چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
رسیدن به رستاخیز کلمات نیازمند یک سیر مطالعاتی عمیق است

مریم علایی، شاعر و منتقد ادبی اردبیلی گفت: از شعر به عنوان رستاخیز کلمات یاد می‌شود و نوجوانان باید برای رسیدن به این مرحله سیر مطالعاتی عمیقی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، مریم علایی شاعر و منتقد ادبی اردبیلی بعد از ظهر سه‌شنبه 16 شهریورماه در دوازدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوانِ مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسجد سلیمان، گفت: شعر صرفا برای سرگرمی نیست بلکه هر شعری در اندرونی خود یک هسته و معنا دارد که سراینده اثر تلاش می‌کند این معنا و مفهوم را به مخاطب انتقال کند.

علایی با بیان این نکته که مفاهیم شعری باید هنرمندانه به مخاطب ارائه شود، بیان کرد: شاعر نباید با استفاده از کلمات و تعابیر دم دستی، تکراری اثر را به مخاطب ارائه دهد؛ بلکه باید بتواند مفهوم را غیرمستقیم و به شکلی هنرمندانه در قالب صناعات ادبی نوآورانه به مخاطب منتقل کند تا به اثر موفقی برسد.

شاعر و منتقد اردبیلی دوری از تعابیر، واژه‌ها و فعل‌های اضافی و رعایت ایجاز و کشف نگاه تازه را از جمله موارد ارکان شعری برشمرد و افزود: دوری از تعابیر، واژه‌ها و فعل‌های اضافی و موجز بودن موجب می‌شود که زیبایی شعر در دید خواننده بیشتر بنشیند و با کشف روابط بین کلمات احساس شاعر را بهتر درک می‌کند.

وی مهم‌ترین عناصر شعر را  تخیل و خیال انگیزی دانسته و عنوان کرد: قلمرو شعر در خیال گسترده می‌شود و تخیل قوه‌ی فرازمانی و فرامکانی است و شعر مبتنی بر تخیل به شاعر کمک می‌کند تا به افق‌های دوردست و نا آشنا رسیده و جهانی تازه و نو خلق کند.

علایی ادامه داد: استفاده از صُور خیال به قوت و شاعرانگی اثر کمک کرده و هر شعری که در آن آرایه‌های ادبی به درستی به کار رود از جوهره‌ی شعری غنی‌تری برخوردار است.  

وی با اشاره به اینکه کشف روابط بین کلمات و به کارگیری واژگان اهمیت بسزایی در تقویت زبان دارد، اضافه کرد: تفاوت در بیان شعری و بیان عادی به کمک کلمات اتفاق می‌افتد و شاعر با کشف روابط جدید بین کلمات و گزینش واژگان ، می‌تواند دنیای تازه و خیال انگیزی بیافریند.
 
وی در پایان ضمن تاکید به اعضای شرکت کننده در کارگاه‌ها گفت: از شعر به عنوان رستاخیزکلمات یاد می‌شود برای رسیدن به این رستاخیز باید مطالعه را در اولویت کارها قرار داده و یک سیر مطالعاتی داشته باشید و خواندن زیاد در نوع نگرش و جهان زیست شما تاثیرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها