وی افزود: موسیقی چاشنی شعر است و نبود آن، اثر را به یک یادداشت ادبی بدل میکند و در واقع تنظیم موسیقی و شکستن جملات میتواند شاعرانگی بیشتری به اثر ببخشد.
رنگآمیز طوسی در مورد عاطفه در شعر اینگونه توضیح داد: در مواجهه با شعر بیش از هر چیز احساس لطیف و شاعرانه، مخاطب را تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین، یک شاعر باید تصویر درست و کاملی از احساس خویش ارائه دهد بهگونهای که برای خواننده باورپذیر باشد.
کارشناس بخش مکاتبهای واحد آفرینشهای ادبی کانون استان خراسان رضوی، جسارت زبانی و صداقت شاعرانه را برای سرودن ضروری دانسته و بیان کرد: شاعر باید بتواند هم با خود و مخاطبش صادق باشد و از حدود باورپذیری خارج نشود. به این معنی که روایتگر خویش بوده و موجبات همزادپنداری مخاطب با خود را، فراهم کند.
مؤلف کتاب «از روزهای نیستی و باران» با اشاره به قدرت بالای انتقال کلمات در شعر عنوان کرد: وقتی تجربه کمی در وادی نوشتن داشته باشیم کلمات، حرف، فکر و احساس ما را انتقال میدهند. پس باید توجه داشته باشیم که نسبت به موضوعات تکراری به گونهای بنویسیم که در قالب همزاد پنداری، مخاطب بتواند محتوای اثر را با تجربههای خویش تطبیق دهد.
این منتقد ادبی ضمن ارائه اهمیت لزوم رعایت نکات زبانی در شعر گفت: در سرودن، استفاده از کلمات رایج در زبان امروز، خلق تصاویر قابلدرک و باورپذیر، بازنگری و ویرایشهای زبانی، ایجاد هماهنگی بین اجزا و عناصر شعر و کاربرد زبان روز، اهمیت فراوان دارد.
این شاعر خراسانی در بخش پایانی سخنان خود به تشریح موسیقی شعر، رعایت جایگاه و ماهیت قافیه و ردیف، ساختمان شعر و معرفی کتابهای کاربردی، برای نوجوانان شرکتکننده در این نشست پرداخت.
یادآوری میشود: پنجمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینههای ناگهان حوزهی آبادان و خرمشهر، در صفحهی مجازی این انجمن باحضور کارشناس و مربیان آفرینشهای ادبی کانون خوزستان و جمعی از شاعران نوجوان مراکز کانون آبادان و خرمشهر، برگزار شد.
نظر شما