چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
دیپلماسی ورزش یک راه خوب برای تامین منافع ملی است

نویسندگان کتاب «مسابقات قهرمانی نظامیان جهان» یکی از انگیزه‌های نگارش این اثر را کمک به ارتقای غرور ملی در کشور عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم نقد و بررسی کتاب «مسابقات قهرمانی نظامیان جهان» در سرای کتاب برگزار شد. در این نشست پیمان ایوانی و هادی حق‌جو به عنوان نویسندگان کتاب صحبت کردند و رضا جهان فر، از معاونت علوم، تحقیقات و فناوری اجا به عنوان منتقد، اثر را مورد ارزیابی قرار داد.
 
هادی حق‌جو، یکی از نویسندگان کتاب «مسابقات قهرمانی نظامیان جهان» و از پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ابتدای جلسه گفت: ایده تولید این کتاب توسط آقای ایوانی داده شد. بعد هم با حمایت سازمان تربیت بدنی ارتش و مدیریت نشر راهبردی نیروی هوایی ارتش این کتاب تهیه و تولید شد.

 
«سیزم» مقوله متفاوت از مسابقات نظامیان جهان
وی افزود: در این کتاب مقوله «سیزم» [یک سازمان که در حوزه المپیک نظامیان جهان فعالیت می‌کند.] متفاوت از مسابقات نظامیان جهان مدنظر قرار گرفته است. فدراسیون مسابقات نظامیان جهان در روسیه واقع شده است.
 
حق‌جو تصریح کرد: کشورهای اروپایی از مسابقات نظامیان جهان استقبال نمی‌کنند، یک دلیل آن به خاطر درگیری‌هایی است که بین روسیه و اوکراین وجود دارد. 
 
وی بحث عزتمندی ارتش و ملت ایران را با اهمیت شمرد و این را جزء ارزش‌های کشور قلمداد کرد و این عامل را باعث ترغیب نویسندگان کتاب «مسابقات نظامیان جهان» برای نگارش این اثر عنوان کرد.
 

ورزش زاییده نهاد جنگ
در همین بخش پیمان ایوانی، دیگر نویسنده کتاب نیز ضمن یاد کردن از هفته تربیت بدنی حضور در جلسه نقد این کتاب را مهم و باعث افتخار عنوان کرد.
 
در ادامه سرهنگ رضا جهان فر، معاون علوم و تحقیقات ارتش به عنوان منتقد کتاب گفت: در دیدگاه جامعه شناسی، نهاد ورزش، زاییده نهاد جنگ است؛ رشته‌های ورزشی که –در دوره‌های تاریخی- جزیی از جنگ بودند به مرور مجزا شدند. درحالی که روزگاری به عنوان فنون نظامی مطرح بودند. مانند شمشیر بازی، شنا، اسب سواری و...
 
وی آمادگی جسمانی و تربیت بدنی را در ورزش با اهمیت برشمرد و گفت: فنون ورزشی بعدها از نهاد جنگ جدا شدند و ورزش بخشی از نهاد «صلح» شد. ورزش امروز باعث پیوند ملل می‌شود.
 
کمک‌های ورزش به حوزه دیپلماسی
سرهنگ جهان فر تاکید کرد: ورزش برای ایجاد دیپلماسی کارکرد پیدا کرده است، مانند دیپلماسی پینگ پونگ و دیپلماسی کشتی و...
 
وی درباره کارکردهای مهم ورزش در جهان امروز ادامه داد: مسابقه فوتبال بین تیم آرژانتین و انگلیس که در آن مارادونا گلی را با دست به ثمر نشاند که بعدها به «دست خدا» مشهور شد. این گل باعث بهبود آلام و دردهای ملت آرژانتین شد و غرور شکست خورده این کشور مقابل انگلیس را التیام بخشید.
 

این منتقد سپس با بیان اینکه مذهب، هنر و ورزش در جهان امروز بیشترین اثر را بر مردمان دارند به اهمیت ورزش در نیروهای مسلح پرداخت و گفت: سازمان‌های مسلح نیاز دارند نه تنها از دیدگاه حرفه‌ای و قهرمانی و همگانی، بلکه از نظر تربیتی هم به موضوع ورزش بپردازند. بنابراین کتاب‌های ناشران نظامی که از جمله ارتش که درباره ورزش اثری را منتشر کنند در ارتقای نیروهای مسلح نقش مهمی دارد.
 
نقدهایی به ظاهر و تصاویر کتاب
وی گفت: کتاب «مسابقات قهرمانی نظامیان جهان» اولین کتابی است که به همه مسابقات نظامی پرداخته است. قبلا همه فکر می‌کردند که اینها بخشی از «سیزم» ولی الان در کتاب می‌بینیم سیزم بخشی از مسابقات نظامی است.
 
سرهنگ جهان فر در بخش دیگری گفت: کشورهای صاحب سبک –در عرصه نظامی- سعی می‌کنند اثر پرشکوهی در مسابقات از خود برجای بگذارند. الان هم نیروهای مسلح ما تلاش دارند به این مسابقات بیشتر بپردازند.
 
این چهره علمی ارتش خاطر نشان کرد: کتاب علاوه بر نقاط مثبت دارای موارد قابل انتقاد هم هست. به عنوان مثال کیفیت تصاویر به کار گرفته شده در کتاب مناسبت نیستند. در صفحه 33 کتاب نقشه‌ای از کشورهای عضو سیزم ترسیم شده اما رنگ بندی آن مناسب نیست. همچنین تصویر روی جلد کتاب باید در چاپ‌های بعدی تغییر کند، چرا که تصویر نظامیان ایران باید مظهر نظم باشد اما تصویر روی جلد به گونه‌ای گرفته شده که نشان دهنده نظم نیست.
 

یقینا؛ کتاب تجدید چاپ می‌شود
وی با ابراز امیدواری و یقین از اینکه کتاب «مسابقات نظامیان جهان» به چاپ دوم هم می‌رسد، تصریح کرد: امیدوارم در چاپ‌های بعدی به موارد ریزه‌کاری توجه شود.
 
سرهنگ جهان فر اظهار داشت: یک ویژگی مثبت کتاب رعایت اصول کپی رایت و امانت داری است و منابع مورد اشاره در پایان آمده است. اما خوب است از یک شیوه رفرنس دهی معتبر مانند API به این منظور استفاده شود.
 
وی ادامه داد: روش آماده سازی کتاب، اسنادی و کتابخانه‌ای است. ولی جای خالی تاریخ شفاهی در کتاب احساس می‌شود. تاریخ شفاهی هم ابزار و هم روش است.
 
این منتقد گفت:‌ جداول کتاب آراسته و زیبا هستند. این جداول به تجزیه و تحلیل کمک می‌کنند. این یک ویژگی مثبت در کتاب است. در این جداول دقت شده تا اطلاعات طبقه بندی شده منتشر نشده‌اند که این نشانه اخلاق‌مداری در پژوهش است.
 
کمک کتاب به ارتقای آگاهی و دانایی مخاطب
سرهنگ جهان فر در بخش دیگری گفت: تقسیم بندی و مجزا کردن کتاب در 21 فصل و مشخص کردن کشورهای هم پیمان، غیر هم پیمان و بی طرف در آن مشخص است. این کتاب به ایجاد آگاهی و دانایی مخاطب کمک می‌کند.
 
حق‌جو، نویسنده کتاب در واکنش به صحبت‌های منتقد اثر گفت: ‌در دیپلماسی ورزش در کشور نقصان داریم. برای همین در اکثر پرونده‌ها که مربیان خارجی شکایتی طرح می‌کنند برنده می‌شوند.
 
وی درباره زمان انتشار کتاب هم این‌گونه توضیحاتی داد: در تیر و مرداد امسال متوجه شدیم که ارتش میزبان «المپیک جنگ» است. ما می‌خواستیم کتاب را تا آن زمان منتشر کنیم تا نماینده صلح باشیم. اما به دلیل وقت کم، اثر دارای نواقصی است. به عنوان مثال یک مورد که باید به کتاب اضافه شود موضوع تاریخ شفاهی است. ما با این کار می‌توانیم قدرشناس بزرگان و افرادی باشیم که می‌توانند نسل به نسل آموزش‌‌هایی بدهند.
 

دیپلماسی ورزشی راهی برای کمک به منافع ملی
سرهنگ جهان فر هم در واکنش به این صحبت‌ها گفت: دیپلماسی ورزش می‌تواند یک راه خوب برای تامین منافع ملی باشد که در این کتاب به آنها اشاره شده است.
 
ایوانی، دیگر نویسنده اثر با بیان اینکه در کتاب «مسابقات قهرمانی نظامیان جهان» سعی شده موضوع صلح برجسته شود، اشاره‌ای هم به تاریخچه نقش آتش بس المپیک کرد و اینکه در سال 1992 ورزش باعث شد یک رای شورای عالی امنیت سازمان ملل برگردد.
 
در ادامه وی توضیحاتی درباره مختصات و ویژگی‌های فصل‌های مختلف کتاب کرد و سپس گفت: تاریخچه بازی‌های نظامیان جهان به بعد از سال 1919 برمی‌گردد و زمانی که جنگ اول جهانی تمام شده بود. بعد از جنگ جهانی دوم دوباره این بازی‌ها احیا شد که مسابقات آن در برلین برگزار شد که در آن دوره به مسابقات دو میدانی اکتفا شد.
 
«سیزم» شامل سه دسته ورزش
ایوانی خاطر نشان کرد: شورای بین‌المللی ورزشکاران (سیزم) توسط فرمانده ارتش کشور فرانسه به اتفاق فرانسه، هلند، بلژیک، دانمارک و لوکزامبورگ ایجاد شد و بعدها این پروژه جهانی شد.
 
وی با اشاره به اینکه ورزش‌های سیزم شامل سه دسته هستند که دسته اول شامل ورزش‌های رایج می‌شود که 26 رشته را در بر می‌گیرد و در المپیک هم زنان و مردان این رشته‌ها را مسبقه می‌دهند ادامه داد: دسته دوم این مسابقات جنبه قاره‌ای و منطقه‌ای دارد و دسته سوم هم مسابقات نظامی را شامل می‌شود که پنجگانه‌های نظامی، هوایی و دریایی در این دسته قرار می‌گیرد.
 
ایوانی تاکید کرد: شعار سیزم دوستی از طریق ورزش است. مقر این سازمان هم در بروکسل بلژیک است.
 
سرهنگ جهان فر در پایان گفت: یکی از بخش‌های خوب کتاب مربوط به فصل بیستم است که در آن دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در مسابقات نظامی تشریح شده است. این باعث یک مستند سازی در این زمینه است و کتاب باعث می‌شود مخاطبش برای محیطی که می‌خواهد در آن کنشگری انجام دهد به شناخت دست پیدا کند.
 


جای خالی کتاب در بین آثار ارتش
سرهنگ احمد ملکی، مدیر انتشارات مرکز راهبردی نهاجا هم در سخنان کوتاهی درباره ویژگی‌های کتاب گفت: در انتشارات نیروی هوایی موضوعات مختلفی مطرح هستند. در حوزه قدرت هوایی، دفاع مقدس، علوم هوایی و... در مورد ورزش جای خالی تولید کتاب احساس می‌شد.
 
وی با بیان اینکه در کتاب به اهمیت نقش ورزش در صلح پرداخته شده افزود: کتاب به نظامیانی که اهل ورزش هستند و می‌خواهند وارد حوزه قهرمانی شوند کمک می‌کند. کتاب «مسابقات قهرمانی نظامیان جهان» توسط بخش تربیت بدنی آجا و نیروی هوایی ارتش مورد تقدیر قرار گرفته و توسط فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شده است.
 
حق جو در پایان تاکید کرد: با توجه به نیاز سنجی‌هایی که شده است این کتاب می‌تواند در آموزشگاه‌های نظامی پاکستان و هندوستان مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه با این اقدام می‌توانیم قهرمانان خودمان را که در کتاب معرفی شده‌اند به آنها بشناسانیم. ضمنا این کتاب می‌تواند صلح طلبی ما را به جهان معرفی کند.


بعد از پایان جلسات نقد کتاب‌های «مسابقات قهرمانی نظامیان جهان» و «عقاب عشق ماندگار» از دست اندرکاران تولید این کتاب و جمعی از پیشکسوتان ارتش تقدیر شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها