سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
اعلام آخرین مهلت ارسال آثار به چهارمین سوگواره شعر عاشورایی «تشّان»

دبیر چهارمین سوگواره شعر عاشورایی «تشّان» اعلام کرد: 10 شهریورماه آخرین فرصت ارسال آثار به این رویداد است.

محمدرضا عبدی، دبیر چهارمین سوگواره شعر عاشورایی «تشان» با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در بوشهر، گفت: ایده‌ برگزاری سوگواره از برنامه‌ریزی برای یک شب شعر عاشورایی در سال ۹۸ شکل گرفت که در نهایت به برگزاری نخستین دوره این سوگواره در پاییز همان سال و در محدوده شهرستان‌های جنوبی استان انجامید. سوگواره شعر عاشورایی تشان از دوره سوم در قالب استانی برگزار می‌شود. هدف اصلی این برنامه، ترویج و تقویت فرهنگ ادبیات عاشورایی و ایجاد شور و شعور حسینی در منطقه است.

وی درباره محورهای موضوعی این سوگواره گفت: موضوع عمومی سوگواره همانند سه دوره گذشته اشعار عاشورایی است و بخش ویژه آن هم که در هر دوره به یکی از شخصیت‌های حاضر در قیام عاشورا اختصاص داشته که در این دوره، جوان رشید صحرای کربلا، حضرت علی‌اکبر‌(ع) است.

عبدی درباره اسقبال شاعران آیینی هم‌استانی از این رویداد عاشورایی بیان کرد: به لطف خدا و عنایت اهل‌بیت، تمامی دوره‌های گذشته سوگواره با استقبال بسیار خوبی مواجه بوده‌ است. چه در زمینه ارسال آثار و اشعار و چه در زمینه حضور پرشور مردمی در مراسم اختتامیه در روستای تشان شهرستان جم که هر سال با یک اجتماع چندصدنفری علاقه‌مندان همراه است.

دبیر چهارمین سوگواره شعر عاشورایی تشان درباره چگونگی انتخاب هیات داوری این رویداد توضیح داد: برای انتخاب تیم داوری امسال سوگواره، یک کمیته علمی با حضور دو تن از شاعران مطرح منطقه جنوب استان به نام‌های آقایان دکتر حیدر منصوری و علی مطهری تشکیل شد که پس از انجام رایزنی‌ها با دبیر سوگواره و در نظر گرفتن معیارهایی چون برخورداری از دانش آکادمیک ادبیات، دارابودن تجربه شاعری و‌ داوری شعر در سطح ممتاز، در نهایت به ترکیبی از داخل و خارج استان رسید که آقایان دکتر حسین سلیمی و دکتر مجید عابدی به‌عنوان داوران استانی و محمدحسین ملکیان، شاعر مطرح آیینی کشور، به‌عنوان داور فرااستانی سوگواره برگزیده‌شدند. ضمناً با توجه به افزوده‌شدن رده سنی زیر ۲۰ سال به سوگواره امسال، داوری این بخش از سوی کمیته علمی سوگواره انجام خواهد شد.

به گفته عبدی، مهلت ارسال آثار تا دهم شهریورماه تمدید شده‌است و شاعران آیینی هم‌استانی می‌توانند در هر بخش (عمومی/ ویژه) حداکثر دو اثر را از طریق پیام‌رسان واتس‌آپ به شماره 09397672304 به دبیرخانه ارسال کنند.

دبیر چهارمین سوگواره شعر عاشورایی تشان درباره منابع مالی این سوگواره گفت: دبیرخانه سوگواره شعر عاشورایی تشان مفتخر به این است که همواره بخش عمده هزینه برگزاری سوگواره و تأمین جوایز برگزیدگان از محل کمک‌های مردمی عاشقان اباعبدالله در همان روستا و بخش محل برگزاری مراسم انجام می‌شود.

جوایز این رویداد به این شرح است؛ نفرات برتر در هر بخش، مبلغ 15 میلیون ریال و برای ۵ برگزیده سوگواره که دو نفر از آن‌ها از رده زیر ۲۰ سال انتخاب خواهند شد، مبلغ 10میلیون ریال اهدا خواهد شد. یادآوری می‌شود، همه منتخبان علاوه بر هدیه نقدی یاد شده، لوح یادبود و تندیس سوگواره را نیز دریافت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها