رسمی گشایش یافت.

به گزارش ایبنا به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از ۵۰ نفر از هنرمندان حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری اعم از موسیقی، صنایع دستی تجسمی، نقاشی، بازی‌های رایانه‌ای و .. از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حضور در هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان اعزام شده اند و قرار است در قالب هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان برنامه‌هایی چون نمایش فیلم‌های سینمایی ایرانی با ترجمه زبان ترکمنی، اجرای موسیقی هنرمندان دو کشور، صنایع دستی، جشنواره غذاهای ملی ایرانی و ... برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها