پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
شعر مقاومت به‌عنوان فرهنگ ایستادگی در مقابل فرهنگ‌های بیگانه است

پژوهشگر عرصه ادبیات آذربایجان در ارومیه گفت: شعر مقاومت به‌عنوان فرهنگ ایستادگی در مقابل فرهنگ‌های بیگانه و مهاجم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، شعر مقاومت در جمهوری آذربایجان، با حضور مصطفی قلیزاده علیار در چهارمین کارگاه پژوهشی، مجازی حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی معرفی و نقد و بررسی شد.

در این کارگاه مجازی، مصطفی قلیزاده علیار با معرفی شعر مقاومت به‌عنوان فرهنگ ایستادگی در مقابل فرهنگ‌های بیگانه و مهاجم بیان کرد: شعر مقاومت محصول حملات فیزیکی و مجازی متجاوزان به حریم یک ملت و خلق اشعار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی توسط شاعران است.

وی افزود: شعر مقاومت در جمهوری آذربایجان در پنج محور رشد داشته است که مقاومت در برابر فرهنگ کمونیستی شوروی، اشغال قره‌باغ توسط ارمنستان و خلقت قوی‌‌ترین اشعار حماسی و ملی در آذربایجان با این موضوع، انقلاب اسلامی ایران و اندیشه‌های امام خمینی(ره) ، حوادث جهان اسلام و جنبش بیداری اسلامی و همچنین مهدویت و انتظار فرج و اعتراض به نابرابری‌های داخلی و خارجی، موضوعاتی هستند که شاعران در جمهوری آذربایجان طی دوران معاصر به آن‌ها علاقه بیشتری داشته‌اند.

این پژوهشگر عرصه ادبیات آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از کتاب‌ها و شاعران تأثیرگذار این عرصه ادبی از جمله منظومه« پیغمبر» از حسین جاوید، اشعار «بختیار وهاب‌زاده و ممد آراز» و همچنین شاعرانی مانند «مایل علی‌اُف و علمدار ماهر»، گفت: شعر مقاومت در جمهوری آذربایجان بسیار بالنده و پویا است و شاعران این عرصه ضمن توجه به مسائل داخلی در خصوص حوادث و مسائل جهان اسلام عملکرد خوبی از خود داشته‌اند.

«شعر مقاومت در جمهوری آذربایجان» یکی از کارگاه‌های پژوهی، مجازی واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری آذربایجان‌غربی بود که از ابتدای تیرماه سال‌ جاری بعد از اجرای کارگاه‌های «حکمت قرآنی در شاهنامه، اشعار موسیقی عاشیقی و شاعران این حوزه، شهریار و انقلاب اسلامی» در فضای مجازی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها