دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
نمایشگاه مجازی کتاب ناشران را از پوسته سنتی خارج کرد

محمدتقی حق‌بین معتقد است؛ برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران موجب شد بسیاری از ناشران از پوسته سنتی خود خارج شوند و به فضای مجازی به شکل دیگری نگاه کنند.

محمدتقی حق‌بین، مدیر انتشارات کتاب یک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آستانه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به مزایای نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: برگزاری این رویداد موجب شد ناشران خود را برای حضور در فضای مجازی مجهز کننذ، زیرساخت‌های خود را اصلاح کنند، زیرا بخش عظیمی از ناشران این زیرساخت‌ را نداشتند و مجبور شدند آموزش‌های لازم را در این حوزه پیدا کنند.
 
وی ادامه داد: موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در دوره قبل در قالب دوره‌‌های آموزشی، ناشران را آموزش داد که همین موضوع موجب شد که بسیاری از ناشران از پوسته سنتی خود خارج شوند و به فضای مجازی به شکل دیگری نگاه کنند.
 
حق‌بین با بیان اینکه اکنون بخش عظیمی از ناشران فعال به سمت راه‌اندازی سایت و فروش مجازی کتاب‌هایشان حرکت کرده‌اند، عنوان کرد: تجربه موفق نمایشگاه مجازی کتاب تهران و استقبال مخاطبان از این رویداد ناشران را ترغیب کرد که به این فضا وارد شوند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.
 
وی از حضور در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های آن به عنوان یکی از مسیرهای حرفه‌ای شدن ناشران نام برد و گفت: نمی‌توان انتظار داشت که در صفحات نمایشگاه مجازی همه اطلاعات کتاب وجود داشته باشد، در این میان ناشران باید قبل از نمایشگاه نسبت به معرفی و اطلاعرسانی کتاب‌‌های خود اقدام کنند تا مخاطبان در زمان نمایشگاه امکان انتخاب بهتر و مناسب‌تری داشته باشند.
 
وی تاکید کرد: نگاهی به آمارهای موسسه خانه کتاب نشان می‌دهد که بیشترین فروش‌ کتاب‌ها از همان آثاری بوده است که مردم در سطح جامعه آن را می‌شناختند و کتاب‌های جدید ناشران کمتر با استقبال روبرو شد،‌ چون مردم به این روش عادت نداشتند.
 
حق‌بین با بیان اینکه ناشران امروز روش‌های فروش در فضای مجازی را شناخته‌اند، عنوان کرد: با مرور سایت ناشران شاهدیم که توضیحات کافی درباره موضوعات کتاب‌ها آماده کرده‌اند که می‌توانند همین توضیحات را در نمایشگاه مجازی نیز عرضه کنند تا مخاطبان‌شان بهتر از دور قبل کتاب‌های جدید را انتخاب کنند.
 
وی با اشاره به این نکته که ما با فاصله‌ای 15 ساله نسبت به دنیا در این مسیر گام برداشته‌ایم، گفت: نباید تصور کنیم که با نمایشگاه مجازی یا فروش اینترنتی، فروش فیزیکی کتاب به صورت نمایشگاه‌های حضوری یا کتابفروشی‌ها کمرنگ می‌شوند؛ بلکه در دنیا هم هر پلتفرم و عرضه کنند‌ه‌ای در جای خود قرار دارد و هیچ کدام جایگزین دیگری نشده‌اند.
 
حق‌بین با بیان اینکه صرف‌نظر از توسعه کتابفروشی‌ها به بهانه رونق فروش اینترنتی یک اشتباه است، تاکید کرد: فروش اینترنتی نیز به عنوان یکی از شاخه‌های اقتصادی نوین در دنیای کنونی به شمار می‌آید و باید از این ظرفیت به طور کامل برای رونق صنعت نشر استفاده کنیم.
 
وی یادآور شد: همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، صدا و سیما و سایر رسانه‌های مکتوب و آنلاین به صورت گسترده اخبار این رویداد را پوشش می‌دهند و بهتر است به جای در نظر گرفتن برخی برنامه‌ها و اقدامات همزمان با نمایشگاه مجازی، بهتر است از ظرفیت رسانه‌ها برای اطلاعرسانی نمایشگاه استفاده کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها