شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
درگذشت اهداکننده بزرگ کتاب به کتابخانه و موزه ملی‌ملک

زنده‌یاد حسین استعدادی شاد، یکی از اهداکنندگان بزرگ کتاب به موسسه و کتابخانه ملک بود که کتابخانه شخصی‌اش را اول مرداد ماه سال 1398 به این گنجینه اهدا کرد. او 26 آذرماه درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، زنده‌یاد حسین استعدادی شاد، از اهداکنندگان بزرگ کتاب به موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید که کتابخانه شخصی‌اش را اول مرداد‌ماه سال 1398 به این گنجینه اهدا کرد.
 
کتابخانه زنده‌یاد حسین استعدادی شاد ؛مجموعه‌ای ارزشمند از کتاب‌های گوناگون در زمینه‌های فلسفه به ویژه فلسفه غرب، زبان‌شناسی و حوزه‌های دیگر  است که بیش‌تر به زبان‌های فرانسه و فارسی، انگلیسی و عربی است. 
 
علیرضا دولتشاهی، کتابدار موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک درباره این اهداکننده کتاب و ویژگی‌های مجموعه اهدایی‌اش نوشته است:«ایشان که در فرانسه در دو رشته فلسفه و زبان‌شناسی تحصیل [کرده] و به اخذ درجه دکتری نایل شده بودند، بر آن شدند که در زمانی که در قید حیات هستند، کتابخانه خود را به کتابخانه ملی ملک اهداء کنند. 

مجموعه اهدایی ایشان اکثرا به زبان‌های فرانسوی و آلمانی بود. این مجموعه بیشتر در حوزه فلسفة غرب قرار می‌گیرد. اما کتاب‌هایی به زبان فارسی و عربی و نیز چند عنوان به زبان‌هایی مانند ترکی، عبری و حتی آشوری در میان آن‌ها وجود داشت. این مجموعه که گذشته از کتاب، شامل پایان‌نامه دکتری ایشان و نشریاتی به زبان فارسی و فرانسوی بود، تعداد چهل کارتن را شامل می‌شد. 

آن‌چه در خصوص کتاب‌های این مجوعه باید گفت: وجود یادداشت‌هایی در حواشی صفحات به خط دکتر استعدادی است. این یادداشت‌ها به زبان‌های فرانسوی، فارسی و عربی است. یادداشت‌هایی که نشان از مطالعه و تامل در آرای مطرح شده در کتاب‌ها را دارد و این ویژگی را در کمتر مجموعه اهدایی به کتابخانه می‌توان یافت. این مجموعه نزدیک به چهارصد عنوان کتاب فرانسه دارد. بیشتر این کتاب‌ها در موضوع فلسفه و زبان‌شناسی است. منابعی که تعدادی از آن‌ها در دفتر کتابخانه ثبت شده و تعدادی دیگر از جمله منابعی که به زبان‌های آلمانی و انگلیسی است، در انتظار ثبت و فهرست شدن هستند».
 
زنده‌یاد دکتر «حسین استعدادی شاد» متولد  18 آبان 1321 بود و دو هفته پیش در تاریخ 26 آذرماه درگذشت. کتابخانه و موزه ملی ملک درگذشت این نیکوکار و فرهنگ‌دوست را به خانواده استعدادی تسلیت می‌گوید. همچنین غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نیز در پیامی به خانواده گران‌قدر استعدادی، درگذشت این انسان وارسته و فرهیخته را تسلیت گفت، متن این پیام بدین شرح است؛ «إنّا لله وَ إِنّا إِلیهِ راجِعون
 
خانواده فرهیخته و گران‌مایه استعدادی
 
با سلام و احترام؛
 
آگاهی از خبر ناگوار درگذشت زنده‌یاد دکتر حسین استعدادی شاد، اندوهی بزرگ برای ما در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید. آن دانشور فرهیخته و نیکوکار نیکومنش که با اهدای کتابخانه شخصی به این موقوفه آستان قدس رضوی، نام خویش را بر لوح نیکوکاران این سرزمین نشاند،

او همواره همنشین کتاب بود و در زندگی جز به دانش‌افزایی و شناخت معرفت جهان هستی نمی‌اندیشید. زنده‌یاد دکتر حسین استعدادی شاد که عمری در راه شناخت و معرفت جهان و هستی سرکرده بود، سرانجام با اهدای کتاب‌ها و کتابخانه شخصی، در راهی جاودانه گام نهاد. 

به نمایندگی از مدیران و کارکنان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، درگذشت آن انسان فرهیخته را تسلیت گفته، شکیبایی بازماندگان را در این اندوه بزرگ از پروردگار بخشاینده خواهان‌ام.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها