دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
کاهش سفارش‌ و چاپ دیجیتال چراغ کارگاه صحافان را کم‌سو کرده است

غفاری‌رهبر ، دو عامل رشد چاپ دیجیتال و کاهش سفارش‌ها به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید کتاب را زمیه‌ساز کاهش فعالیت واحد‌های صحافی می‌داند اما معتقد است، صحاف‌ها تلاش می‌کنند با کاهش ساعت کاری چراغ کارگاه خود را روشن نگه دارد و سرپا بمانند. 

جلیل غفاری‌رهبر، رئیس اتحادیه صحافان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به کم‌کاری در میان صنف صحافان به‌دلیل شرایط اقتصادی کنونی، عنوان کرد: مواد اولیه مورد نیاز صحافان در بازار موجود است؛ اگرچه قیمت‌ها بالا رفته اما همکاران تلاش می‌کنند کار را با قیمت مناسب به مشتریان عرضه کنند. 
 
وی افزود: این‌ روزها قیمت کاغذ، رشد زیادی داشته است و دست‌اندرکاران این حوزه هم با مشکلاتی روبه‌رو هستند، به‌طوری که اگر تاجر، به واردات کاغذ اقدام کند، مجبور به فروش زیر قیمت کف بازار است. 
 
غفاری رهبر با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز، همواره بر افزایش قیمت عرضه آن تاثیر می‌گذارد افزود: بخش عمده کالاها و مواد اولیه مورد نیاز صحافی، وارداتی است و بالا رفتن نرخ ارز به افزایش قیمت آن‌ها منجر می‌شود که شرایط کار را سخت می‌کند. معمولا زمانی که قیمت‌ها بالا می‌رود، ناشران برای مدت زیادی حجم سفارشات خود را کاهش می‌دهند یا برای سفارش جدید، دست نگه می‌دارند و صبر می‌کنند تا وضعیت بازار آرام شود و اکنون نیز وضعیت به همین گونه است. 
 
غفاری رهبر گفت: ناشران در این مدت بسیار کم‌کار شده‌اند و حجم سفارش صحافی، کاهش داشته و البته در این میان چاپ کتاب، به شیوه دیجیتال نیز بازار کار صحافی‌ها را از بین برده است. دارندگان واحد چاپ دیجیتال، در کنار تجهیزات خود دستگاه‌های صحافی نیز قرار داده‌اند که برای چاپ کتاب در شمارگان پایین استفاده می‌شود و سال‌ها است که این بازار موازی وجود دارد. 
 
رئیس اتحادیه صحافان تهران، همچنین در پاسخ به سوال ایبنا درباره تعطیلی واحد صنفی از ابتدای سال جاری گفت: خبر تعطیلی واحد صنفی را دریافت نکرده‌ایم. تا جایی که اطلاع داریم صحاف‌ها تلاش می‌کنند با کاهش ساعت کاری چراغ کارگاه خود را روشن نگه دارد و سرپا بمانند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها