سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
ملزومات یک داستان خوب؛ آغازی خلاق، میانه‌ای باشکوه، پایانی حیرت‌انگیز

سمیه سلامی‌راد، نویسنده و کارشناس آفرینش‌های ادبی در خراسان گفت: کلمه، ابزار کار نویسنده است و او باید همچون یک مجسمه‌ساز با وسواس و حساسیت بالا کلمه‌های خوب و مناسب را برای روایت داستان انتخاب و استفاده کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، در سی و ششمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا اهواز با موضوع نقد و بررسی آثار داستانی نوجوانان سمیه سلامی‌راد نویسنده، منتقد ادبیات داستانی و کارشناس آفرینش‌های ادبی استان خراسان، با بیان اینکه مهارت طنزنویسی متکی بر استعداد و قریحه ذاتی است، افزود: از جمله راه‌ حل‌های رسیدن به بهترین اصول طنزنویسی می‌توان به مطالعه زیاد، تقویت نگاه و خاص بودن آن، واقف بودن بر درک و تلقی افراد، ایجاد تضاد در ایده اولیه، انتخاب قالب مناسب، کاربرد کلام و طنز، شخصیت‌پردازی اغراق‌آمیز، گره‌گشایی غافلگیرانه و تغییر قواعد و قوانین اشاره کرد.

خراسانی در ادامه رعایت سه نکته مهمِ آغازهای خلاق، میانه‌های باشکوه و پایان‌های حیرت‌انگیز، در نوشتن داستان را ضروری دانست و در تعریف ژانر فانتزی تصریح کرد: ژانرهای فانتزی از عناصر جادویی و فوق طبیعی تشکیل شده‌اند و بر تخیل استوار هستند، فانتزی‌های حماسی، افسانه‌ای، اساطیری، حیوانات و.... از انواع داستان‌های فانتزی هستند.

وی  با اشاره به اینکه در حالت کلی زبان به دو دسته نوشتار و گفتار تقسیم می‌شود، عنوان کرد: در زبان نوشتار، جمله‌ها بلند هستند و نحوی مرتب دارند، بی‌آنکه حشوی در کار باشد، همچنین زبان ساده نیست و شکل کلمات و افعال سالم است. اما در زبان گفتار، جملات کوتاه، نحوی آن‌ها نامرتب و زبان ساده و دارای حشو است، کلمات نیز به‌صورت شکسته به کار می‌روند.

این نویسنده و منتقد ادبی بر لزوم رعایت زبان معیار در داستان‌نویسی، تأکید کرد و افزود: زبان معیار، ویژگی‌هایی از زبان نوشتار و ویژگی‌هایی از زبان گفتار دارد و زبان رسانه‌ها، کتاب‌های درسی و قابل تائید بزرگ‌ترین آکادمی‌های نویسندگی در جهان است. جملات کوتاه و نحوی که می‌تواند نامرتب هم باشد، نبود حشو، سادگی و شکل سالم کلمات و افعال، از ویژگی‌های زبان معیار هستند.

سلامی‌راد بیان کرد: با توجه به اینکه هر کاری با تلاش، تمرین و ممارست به مهارت تبدیل می‌شود، یقینا در داستان‌نویسی نیز با رعایت این موارد نتیجه مطلوب حاصل می‌شود.

وی انتخاب بهترین کلمات و واژگان و جملات در نگارش داستان را ضروری دانست و عنوان کرد: کلمه ابزار کار نویسنده است و ما به‌ عنوان نویسنده دقیقاً باید مثل یک مجسمه‌ساز با وسواس و حساسیت بالا کلمه‌های خوب و درست را برای روایت داستان‌مان استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها