یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
شعر لازمه زنده نگه داشتن فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی است

«میثم جعفری» شاعر بروجردی و برگزیده کنگره شعر «خاتم سلیمانی»، شعر را لازمه زنده نگه داشتن فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، میثم جعفری شاعر و خوشنویس لرستانی، زاده 5 دیماه 1369 خورشیدی در بروجرد است. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه فردوسی، مقطع راهنمایی در مدرسه استاد اوستا و دوران متوسطه را در رشته ریاضی، فیزیک در دبیرستان علامه حلی و پیش‌دانشگاهی را در مرکز علامه طباطبایی بروجرد طی کرد و اکنون در مقطع کارشناسی ارشد رشته ادبیات پایداری مشغول به ادامه تحصیل است. از سوابق هنری او می‌توان به ریاست دفتر شعر و ادب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد و همچنین دبیر کنگره شعر آیینی کوثر ناب استان لرستان اشاره کرد. جعفری مدتی در انتشارات اسم و ترنجستان سروش در تهران مشغول به فعالیت بوده است.

وی مسئول ثبت آثار تولیدی در خانه مهر رضا تهران و بیش از 15 سال عضو دائمی انجمن‌های ادبی شهرستان بروجرد از جمله انجمن ادبی استاد مهرداد اوستا، انجمن ادبی کتابخانه‌های عمومی این شهر نیز بوده است. او از اعضای اصلی انجمن شعر آیینی مقبل کاشانی در کاشان بوده و چندین سال از دبیران مجمع شاعران اهل بیت کشور و عضو حلقه‌های آفتابگردان‌های مؤسسه شهرستان ادب در تهران بوده است.

جعفری در جشنواره‌های مختلف ملی و منطقه‌ای افتخارات مختلفی برای شهر بروجرد و استان لرستان به ارمغان آورده است. در سال 1399 در دومین کنگره بین‌المللی شعر خاتم سلیمانی ویژه نکوداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، به عنوان نفر برگزیده با حضور شاعرانی از کشورهای پرتغال، روسیه، هند، پاکستان، افغانستان و ... شناخته شد، همچنین در همایش شعر منطقه‌ای «مرد میدان» از سری برنامه‌های موضوعی جشنواره بین‌المللی شعر فجر در میان 298 اثر در بخش فارسی برگزیده شد. انتخاب در کنگره ملی نویسندگی صدا و سیما کشور از دیگر افتخارات این شاعر خوش‌آتیه‌ و جوان بروجردی است. وی همچنین برگزیده نخستین دوره مسابقه ملی نویسندگی «مرد میدان» در بخش شعر در سال 1400 بوده است. همین این بهانه‌ای شد برای گفت‌وگوی ما با میثم جعفری که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
بفرمایید چرا شعر را به عنوان فعالیت اصلی هنری خود انتخاب کردید؟

ابتدای کار هنری من در رشته خوشنویسی بود که از ۸ سالگی به عنوان شاگرد مغازه پارچه‌نویسی استاد بیطاری در محله شریعتی بروجرد مشغول به کار و کم کم به این هنر علاقه‌مند شدم، بعد از فراگیری مقدماتی هنر خوشنویسی و به پیشنهاد استاد بیطاری وارد انجمن خوشنویسان ایران شدم و از محضر استادان این انجمن به‌ویژه استاد مسعود تقوی بهره‌مند شدم. مدتی گذشت و با اعضای انجمن ادبی مهرداد اوستا آشنا شدم.
 
آیا در حال حاضر هم به خوشنویسی می‌پردازید؟

علاوه بر شعر گاهی برای نهادهای فرهنگی خوشنویسی می‌کنم؛ اما تخصص اصلی من در حوزه شعر کلاسیک است. ضمن اینکه رشته تحصیلی و تخصصی اصلی من هم ادبیات پایداری است.
 
شعرهای شما بیشتر محتوای آیینی دارند. چرا؟

از کودکی در محله‌ای پرورش یافته بودم که از جنس هیأت‌های سنتی بود و محرم‌های محل ما جنس خاصی داشت. (محله صفا) به خاطر اینکه از کودکی در هئیت‌ها بزرگ شدم، خداوند مرحمت فرمود و من یک شاعر مذهبی‌سُرا شدم. یک جلد کتاب شعر آیینی در قالب‌های غزل و رباعی به چاپ رساندم که الحمدالله مداحان ارجمند نیز از اشعار این کتاب در مجالس استفاده می‌کنند.
 

 
کتابتان را برای مخاطبان ایبنا معرفی کنید.

کتاب «بغض چاه» اولین اثر چاپ شده من است که توسط انتشارات آثار برتر در کرج منتشر و در سال 1398 در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. در حال حاضر هم یک جلد کتاب غزل با موضوع آزاد در دست چاپ دارم.

در حال حاضر مشغول چه فعالیتی هستید؟

در حال حاضر مسئول دفتر شعر و ادب فارسی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد هستم که در این مدت با همراهی مؤسسات فرهنگی و هنری فعال در بروجرد توانسته‌ایم جلسات ادبی را فعال کنیم و در طول هفته چندین جلسه هفتگی و جلسات مناسبتی برگزار می‌کنیم که خوشبختانه استقبال خوبی هم از طرف شاعران و نویسندگان استان می‌شود.
 
 
 
شما به عنوان برگزیده کنگره بین‌المللی شعر «خاتم سلیمانی» نقاط ضعف و قوت بخش شعر پایداری را در لرستان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شعر پایداری با به صورت کلی ادبیات پایداری، ادبیاتی است که به مقاومت‌ها می‌پردازد‌، جمهوری اسلامی کشوری است که پرچمدار کشورهای مقاومت در مقابل ستم و ظلم است. انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دفاع از حرم حضرت زینب (س) نمونه‌ای از ایستادگی مردم ایران در مقابل ظلم است. رشادت‌هایی را که در این دوران‌ها از مردان و زنان غیور ایرانی صورت گرفته است، باید به زبان‌های مختلفی در معرض دید جهانیان قرار دهیم و چه زبانی زیباتر و نافذتر از زبان هنر، شعر هم یک هنر زبانی است که می‌تواند این رشادت‌ها را به زبانی لطیف و نافذ به گوش همگان برساند. در لرستان هم اخیراً اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورده است و به آینده بسیار امیدواریم.
 
مشکلات شعر امروز ما چیست؟

مشکلات شعر امروز ما محرومیتی است که استان ما از ابتدا درگیرش بوده و هست‌. تقاضامندم رسانه‌ها در شناساندن ظرفیت‌ها و هنرمندان جوان انقلابی و ارزشی استانی که زادگاه آیت‌الله بروجردی‌ها و شهید بروجردی‌ها و شهید صارمی‌ها و استاد زرین‌کوب‌ها و استاد آیتی‌ها و علامه شهیدی‌ها و علامه بحرالعلوم‌ها و استاد اوستا‌ها است، تلاش مضاعف داشته باشند.
 
کرونا روی شعر یا حتی زندگی خودتان تأثیری داشته است؟

کرونا روی شعر من‌ تأثیر منفی نداشت؛ اما موجب تعطیلی انجمن‌های ادبی به صورت حضوری شد. گرچه ما تلاش کردیم در این مدت با برگزاری بیش از ۵۰‌ جلسه شعر مجازی استانی و ملی؛ انجمن ادبی، شاعران و نویسندگان را دچار کم کار شدن نکنیم.
 
چقدر جامعه را نیازمند شعر و ادبیات می‌دانید؟

شعر هنر زبانی است و جامعه برای فرهنگ‌سازی به این هنر والا و کهن نیازمند است. در دنیایی که زندگی‌ها رنگ و بوی صنعت و فناوری به خودش گرفته، شعر باعث آرامش روح و روان می‌شود و حرف‌هایی که نمی‌توان به زبان آورد، می‌شود در قالب‌های شعری پیاده کرد. درواقع شعر هنر بیان احساسات درونی افراد است؛ هنری که حرف دل را به زبان جاری می‌کند یا به قلم می‌کشد تا آیندگان هم از چگونگی عواطف و سرنوشت گذشتگان مطلع شوند.

تاریخ بیانگر رویدادهای عاطفی، سیاسی و اجتماعی و ... است که با هنر در ذهن‌ها نفوذ می‌کند و باقی می‌ماند. دیوان حافظ یا شاهنامه فردوسی نمونه یک گنجینه ادبی در تاریخ بشریت‌‌اند. اگر شعر نبود زبان فارسی هم نبود. همت شاعرانی چون حکیم فردوسی موجب زنده کردن شعر فارسی شد؛ بنابراین ما هم در عصر معاصر وظیفه داریم برای حفظ فرهنگ و هنر ایرانی به هنر روی بیاوریم که یک نمونه آن شعر و ادب است بنابراین شعر لازمه زنده نگه داشتن فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی است.
 
 
 
کدام شعرتان را بیشتر از سایر شعرهایتان می‌پسندید؟

شعری که برای سردار عزیز شهید حاج قاسم سلیمانی سروده بودم و با لطف خدا و شهدا برگزیده کنگره بین‌المللی شعر خاتم سلیمانی شد از افتخارات زندگی من است و شخصاً به این‌غزل بسیار علاقه‌مند هستم.

یک‌ غزل هم در وصف مدافعان حرم سروده بودم که در سوریه در محضر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط مداح خوانده شد. این ‌شعر هم یکی از اشعاری است که برای من قابل احترام است و آن غزل این است:
ما را بنویسید فدای سر زینب (س)
آماده‌ترین افسر رزم‌آور زینب (س)
 
باید به مسلمانی خود شک کند آنکه
یک لحظه‌ی کوتاه شود کافر زینب (س)
 
کافی است که با گوشه‌ی ابرو بدهد اذن
فرمانده‌ی کل قوا؛ مادر زینب (س)
 
از بیخ درآورده و خواهیم درآورد
چشمی که چپ افتاده به دور و بر زینب (س)
 
آن کشور سوریه و این کشور ایران
مجموع دو کشور بشود کشور زینب (س)
 
با لطف خدا مملکت شیعه پر است از
یاران‌ ابالفضل و علی‌اکبر زینب (س)
 
باید برود تخت بخوابد وسط قبر
هر کس بشود باعث دردسر زینب (س)
 
به تازگی تمبر پست جمهوری اسلامی از یادبود ۶۸ شهید دانش‌آموز بروجرد با رباعی از شما منتشر شده است. از این موضوع برایمان بگوئید.

در سال ۱۳۹۹ یک رباعی به شهدای حملات موشکی به مدرسه ابتدایی شهید فیاض‌بخش بروجرد که بر اثر آن ۶۸ دانش‌آموز بی‌گناه به درجه رفیع شهادت رسیدند، تقدیم کردم. به همت مسئولین محترم تمبری با این رباعی و طرح سرکار خانم حسینی از هنرمندان خوب بروجردی طراحی شد و در پست جمهوری اسلامی ایران ثبت ملی شد؛ البته امیدواریم و انتظار داریم روز حمله موشکی به مدرسه ابتدایی شهید فیاض‌بخش بروجرد هم در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک روز در تقویم ایران ثبت ملی شود.
 

 
کاری که نباید بشود آخر شد / یک لحظه تمام شهر خاکستر شد
یک مدرسه بود و یک گلستان اما / موشک زد و شصت و هشت گل پرپر شد

و اما سخن پایانی میثم جعفری در این گفت‌وگو؟

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری بروجرد شهر استعدادهای درخشان است، از طرفی شهر دارالمؤمنین و فررانگان است همانگونه که اشاره کردم شهر آیت‌الله بروجردی‌ها و شهید بروجردی‌ها و دکتر زرین‌کوب‌ها و علامه شهیدی‌ها و استاد اوستا‌ها و ...
بروجرد را بیش از آنکه به عنوان یک شهر صنعتی بشناسند به عنوان شهر فرهنگی، هنری می‌شناسند و به همین خصیصه هم معروف است. از مسئولین خواهشمندم اصالت فرهنگی شهر را حفظ کنند و نگذارند فرهنگ غنی این دیار به چنگ فراموشی سپرده شود و در هیاهوی صنعتی شدن مغفول بماند. حق علما و فضلا و چهره‌های ماندگار این شهر بر گردن همه‌ی مردم و مسئولین شهر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها