دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
اتحادیه‌های کارگری در بستر نظر و عمل

کتاب «فریاد رسان مردم و اتحادیه‌های کاگری» مجموعه نوشتارها و گفت‌و‌گوهایی است از کارل مارکس، وی. آی. لنین، لئون تروتسکی، فارل دابر و جک بارنز که با ترجمه شقایق فرامزی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بدون شک بررسی تاریخ سیاسی معاصر چه در عرصه عملکرد و چه در وادی نظریه بدون بررسی و شناخت اندیشه‌های متعلق به طرفداران سوسیالیسم و نظام‌های چپ‌گرا امکان‌پذیر نخواهد بود. در این میان هرچند این نظریات در طی زمان دچار جرح و تعدیل‌ها و خوانش‌های متفاوتی شده‌اند اما این تغییرات نیز علاقه‌مندان اندیشه سیاسی و تاریخ معاصر را از خواندن آثار متفکران اصلی و پایه‌ای بی‌نیاز نمی‌کند. کتاب «فریاد رسان مردم و اتحادیه‌های کاگری» مجموعه نوشتارها و گفت‌و‌گوهایی است از کارل مارکس، وی. آی. لنین، لئون تروتسکی، فارل دابر و جک بارنز که با ترجمه شقایق فرامزی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

همانطور که در یادداشت ناشر آمده است: «پیدایش تاریخی اتحادیه‌ها، به خصوص اتحادیه‌های کارگری در کشورهای صنعتی اروپا و آمریکا از جنبه‌های مختلف در متون متعددی بررسی شده است. در این کتاب تداوم آن پیدایش تاریخی در پرتو جریانات اجتماعی کنونی به صورت فشرده بررسی می‌شود.»

پیش از ورود به مباحث اصلی کتاب برای آشنایی بیشتر خوانندگان با نویسندگان این اثر توضیحات مختصر و شبه بیوگرافی برای آن‌ها آورده شده است. بخش نخست کتاب یعنی فریادرسان مردم با پیشگفتاری از جک بارنز آغاز می‌شود. در قسمتی از این پیشگفتار می‌خوانیم: «این نویسندگان توضیح می‌دهند از چه رو تنها یک نبرد انقلابی پیروزمندانه برای به دست آوردن قدرت حکومت توسط طبقه کارگر و متحدانش می‌تواند بنیان‌‌های جهانی را بنا کند که پایه‌اش، استثمار، خشونت، تبعیض نژادی، رده‌بندی طبقاتی و رقابت حیوانی نیست.»

نخستین مقاله این بخش با عنوان فریادرسان مردم از کتابچه چه باید کرد؟ لنین که در سال 1902 نوشته شده، گرفته شده است. او می‌گوید:«وظیفه هر عضو حزب این است که مانند فریادرس مردم عمل کند. کسی که آماده است تا به هر شکلی از ظهور استبداد و سرکوب، هر جا که رخ دهد، واکنش نشان دهد.» در حقیقت این کلمات را باید در تجربه لنین جست و جو کرد که رهبر مرکزی حزب بلوشیک بود که در اکتبر 1917 کارگران، دهقانان، سربازان و ملوانان امپراطوری روسیه را به سوی پیروزی در اولین انقلاب سوسیالیستی تاریخ رهبری کرد.

بخش دوم کتاب با عنوان اتحادیه‌های کارگری در عصر زوال امپریالیستی با مقدمه‌ای از فارل دابز آغاز می‌شود که او  در سال 1939 برگزیده‌ای از نوشته‌های تروتسکی در باب اتحادیه‌های کارگری به نگارش درآورده است. همانطور که دابز در مقدمه خود اشاره می‌کند تروتسکی به عنوان یک مارکسیست عمیقا به تمام مسائل مربوط به بسیج انقلابی طبقه کارگر اهمیت می‌داد. او بر اساس تجربه شخصی خود می‌دانست که هر بسیج انقلابی طبقه کارگر وابسته است به رهبری اقشار رو به رشد کارگران شاغل و بیکار و متحدانشان به سوی استقلال سیاسی از طبقه حاکم.

در ادامه این مقدمه چند نوشته از تروتسکی آورده شده است؛ اتحادیه‌های کارگری در عصر زوال امپریالیستی، اتحادیه‌های کارگری و کمیته‌های کارخانه‌ها، گفت و گو با یک مقام کنگره سازمان‌های صنعتی، از کنترل کارگران تا حکومت کارگران و کشاورزان و ایجاد گارد دفاعی در اتحادیه‌های کارگری.

در مینیاپولیس ما شروع کردیم تا به همه کشور نشان دهیم عنوان بخش سوم کتاب است. این بخش شامل نوشته‌هایی از فارل دابز و جک بارنز می‌شود. دو مقاله دفاع از خود کارگران نه تکیه بر دولت اربابان و یک اتحادیه صنعتی برای همه رانندگان به قلم فارل دابز و شجاعت، انضباط و نقشه‌ای برای رزم به قلم جک بارنز مقالات این بخش را تشکیل می‌دهند.

فصل چهارم و پایانی کتاب نیز به نوشتاری از کارل مارکس با عنوان اتحادیه‌های کارگری: گذشته، اکنون و آینده آن‌ها اختصاص یافته است. این فصل در حقیقت قطعنامه‌ای با همین عنوان است که در سپتامبر 1866 در کنگره انجمن بین‌المللی کارگران در ژنو تصویب شد و مارکس پیش‌نویس آن را به انگلیسی به عنوان بخشی از یک گزارش به نمایندگان شورای عمومی بدنه رهبری بین‌الملل در لندن تصویب کرد.

کتاب «فریاد رسان مردم و اتحادیه‌های کارگری» به قلم کارل مارکس و دیگران با ترجمه شقایق فرامرزی در 200 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 40 هزار تومان توسط انتشارات طلایه پرسو در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها