چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
«چاپید شاه» در قم رونمایی شد

در ایام دهه فجر و جشن چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انتشارات کتاب جمکران از کتاب چاپید شاه (اندر احوالات امانت‌داری و مملکت داری پهلوی‌ها) رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، از کتاب «چاییده شاه» با حضور نویسنده  کتاب سپیده انوشه، جمعی از نویسندگان و پژوهشگران، دست اندرکاران تهیه کتاب، اسماعیل طبا ‌با و شجاع‌فرد از فعالین انقلابی در فروشگاه خانواده و سبک زندگی مسجد مقدس جمکران رونمایی شد.

در ابتدای این برنامه طبا از چاپ  کتاب «چاپید شاه» که با استفاده از تصاویر گزارشی، اطلاعاتی از دوران پهلوی به مخاطبان می‌دهد تقدیر و تشکر کرد و گفت: غیرت دینی زمینه ساز انقلاب بود و  رهبر معظم انقلاب هم بر این موضوع اخیرا تاکید کردند. به نظرم عرضه چنین کتاب‌هایی برای نسل امروز ضروری است.

سپیده انوشه نویسنده کتاب در بخشی از این برنامه از دغدغه نوشتن چنین اثری و سختی ترکیب زبان طنز با تاریخ صحبت کرد و گفت: هدف از نوشتن این اثر دادن اطلاعات و آمار به نسل امروز است تا صرف بیان زمخت تاریخ نباشد.

وی افزود: آنچه در این کتاب تلاش شده انجام شود این بود که درباره ارتش پهلوی اطلاعات درستی داده شود و درباره مواردی که گفته می‌شود جزو محسنات پهلوی‌هاست برای نسلی که آن دوران را ندیده و اکنون توسط شبکه‌های ماهواره‌ای با آن دوران آشنا می‌شود، حقایق گفته شود.

نویسنده اثر یادآور شد: مستند روایی «چاپید شاه» به دوران حکومت پهلوی اول و دوم می‌پردازد. در این کتاب با عکس‌های مستند و تصویرسازیی‌های جذاب اتفاقات آن دوران روایت می‌شود.

در بخشی از این کتاب آمده است:
«رژیم پهلوی در ایران با روی کار آمدن رضاخان از سوی انگلیسی‌ها تأسیس و استقرار یافت. رضاشاه، روحیه خشن و استبدادی داشت. او با اینکه در ابتدا سعی می‌کرد، این روحیه استبدادی را آشکار نسازد؛ اما پس از مدتی با تقویت بیش از اندازه ارتش، کنترل مجلس و از بین بردن نهادها و شخصیت‌های مستقل، روحیه مستبدانه خویش را آشکار ساخت. ارتش او، ابزار سرکوب مخالفان و بسط قدرت شاهی بود. او با اعمال دیکتاتوری تقریباً هر کاری که می‌خواست انجام می‌داد. نمایندگان مجلس با دخالت و انتخاب او به مجلس راه می‌یافتند. هنگامی که شاه، طرح یا لایحه‌ای را مد نظر داشت تصویب می‌شد و زمانی که مخالف بود آن طرح یا لایحه رد می‌شد.»

این کتاب در 176 صفحه و به قیمت 110 تومان از سوی نشر جمکران به تازگی وارد بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها