سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
تشکیل کارگروه تخصصی در حوزه کتاب در دستور کار قرار گرفت

جمعی از ناشران و کتاب‌فروشان گلستان در نشستی مشترک و صمیمی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، ضمن ارائه پیشنهاد؛ به طرح دغدغه‌ها و مشکلات مبتلابه خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در گلستان، در این نشست صمیمی که همزمان با برگزاری سی‌امین دوره هفته کتاب سه‌شنبه (24 آبان ماه) در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گلستان برگزار شد؛ جمعی از ناشران و کتاب‌فروشان گلستانی در فضایی صمیمی با مدیرکل و معاون فرهنگی و رسانه‌ای آن دستگاه اجرایی به گفتگو نشسته و دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

در ابتدای نشست هدایت الله امینیان، مدیر انتشارات نارنجستان، گفت: برخی از ناشران به‌خصوص در شهرستان‌ها، امکان بسیاری از ناشران در خصوص تبلیغ و پخش را ندارند و برخی از کتاب‌های آن‌ها هنوز در انبار نشر هست.

به‌عنوان نمونه من خودم کتابی را دارم که درگذشته چاپ کرده‌ام به قیمت 4 هزار تومان که اگر بخواهم این کتاب را به‌عنوان باطله بفروشم، بیشتر از قیمت کتاب خواهد شد.

وی در ادامه پیشنهاد برچسب قیمت نخوردن بر روی کتاب را ارائه داد و گفت: وقتی بر روی کتاب برچسب نخورد، کتاب‌فروش همچون بسیاری از کالاها که با تغییر قیمت ارز به‌یک‌باره افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند برچسب قیمت به‌روز بزند و اثر را به قیمت روز بفروشد که معتقدم عوایدی هم در پی خواهد داشت.

قیمت کاغذ با نوسانات ارز تفاوت ریالی معنادار دارد
سپس احمد خواجه‌نژاد، مدیر انتشارات پیک ریحان نیز  با اشاره به اینکه تغییر قیمت روز کاغذ باقیمت روز ارز هم‌خوانی ندارد، گفت: عنوان می‌شود افزایش قیمت ارز بر روی افزایش قیمت کالاها تأثیر دارد، فرض بر این می‌گیریم که قیمت کالایی 10 هزار تومان بوده و با افزایش قیمت ارز شده است 20 هزار تومان، یعنی دو برابر، اما این موضوع در خصوص کاغذ به‌صورت دیگری است که به‌جای دو برابر شدن شاهد چندین برابری شدن آن هستیم که به نظر می‌رسد باید به جد برای آن چاره‌ای اندیشید؛ زیرا این افزایش‌های نامتعارف بر روی مؤلف و ناشر و خریدار تأثیر نامناسبی می‌گذارد.

وی در ادامه ضمن تأکید و ارائه پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه برای حوزه کتاب، گفت: احصاء آمار دقیق و به‌روز از ظرفیت اهل‌قلم، ناشران و فروشندگان و فعالان این حوزه و نیز رصد فعالیت‌ها نیز امری مهم است که با توجه به این داده‌ها بتوانیم برای آینده و توسعه این حوزه کاری بکنیم.

خواجه‌نژاد ادامه داد: فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی حوزه کتاب است، اما همه می‌دانیم که حوزه کتاب نیازمند حمایت ویژه و همه‌جانبه مسئولان را می‌طلبد.

احمد خواجه‌نژاد همچنین بر ضرورت هم‌افزایی جامعه فعالان در حوزه کتاب، مطالبه‌گری از مسئولان و تداوم نشست‌هایی این‌چنینی و بررسی‌های موردی تأکید کرد.

نیازمند حمایت همه مسئولان هستیم
سپس نماینده کتاب‌فروشی پاتوق کتاب گرگان نیز با اشاره به اینکه حتی فردی که مسئولیت در بخش فرهنگی دارد اهل کتاب نیست و این خود چالش‌برانگیز است، گفت: کتاب‌فروشی‌ها ظرفیت لازم را برای برپایی رویدادهای کتاب‌محور دارند و تنها حمایت مسئولین را خواهان هستند.

وی افزود: گاهی برخی کارهای کوچک در حد نوشتن یک پیام ترویجی بر روی یک بیلبورد شهری می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد اما فراهم کردن همین اندک‌ها هم نیازمند حمایت مسئولان است.

مدیر انتشارات پویش حکمت نیز گفت: تا مادامی‌ که کتاب‌خوان در جامعه نباشد، هرچقدر هم کتاب تولید شود فایده‌ای ندارد.

عباس عبدالهی‌فر افزود: با آمدن و فراگیر شدن فضای مجازی انگیزه‌ها برای کتاب خواندن کم شده و یا خواندن‌ها سطحی شده‌اند اما می‌توان با شناسایی جامعه واقعی کتاب‌خوان و بهره‌مندی از ظرفیت آن‌ها اقدام‌های مؤثری را انجام داد.

وی به نقش آموزش به‌‌ویژه در دوران کودکی تأکید کرد و گفت: شایسته است از ظرفیت‌ها و تجربه‌های موفق دنیا برای ارتقاء فرهنگ کتاب‌خوانی استفاده کنیم.


           

تداوم کارگاه‌های آموزشی نیاز است
محمدرضا مروتی، مدیر انتشارات شمیس ورکان نیز ضمن اشاره به افزایش هزینه و ضرورت حمایت مسئولان از ظرفیت‌های استانی، گفت: در استان کتاب‌های خوبی بعضاً منتشر می‌شوند که نیازمند معرفی هستند تا مخاطبان با ظرفیت‌های قلمی استان بیشتر آشنا شود.

وی سپس به برخی کارگاه‌های آموزشی برپاشده از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سالی که گذشت کارگاه‌های خوبی برپا شد، اما تداوم برگزاری کارگاه‌ها خصوصاً در حوزه ویراست داری ضروری است.

حجت‌الله نوروزی مدیر انتشارات نوروزی نیز ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و معرفی تازه‌های کتاب ناشران گلستانی، خواستار ایجاد زمینه‌ای مناسب برای معرفی اهالی قلم شاخص و آثار آن‌ها شد.

مدیرمسئول مرکز حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس شهدای نینوا نیز پس از ارائه گزارشی از فعالیت‌های این نشر و تمرکز این انتشارات بر روی تاریخ شفاهی فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و اقشار، گفت: به دنبال ایجاد یک فضا و غرفه ثابت عرضه کتاب‌های حوزه دفاع مقدس هستیم.

سید‌مجتبی کریمی همچنین ضمن اشاره به ضرورت توجه به نمایشگاه‌های مجازی و بیلبوردهای معرفی کتاب، به برخی دیگر از اقدام‌ها و فعالیت‌های این نشر همچون تولید کتاب‌های صوتی اشاره کرد.

نشست‌های تخصصی و مستمر ضروری است
محسن غنودی مدیر انتشارات اشکاف در ادامه گفت: در آینده‌ای نه‌چندان دور، دغدغه‌ها، چاپ و فروش کتاب نخواهد بود بلکه شکل فروش کتاب است.

وی نیز بر ضرورت تشکیل جلسات تخصصی برای کاهش آسیب‌ها و دغدغه‌های حوزه کتاب تأکید کرد و گفت: به‌عنوان یک ناشر تخصصی حوزه کتاب کودکان، با محدود شدن فضای مجازی، کسب‌وکار ما آسیب دید.

مهدی تیرانی، مدیر انتشارات در گلستان هم که تجربه‌های مختلف بین‌المللی از چاپ کتاب و حضور در نمایشگاه‌های گوناگون بین‌المللی را تجربه کرده است، گفت: در بسیاری از نمایشگاه‌های کتاب دنیا، کتاب‌ها معرفی می‌شوند و مساله فروش اتفاق نمی‌افتد.

وی سپس به برخی تجربه‌های شخصی خود در مواجهه با فعالان حوزه کتاب در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: نشست‌های مستمر تخصصی و تورهای معرفی کتاب نویسندگان استان و بهره‌مندی از تجربیات موفق بین‌المللی می‌تواند به صنعت نشر کتاب کمک کند.

             

نمایشگاه‌های کتاب با تخفیف‌های نامتعارف آسیب‌زا است
محمد ملکی، مدیر کتاب‌فروشی جنگل که حدود نیم‌قرن در حوزه کتاب فعالیت دارد نیز گفت: حمایت متولیان از برگزاری نمایشگاه‌هایی با تخفیف‌های نامتعارف به کسب‌وکار کتاب‌فروشی‌ها آسیب می‌زند.

وی در ادامه گفت: اگر نمایشگاه‌ها با حضور ناشران خوب برپا شود ما هم استقبال می‌کنیم که فردی کتاب یک نویسنده خوب را از نمایشگاه می‌خرد و در طی سال برای دیگر آثارش به سراغ ما می‌آید، اما این نمایشگاه‌هایی که بعضاً با تخفیف‌های نامتعارف شاهد هستیم، بیشتر ازسوی پخش‌کننده‌ها و با حضور ناشران گمنام و کم کیفیت است.

ملکی سپس افزود: متأسفانه گرافیک برخی از کتاب‌های چاپ‌شده در استان مناسب نیست، در نتیجه مخاطبان کتاب‌فروشی‌ها، رغبتی به خرید آن‌ها نشان نمی‌دهند که ضروری است ناشران به این مهم توجه ویژه‌ای نشان دهند.

همچنین نماینده انتشارات دانشگاه گلستان از ضرورت مشخص شدن و شفافیت قوانین چاپ کتاب‌های دیجیتال گفت و خواستار توجه و پیگیری مسئولان شد.

در بخش پایانی جلسه محمد رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ضمن تبریک سی‌امین دوره هفته کتاب و اشاره به اینکه قرآن معجزه پیامبر اکرم‌(ص) یک کتاب است، گفت: در قرآن به امر مطالعه اشاره‌ شده و حال اگر این مطالعه همراه با تعلیم و تزکیه باشد، عزتمند می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه همنشینی با اهل کتاب و مطالعه عزت خاصی دارد، افزود: در کنار یکدیگر می‌توانیم برای حوزه فرهنگ مؤثر باشیم و در نخستین گام باید برای احصاء ظرفیت‌ها به یکدیگر کمک تا بتوانیم چشم‌اندازی برای آینده ترسیم کنیم.

تشکیل کارگروه تخصصی و ضرورت هم‌افزایی
محمد رعیت، با اشاره به اینکه هر زمان و در هر مساله فرهنگی تا مشکلی پیش می‌آید همه سراغ ارشاد را می‌گیرند که مثلاً ارشاد کم‌کاری و کوتاهی کرد و یا ارشاد الآن کجاست؟! اما در زمان تخصیص اعتبار و نیز توجه و حمایت و حتی مسئولیت‌پذیری اجتماعی کسی به فکر فرهنگ و ارشاد و حتی حوزه فرهنگ عمومی نیست.

وی ادامه داد: کل اعتبارات فصل 5 در سال برای بیش از هفتادوچند وظیفه‌مندی که داریم 350 میلیون تومان است که وقتی به جمعیت حدود دومیلیون‌نفری استان نگاهی کنیم، سرانه بسیار ناچیز است.

محمد رعیت سپس با تأکید بر اینکه با وجود همه کمبودها، هیچ‌گاه از تلاش دست نکشیده‌ایم و در حد توان کوشیده‌ایم برای حوزه فرهنگ کاری بکنیم، گفت: با تشکیل کارگروه تخصصی موافقم و همواره به شکل‌گیری آن تأکید داشته‌ام.

وی در پایان به برخی پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ داد و گفت: شناخت نیاز مخاطب، افکار سنجی‌ها و ارتقاء کیفیت آثار بی‌شک بر میزان استقبال مخاطبان از تولیدات مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها