شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
شهرک چاپ و نشر قم می‌تواند قطب بسته‌بندی محصولات فرهنگی در کشور باشد

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به واگذاری سند شهرک چاپ و نشر قم گفت: این شهرک می‌تواند قطب بسته‌بندی محصولات فرهنگی در کشور شود و وقتی این ظرفیت وجود دارد، نباید کار واگذاری زمین و خرید تجهیزات متوقف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز شنبه 29 آبان‌ماه در بازدید از شهرک چاپ و نشر قم با تاکید بر لزوم حل مشکلات فعالان این حوزه گفت: این سفر نخستین سفر استانی بنده در این سمت به قم بوده و اهمیت فرهنگی قم در سراسر کشور دلیل این سفر بنده بود.

وی در این بازدید -که به همراه سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، محمودیان رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم انجام شد- عنوان کرد: در دو سال اخیر رشد خوبی را در پیشرفت شهرک چاپ و نشر شاهد بوده‌ایم. اقبال فعالان این حوزه برای فعالیت در این بخش قابل توجه بوده است و علاقمند بودم که اتفاقاتی را که در این شهرک افتاده است، از نزدیک ببینم.
 
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: زحمات ارزشمندی در این شهرک کشیده شده تا کار به این نقطه رسیده است و با همکاری‌های لازم امیدواریم مشکلات فعالان این بخش مرتفع شود.
 
احمدوند یادآور شد: امیدوارم حل مشکلات شهرک و انجام واگذاری‌هایی که تاکنون متوقف شده است، به‌زودی به سرانجام برسد تا فعالان هر چه سریع‌تر در محل برای فعالیت تولیدی مستقر شوند.
 
وی در پایان بیان کرد: واگذاری سند هم مسئله دیگری بوده که قابل حل است تا علاقمندان با رغبت بیشتری به فعالیت بپردازند؛ چراکه این شهرک می‌تواند قطب بسته‌بندی محصولات فرهنگی در کشور شود و وقتی این ظرفیت وجود دارد، نباید کار واگذاری زمین و خرید تجهیزات متوقف شود و هیچ کوتاهی در این راستا پذیرفته نیست.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم هم در حاشیه این دیدار گفت: قم در بخش نشر کشور سهم بالایی دارد و به تعبیر برخی‌ها، بیروت چاپ و نشر در ایران، قم است.
 
سیدموسی حسینی کاشانی افزود: شهرکی که تحت عنوان چاپ و نشر شکل گرفته، مشکلاتی دارد؛ بسیاری از همکاران ما که در زمینه چاپ فعالیت دارند، استقبال مطلوبی از این صنعت ندارند و راه‌اندازی شهرک چاپ و نشر می‌تواند کار را تسهیل کند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای این شهرک یکی از اهداف بلندمدت ما بوده و ما باید بتوانیم قطب بودن نشر را برای قم حفظ کنیم.
 
حسینی کاشانی ادامه داد: بحمدالله سرعت کار در شهرک چاپ و نشر بیشتر شده و لازم است شرکت شهرک‌های صنعتی عنایت ویژه‌ای به شهرک چاپ و نشر داشته باشند.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران در قم نیز در این بازدید تصریح کرد: ما در حال حاضر مشکل اساسی در مجموعه شهرک چاپ و نشر داریم و نخستین آن عدم واگذاری است؛ در صورتی که بیش از 100 نفر در حال حاضر متقاضی دریافت زمین برای تولید و سرمایه گذاری هستند.
 
وی افزود: برخی از سرمایه‌گذاران ما از شیوخ عرب بودند که حاضر بودند سرمایه‌گذاری کلانی انجام دهند؛ اما به دلیل عدم واگذاری زمین از دست رفتند.
 
محمودیان تاکید کرد: صنعت چاپ در قم یکی از پنج برند کشور بوده و عدم وجود زیرساخت سرمایه‌گذاری در استان پذیرفته‌شده نیست.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه داران در قم یادآور شد: وقتی حرف از حمایت می‌آید، همه ذهن‌ها به سمت حمایت‌های مالی می‌رود؛ اما ما به دنبال این هستیم که دولت از سرمایه‌های سرمایه‌گذاران حمایت کند تا آن‌ها با خیال راحت به کار بپردازند.
 
وی اضافه کرد: وقتی سرمایه‌گذاران ما می‌خواهند تجهیزاتی وارد کنند، باید دولت در بخش‌های ارزی و گمرک و موارد مورد نیاز از سرمایه‌گذاران حمایت کند و این جدا از حمایت مالی است.

ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم نیز در حاشیه این بازدید گفت: به دلایل مختلف شهرک چاپ و نشر قم توفیقات لازم را کسب نکرد؛ اما در حال حاضر این آمادگی از سوی دولت و سرمایه‌گذاران وجود دارد.
 
وی بیان کرد: بخشی از این شهرک به صنایع دیگر که مورد نیاز استان بود، واگذار شده است و عدم واگذاری در شهرک به دلیل این است که این مجموعه زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی بوده و به دلیل تغییراتی در واگذاری‌ها، کار به دلیل فرآیندهای قانونی زمان‌بر شد.
 
ابراهیمی ادامه داد: مسائل مربوط به سند مالکیت از مشکلات مهم شهرک بوده و تا زمانی که این سند به ما داده نشود، واگذاری‌ها با مشکل مواجه می‌شود و پاشنه آشیل این شهرک گرفتن اسناد مالکیت است؛ اگر این مشکل حل شود، ما واگذاری‌ها را انجام خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها