یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
نگارش داستان امام جواد(ع) به دعوت خودشان بوده است/ نوشتن همچون قلم‌زدن در خون است

مراسم رونمایی از کتاب «مرا با خودت ببر» با حضور حجت‌الاسلام مظفر سالاری نویسنده این کتاب و مسئولان استانی در موسسه امام جواد(ع) یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در یزد، مراسم رونمایی از کتاب «مرا با خودت ببر» با حضور مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان یزد، مظفر سالاری نویسنده این رمان، غلامعلی سفید رئیس شورای اسلامی شهر یزد در محل دانشگاه امام جواد (ع) یزد برگزار شد.

حجت‌الاسلام مظفر سالاری ضمن گرامیداشت سالروز درگذشت مهدی آذریزدی در این مراسم گفت: مرحوم آذریزدی با وجود این که وضعیت ظاهری مادی خوبی نداشتند؛ اما با مجاهدت و تلاش، میراث گرانبهای داستان‌های خود را در اختیار ما گذاشتند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سال 86 در دیدار با نخبگان استان یزد از ایشان تجلیل و دلجویی کردند. پس از مراسم نیز من به ایشان بیان کردم که امشب شب تجلیل از شما بود که وی با گوشه‌چشمی پر از اشک گفت من همه چیز را داشتم؛ اما امشب خداوند به من آبرو و امید داد.

این نویسنده کشوری بیان کرد: شیوه من در نگارش کتاب‌های دینی، ابتدا طرح داستان است و با داستان عاشقانه شروع می‌شود و در بستر داستان مسائل به ترتیب صورت می‌گیرد.

سالاری گفت: با داستان عاشقانه سعی می‌کنم مخاطب را جذب کنم و در خلال داستان‌هایم مسائل اصلی را مطرح می‌کنم.
 
 
وی بیان کرد: شاید 30 مورد داستان‌های مختلف در خصوص امام جواد(ع) مطرح کرده‌ام و الگوی من نیز قرآن بوده؛ زیرا یک‌سوم قرآن قصص است و حتی به صورت موقعیت‌پردازی داستان‌ها را مطرح کرده است.

وی با اشاره به تعداد چاپ کتاب‌های خود ادامه داد: بدون هیچ پارتی کتاب‌های من به این تعداد از چاپ رسیده است و  پارتی من این بوده که وقتی یک نفر کتابی را خوانده سفارش آن را به 10 نفر دیگر کرده است.

نویسنده کشوری کتاب «مرا با خودت ببر» افزود: از کودکی عضو کانون پرورش فکری بودم و در آن زمان در ابتدا کتابی از تولستوی خواندم و آن‌قدر این کتاب به من چسبید که با آن همذات‌پنداری کردم که در جلد کتاب نوشتم، من تولستوی هستم و همین امر نیز در نویسندگی من تاثیر بسیار زیادی داشت.

وی با ذکر خاطراتی در خصوص داستان ‌های خود در باب زندگانی ائمه اطهار(ع) گفت: زمانی که در نشریه «سلام بچه‌ها» فعالیت داشتم، داستان معارفی می‌نوشتم و در آن زمان سوژه‌ای در خصوص امام جواد(ع) دیدم که تا حالا آن را نگهداری کرده بودم و همیشه به فکرم این بود که روی این سوژه نیز کار خواهیم کرد.

این نویسنده کشوری بیان کرد: روزی به مناسبت چاپ چهل‌وچهارم کتاب دعبل و زلفا من را به مشهد دعوت کردند که آنجا بیان شد که در خصوص  دردانه امام رضا (ع) نیز داستانی بنویسم.

سالاری گفت: در روز سوم آذرماه 98 در اتفاقی معده‌ام زخم شد که از شدت درد به خود می‌پیچیدم. زمانی که من را به بیمارستان بردند در هنگام ورود به اتاق عمل از امام رضا(ع) خواستم که به من کمک کنند تا داستانی در خصوص امام جواد(ع) بنویسم که بحمدالله صورت گرفت و محقق شد.
 

وی ادامه داد: اگرچه نوشتن همچون قلم‌ در خون‌ زدن است و برخی وقت‌ها نیز از خدا می‌خواهم که همین‌طوری رمان را در اختیار من قرار دهد تا به ناشر بدهم؛ اما با تمام وجودم این کارم را ادامه می‌دهم و خداوند نیز به من کمک کرده است.

نویسنده کشوری کتاب «مرا با خودت ببر» افزود: من برای نوشتن کتاب 6 ماه مطالعه و تحقیق می‌کنم و برای نوشتن آن نیز 6 ماه زمان صرف می‌کنم.

وی گفت: از زمانی که از امام رضا(ع) درخواست کردم که بتوانم داستانی بنویسم تا زمانی که پایان یافت، یک سال شد و در روز سوم آذرماه 99 نیز این رمان به پایان رسید.

غلامعلی سفید رئیس شورای اسلامی شهر یزد و مدیرعامل موسسه خیریه امام جواد(ع) گفت: هرچه می‌گذرد احساس می‌کنیم که نام خوبی برای مجموعه خود انتخاب کرده‌ایم.
 
وی بیان کرد: هر سال به مناسبت شهادت امام جواد(ع) برنامه داشتیم که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه‌ها را حذف کرده‌ایم؛ ولی با اطلاع از نگارش رمان در خصوص امام جواد (ع) توسط حجت‌الاسلام مظفر سالاری این رونمایی را در این زمان برگزار کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: من خوشحالم که کانون پرورش فکری توانسته در تشخیص و رشد و بالندگی افراد گام بردارد و حجت‌الاسلام سالاری نیز به ادعای خودشان پرورش‌یافته کانون بوده است و این نشان از نقش این نهاد در جامعه فرهنگی بوده است.

وی گفت: موسسه امام جواد(ع) یزد تلاش کرده تا فرزندان ما به قلم دستشان باز شود و به نویسندگی تشویق کرده‌ایم و امسال نیز حدود 15 نفر از این نوجوانان کتاب نوشته‌اند و چاپ شده است.

سفید افزود: برخی از کتاب‌هایی که این نوجوانان و جوانان این موسسه نوشته‌اند تمامی فعالیت‌های آن را خودشان انجام داده‌اند و حتی پس از نگارش کتاب، سفارش نیز داشته‌اند.

مصطفی گرجی از فعالان فرهنگی استان کرمان نیز در این مراسم گفت: کتاب در واقع رفیق شفیق ما است و هرکسی به عنوان عاقل اندیشه خود را با گزاره‌های ناب فربه کرده است و کسانی که نویسنده هستند می‌توانند جامعه را به تعادل سوق دهند.

وی با اشاره به نگارش کتاب در خصوص حضرت جوادالائمه (ع) گفت: بخشی از گزارهای کتاب از دین است و بخشی از آن نیز طبیعت زندگی این جهانی را روایت می‌کند و تماما اشیا، افراد و آنچه مربوط به انسان و این جهانی آدمی است را روایت می‌کند که این گزاره‌های ناب بسیار ارزشمند هستند.

گرجی گفت: تصویرسازی نویسنده با نوشته‌ها باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای خواننده است تا با واژه‌ها مفاهمه برقرار کند که این‌ها ویژگی بارز کتاب حجت‌الاسلام سالاری است.

وی افزود: خوانندگان امروز ید طولایی در خواندن و کتابخوانی دارند؛ ولی رمان تاریخی با تم مذهبی که از خواننده خود دلبری کند، بسیار بااهمیت است که حجت‌الاسلام سالاری این را به خودی خود دنبال و ارائه کرده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد کرمان با اشاره به سخنانی از امام جواد (ع) گفت: مشکل ما اینجاست که انسان‌ها به دانسته‌های خود اکتفا نمی‌کنند و نادانسته‌ها را نیز بیان می‌کنند و وقتی سخن نادانسته گفتیم، قطعا اتفاقات ناگزیری صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: تا آنجایی که آدمی می‌داند و می‌فهمد باید سخن بگوید و خیلی از مشکلات اجتماعی نیز بر سر همین مساله است.
 
در پایان این مراسم نیز از کتاب «مرا با خودت ببر» رونمایی شد و کتاب نیز با امضای حجت‌الاسلام مظفر سالاری به میهمانان اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط