سخت است برای کودکان و نوجوانانی که از فضای جنگ دور بودهاند و هیچ تصور و ذهنیتی از این فضا ندارند، درباره جنگ بگوییم، بنابراین باید هنرمندانه این موضوعات را برای بچهها توضیح دهیم تا آنها را علاقهمند کنیم.
این اثر ارزشمند در پنج قسمت سروده شده است. از دوران قبل از انقلاب، فعالیتهای این شخصیت شروع شده و به فعالیتهای وی در زمان جنگ و در جبهههای مریوان و پاوه و عملیات بیتالمقدس و فتحالمبین که باعث آزادسازی خرمشهر شده میپردازد و بعد از آن که با حمله اسرائیل به لبنان و سوریه مواجه شدیم به نگاه والای حاج احمد متوسلیان در این زمینه پرداخته است.
حاج احمد متوسلیان وقتیکه دید مردم این مناطق چقدر با مشکل روبرو هستند با اجازه امام(ره) بهعنوان اولین مدافع حرم عازم این مناطق شد و متأسفانه در سوریه با دسیسهای که دشمن پیشبینی کرده بود همراه با چند تن از رزمندههای دیگر اسیر شدند و هنوز اطلاعی از وضعیت زنده بودن یا شهید شدن این شخصیت در دسترس نیست و ما بهترین آرزوها را برای این شخصیت ماندنی کشورمان داریم.
با الهام نجمی، نویسنده کتاب «همسفر قاصدکها»، گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
توضیح مختصری در رابطه با کتاب «همسفر قاصدکها» بفرمایید.
کتاب از پنج فصل تشکیل شده که مربوط به زندگینامه نامه حاج احمد متوسلیان میشود و برای کودکان گروه سنی ب و ج سروده شده است. حاج احمد متوسلیان از دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مبارزه با طاغوت را در اقدامات و فعالیتهای خود دارد. در آزادسازی شهر پاوه و مریوان و عملیاتهای فتحالمبین و بیتالمقدس نقش مؤثری داشته است و این فعالیتها تا زمان حمله اسرائیل به سوریه و لبنان ادامه داشته تا اینکه به اسارت دشمن درمیآید و از آن موقع تاکنون چشمانتظاری ما ادامه دارد. همه این موارد در کتاب «همسفر قاصدکها» در قالب شعر سروده شده است.
چه عامل سبب شد درباره حاجاحمد متوسلیان بنویسید؟
ازجمله عواملی که در سرودن اشعار این کتاب نقش داشت، شخصیت حاج احمد متوسلیان بود. وقتی زندگینامه ایشان را مطالعه میکنیم، بزرگواری و رشادتهای این فرمانده دلاور، همتی که داشت، عزم راسخی که برای دفاع از میهن و برای کمک به مردم مظلوم لبنان و سوریه داشت، انگیزه لازم را در یک نویسنده برای نگاشتن از ایشان ایجاد میکند. وقتی مادری سالخورده در لبنان با چشمهایی گریان از ایشان خواست به آنها کمک کند و دستانش را به سمت آسمان بالا برد، برای حاجاحمد دعا کرد و از ایشان خواست که آنها را نجات دهند و قولی که حاج احمد داد که شما را نجات خواهیم داد. تمام این موارد باعث شد وقتی زندگینامه ایشان را که مطالعه میکردم به نوشتن در مورد ایشان علاقهمند شدم. امیدوارم توانسته باشم حق مطلب را ادا کرده باشم.
اسم کتاب هست «همسفر قاصدکها»، لطفا درباره انتخاب این عنوان بفرمایید.
در قسمتی از کتاب «همسفر قاصدکها» که مربوط به مبارزه با طاغوت و اوایل پیروزی انقلاب اسلامی است، این شعر آمده است که، (میخواست باران باشد و ابر تا مهربانی را ببارد/ با قاصدکها همسفر شد تا اشک در دنیا بکارد) بر همین اساس عنوان «همسفر قاصدکها» را انتخاب کردم و به نظرم سفر ایشان به لبنان و شهرهای پاوه و مریوان و سفرهایی که بهدور از شهر و دیار خود داشتند، بیمناسبت با انتخاب این عنوان برای کتاب نبود.
نیاز مخاطبان کودک و نوجوان در حوزه کتاب دفاع مقدس و مدافعان حرم بیشتر به چه نوع کتابهایی و در چه قالبهایی است؟
بهنظرم سخت است برای کودکان و نوجوانانی که از فضای جنگ تحمیلی دور بودند و هیچ تصور و ذهنیتی از جنگ و جبهه ندارند، درباره موشک، خمپاره، صدای تیر و ترکش بگوییم. خوشبختانه کودکان امروز در امنیت و آرامش بزرگ شدهاند و باید اینقدر هنرمندانه این موضوعات را برای بچهها توضیح دهیم تا آنها را علاقهمند کنیم، البته کودکان و نوجوانان به ادبیات پایداری علاقهمند هستند، چون این ادبیات در ژانر ادبیات حماسی قرار میگیرد، ولی باید در قالب سرود و داستان با بهکار بردن کلمات کودکانه و کلماتی که برای کودکان ملموس و قابل تحلیل باشد، ارتباط منطقی بین آنها و ادبیات حماسی برقرار کنیم. حتی میتوانیم با بیان زندگینامه و داستانهایی درباره کودکانی که در دوران دفاع مقدس نقش داشتند، مثل شهید فهمیده و بهنام محمدی و همین اخیراً از نوجوانان حماسهساز مانند علی لندی بود، کودکان و نوجوانان را با ادبیات حماسی آشنا کنیم.
با توجه به فراگیر شدن فضای مجازی در بین افراد جامعه ادبیات دفاع مقدس و مقاومت چگونه میتواند تأثیر خود را نمایان کند؟
همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، فضای مجازی هم برای ما مثل عرصه جنگ است، ولی از نوع جنگ نرم و ما باید مصونیت فرزندانمان را در این فضا حفظ کنیم. این کار با شعار انجام نمیشود و باید در عمل نشان دهیم. هرچه بیشتر در این زمینهها کار شود، کودکان و نوجوانان کنجکاوتر میشوند و با ارائه آثار فاخر ترغیب میشوند که راجع به این موضوعات بیشتر بدانند. باید برای کودکان تولید محتوا کنیم، آن هم محتوایی که توجه کودک ما را در برابر هزاران رنگ و لعابی که فضای مجازی دارد، به خود جلب کند. باید سعی کنیم، نگذاریم نویسندگان در کشورهای دیگر، جنگ ما را تعریف کنند، خودمان جنگ را برای کودکان و نسل بعدی با تألیف داستان، سرودن شعر، ساخت کلیپ و غیره تعریف کنیم.
با توجه به این آیتمها و مشخصاتی که گفتید در زمینه کتاب کودک و نوجوان میتوانید چند نمونه مناسب را نام ببرید؟
انتشارات 27 بعثت کتابهای خوبی در این زمینه منتشر کرده است. برای نمونه میتوانم به کتاب «ابوابراهیم» که مربوط به شهید همت است، اشاره کنم. کتابهای بسیار دیگری هم وجود دارد که در زمینه دفاع مقدس نگاشته شده و کتابهایی که درباره شهید قاسم سلیمانی نوشته شده ازجمله این کتابها است.
نظر شما