یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
سرانه فرهنگی لرستان؛ به ازای هر ۱۰۰ نفر یک متر

مجید منعمی، در آیین معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان، بر ترمیم وضعیت فرهنگی استان که به ازای هر 100 نفر 1 متر است، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، آیین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان با حضور سیدباقر میرعبدالهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور، محمدعلی میرزایی، مدیرکل امور استان‌های  نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور، مجید منعمی، معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری لرستان، محمدباقر احمدی چگنی، فرماندار خرم‌آباد، سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان، فرشته طهماسبی، مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان و کتابداران استان، یکشنبه (17 مهرماه) در سالن آمفی‌تئآتر هلال‌احمر خرم‌آباد برگزار شد.
 
منعمی با بیان اینکه صحبت درباره کتاب و کتابخوانی بسیار است و درباره این موضوع می‌توان کتاب‌های متعددی را تدوین و تألیف کرد، افزود: ضعف در آگاهی‌بخشی، مشکلی جدی جامعه‌ امروز است. در اعتراضاتی که در کف خیابان می‌بینیم، ضعف در آگاهی‌بخشی، محسوس دیده می‌شود؛ چراکه مواضع محکم و جدی نظام را به خوبی تبیین نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانش‌آموزان و جوانان نسبت به تحولات که در انقلاب و پس از انقلاب در کشور به وجود آمده آگاهی ندارند، افزود: این نقطه ضعف است و مقام معظم رهبری مستقیما از آن به نام «جهاد تبیین» یاد کرده‌اند؛ اشارات متعدد ایشان در جمع اقشار مختلف موید همین موضوع است‌.

منعمی با اشاره به اهمیت آگاهی‌بخشی در جامعه گفت: بخش عمده‌ آگاهی‌بخشی از طریق رسانه اتقاق می‌افتد. یکی از مهم‌ترین رسانه‌های موثر در انتشار افکار، کتاب است.

وی گفت: ترویج امر کتاب‌خوانی و خواندن کتاب اتفاقی است که باید جدی به آن توجه شود و اما این کافی نیست؛ کتاب‌خوانی امر بسیار خوبی است، اما خواندن کتاب خوب اهمیت دو چندانی دارد.

منعمی، با تاکید بر اهمیت تقریظ رهبری بر کتاب‌ها در امر ترویج  کتاب خوب افزود: این وظیفه آحاد مردم و ویژه‌تر وظیفه نخبگان است که به امر ترویج کتاب‌خوانی بپردازند.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه در استان لرستان از سرانه فضای مطلوب در امر زیرساخت خیلی فاصله داریم، بیان کرد: به ازای هر 100 نفر باید 8 متر فضا وجود داشته باشد؛ اما در لرستان به ازای هر 100 نفر 1 متر فضای فرهنگی در اختیار است. این عدد نشان می‌دهد از نظر زیرساخت، مشکل جدی داریم؛ اما ان‌شاالله با همکاری و همیاری همه عزیزان به وضعیت مطلوب نزدیک خواهیم شد.


در ادامه این مراسم میرعبدالهی با ابلاغ سلام دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و خیرمقدم به سیدسجاد راستخانه مدیرکل جدید اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ستاد تهران بنا و مبنا را حمایت قاطع از مدیر کلِ مسئول و مستقر خود می‌داند.

وی ضمن تشکر از خانم طهماسبی که سال‌ها منشا خیر بودند و آرزوی موفقیت در مناصب دیگر برای وی، گفت: برای همه عزیزان که آمده‌اند و برای همه عزیزان که رفته‌اند آرزوی توفیق می‌کنم.

معاون برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: اگر کار در کتابخانه را در مقام تجسم به عنوان یک مثلث تصویر کنیم، یک ضلع کتابدار، یک ضلع عضو و یک ضلع، منبع کتابخانه‌ای است.

وی وظیفه قانونی نهاد که در ماده اول نیز به آن اشاره شده است، نوعی از کتابخوانی است که به توسعه دانایی منجر می‌شود؛ یعنی افزایش اطلاعات عمومی و توسعه دانایی در ارتباط با عضو معنا دارد مدیر و کتابدار هم در خدمت عضو معنا پیدا می‌کنند.

میرعبدالهی به اهمیت اعضا در کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: توسعه فضاهای فیزیکی کتابخانه‌ها برای مردم صورت می‌گیرد؛ صرفاً کتابخانه‌ها ساخته نمی‌شوند که کتابخانه‌ای ساخته شود، بلکه مردم را به جهان خواندن دعوت می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت:  برخی بنا به دلایلی پایشان به کتابخانه باز نمی‌شود و امکان مراجعه ندارند. باید به سراغشان برویم و براساس رویکرد جدید کتابخانه‌ها به آن‌ها ارائه خدمت دهیم. (خدمات برون کتابخانه‌ای) کتابداران روستایی، کتابداران سیار در این راه فعال خواهند بود.

راستخانه در ادامه این مراسم گفت: استان لرستان همواره در تاریخ علم و ادب و فرهنگ مکانی برای تجلی عرفان ناب و مکتب استادان معظم شیعه با مردمی با اصالت و با فرهنگ و صد در صد شیعه بوده است.

وی با بیان اینکه لرستان با تقدیم 6546 شهید (که هفته گذشته 2 نفر در نیروی انتظامی در راه امنیت و حفظ حجاب و عفاف به درجه رفیع شهات نائل آمدند) افزود: حقیقتا این شهدا، وظیفه مسئولان به ویژه مدیران و مسئولین این خطه در  مقطع فعلی، مخصوصا مسئولین فرهنگی را مضاعف می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، خطاب به جوانان مطالبه کردند که با افزایش و ارتقاء علم و دانش و آگاهی شانه زیربار مسئولیت‌های انقلاب بگیرید. ایشان نیز در نامگذاری سال از واژه دانش استفاده می‌کنند‌ (تولید دانش‌بنیان اشتغال آفرین)، این اهمیت واژه دانش و علم قطعا یک عقبه فرهنگی دارد؛ البته مأموریت کتابخانه‌ها فراهم کردن امکانات و شرایط مناسب برای ارتقاء سطح علم و آگاهی و دانش اقشار مختلف مردم عزیز با در اختیار قرار دادن کتاب‌های مناسب و سالن‌های مطالعه و برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای ترویج گفتمان کتاب و کتابخوانی از رسالت‌ها را در کتابخانه‌های عمومی استان را مضاعف می‌کند.

وی ادامه داد: کتاب و کتابخوانی علاوه بر غنی‌سازی اوقات فراغت مردم به بهترین شکل ممکن، در بحث ارتقاء سطح علم و آگاهی و دانش اقشار مختلف مردم تاثیر‌گذار است.

راستخانه ضمن تشکر از زحمات دست‌اندرکاران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: از زحمات خانم طهماسبی نیز تشکر می‌کنم ما هم در ادامه مسیر در بحث تجهیز، تکمیل، بهسازی و اتمام پروژه‌هایی که در دست احداث هستند با تمام توان همان مسیر را ادامه می‌دهیم.

وی شعار «هر کتابخانه یک باشگاه فرهنگی و اجتماعی» را از دستور کارهای خود و همکارانش برشمرد و گفت: در دور مدیریتی جدید با توجه به ارتقاء کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و ارتباط‌ دستگاه‌های فرهنگی و انقلابی و بسیج اقشار در بحث ترویج گفتمان کتاب و کتاب‌خوانی و رسیدن به شعار هر کتابخانه باید یک باشگاه فرهنگی و اجتماعی باشد در دستور کار من و همکارانم قرار خواهد داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان، چالش‌های پیش روی خود را کمبود نیروی انسانی، کمبود نیروی خدماتی و بعضا کبمود نیروی نگهبان برشمرد و افزود: ان‌شاالله با حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان، استاندار لرستان، دبیرکل نهاد و همت همکاران و ظرفیت‌های فرهنگی با انگیزه و بدون حاشیه در دولت مردمی در میدان هستیم.

راستخانه با بیان اینکه رهبر حکیم انقلاب واژه کتابخوانی را در کنار واژه علم‌آموزی قرار دادند و فرمودند امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، بلکه یک واجب دینی است و در جای دیگر تاکید می‌کنند در جامعه اسلامی کتابخوانی باید همگانی و فراگیر شود. انشاالله که در تحقق رهنمود رهبر نمره قابل قبولی را کسب کنیم.
 
طهماسبی نیز در این مراسم به بیان سیمای کلی از اقدامات انجام شده در دوره 5 ساله مدیرکلی خود در اداره کتابخانه‌های عمومی استان لرستان پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها