سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
تبلیغ، محور اصلی چرخه اقتصادی و اقناع مردم برای خرید محصول است

مصطفی رضایی‌کلورزی معتقد است که تبلیغ، محور اصلی برای ایجاد چرخه اقتصادی و اقناع مردم برای خرید محصول است. کتاب جدا از بحث دانشی و معنوی، یک محصول فرهنگی است. بنابراین باید کتاب معرفی شود تا بیشتر فروش برود. کتاب هر چقدر هم شاهکار ولی فروش نرود، خیلی چرخه اقتصادی قوی‌ای ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مصطفی رضایی‌کلورزی درباره اقدام نصب بنر نویسندگان و کتاب‌هایشان در سطح شهر ابراز امیدواری کرد و گفت: صددرصد اقدام خوبی است. چند سال پیش به این موضوع خیلی توجه داشتم و تقریبا سوژه‌ای برایم شده بود که چرا درباره کتاب، تبلیغی نیست؟ تمام بنرها و تبلیغاتی که در خیابان‌هاست، تماما درباره بانک‌ها، کالا‌های مصرفی و فرش و لباسشویی و ... است.
 
نویسنده کتاب «ایذا» از پررنگ بودن تبلیغات کالاهای مصرفی گفت: زمانی که می‌­دیدم مقوله کتاب هم از جنبه عمیق تاریخی-فرهنگی در کشور و هم در نقطه نظرات اغلب مسئولین اینقدر اهمیت دارد و ناشران و نویسندگان بسیار فعال و خلاقی هم به سختی مشغول به کار هستند، همیشه برایم سوال بود چرا یک تبلیغ ساده حداقل در خیابان انقلاب وجود ندارد؟ البته ذکر این نکته بجاست که چرخه اقتصادی در صنعت و بانک و ... خیلی قوی‌تر از صنعت چاپ و نشر کتاب است. بنابراین در عرصه تبلیغات، این کالاها و خدمات غیر فرهنگی میدان را تسخیر کرده‌اند.
 
رضایی‌کلورزی درباره رونق چرخه فرهنگی اظهار کرد: این اقدام نباید در حد بنر باقی بماند. باید رشد و توسعه پیدا کند. اکثر نویسندگان موفق کشورهای دیگر به خصوص آمریکا وقتی کتابی می‌نویسند و تولید می‌کنند، محصول‌شان وارد یک چرخه تبلیغاتی عظیمی در جهان می‌شود. به این ترتیب، بازده اقتصادی ناشر و نویسنده را به سرعت بالا می‌برد. همیشه از خودم می‌پرسم که درآمد نویسندگی آنقدری هست که یک نویسنده تمام وقت خودش را برای کار نوشتن و تولید محصول فرهنگی بگذارد و بتواند با درآمد آن از زندگی بگذراند؟ پاسخ روشن است.
 
این نویسنده جوان درباره افزایش چرخه اقتصادی قوی گفت: تبلیغ، محور اصلی برای ایجاد چرخه اقتصادی و اقناع مردم برای خرید محصول است. کتاب جدای از بحث دانشی و معنوی، یک محصول فرهنگی است. بنابراین باید کتاب معرفی شود تا بیشتر فروش برود. کتاب هر چقدر هم شاهکار باشد ولی فروش نرود، نه اثر فرهنگی خود را انتقال می‌دهد و نه برای نویسنده بازدهی مالی خواهد داشت. انتشار تصویر نویسندگان برای بنر، اقدام خوب اما ابتدایی و قلیلی است و به عقیده من این تنها شروع کار است و به پیوستگی و گستردگی نیاز دارد.
 
رضایی‌کلورزی در آخر درباره تاثیر این اقدام گفت: قطعا چنین کاری تاثیرگذار است و الفبای تبلیغ است. زمانی که یک محصول جلوی چشم مخاطب باشد، ایجاد کنجکاویی می‌کند. هرچقدر معرفی و تبلیغ خلاقانه‌تر باشد، کنجکاوی، تعامل و گفتمان بیشتری در جامعه ایجاد می‌کند. البته انتظار نداشتم خودم و کتابم را در میان بنرهای هفته کتابخوانی ببینم؛ چرا که نویسندگان شایسته‌تر از من هم هستند؛ اما بیشتر از این بابت خوشحالم که بالاخره به جوابم رسیدم و چند بنر هم از کتاب و کتابخوانی به این شکل در شهر دیدم. امیدوارم این تفکر مثبت، در صداوسیما و سایر حوزه‌های رسانه‌ای هم مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها