یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
دومین مرحله اعطا تسهیلات کرونایی به اهالی فرهنگ هنر و رسانه «بنگاه‌محور» است

افسر موم‌وندی، از تعیین شاخص‌ برای شناسایی متقاضیان دومین مرحله اعطا تسهیلات سامانه کارا به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه خبر داد که با رویکرد بنگاه‌محوری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی خواهند شد.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با شیوع ویروس کرونا، کسب‌و‌کار‌‌های فرهنگی و هنری در ایران همچون  بسیاری از نقاط دنیا متحمل آسیب‌های جدی شدند. یکی از اقدامات اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از فعالان این حوزه به‌‌ویژه در حوزه نشر و کتاب، قرار دادن کسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر در فهرست مشمولان دریافت تسهیلات به اصطلاح کرونایی است.

با پایان مهلت ­ثبت اطلاعات متقاضیان صاحب کسب‌و‌کار‌های فرهنگی مشمول مرحله دوم تسهیلات کرونایی از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام شده‌است که پرونده 1602 بنگاه شامل 25 استارت‌آپ حوزه نشر، 565 اهل قلم، 28 آژانس ادبی،190 چاپخانه‌دار، 194 کتاب‌فروش، 598 ناشر و دو وارد‌کننده کتاب در دست بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته، افسر موم‌وندی، نماینده معاون توسعه‌ و مدیریت منابع و مدیر دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعطاء تسهیلات کرونایی به کسب‌و‌کارهای آسیب‌دیده در مرحله نخست، با رویکرد «شاغل‌محور» صورت پذیرفته و درمجموع 2.693 میلیارد تومان تسهیلات به فعالان صنعت نشر اعطا شده‌است. 
 
خبر خوب آغاز دومین مرحله اعطا تسهیلات کرونایی چندی پیش اعلام شد. بفرمایید که با مرحله نخست چه تفاوتی دارد؟ 
با توجه به ماهیت بنگاه‌­های بخش فرهنگ، هنر و رسانه، دومین مرحله اعطای تسهیلات کارا، براساس رایزنی­‌های انجام شده  با رویکردی«بنگاه‌محور» از نیمه دی‌ماه جاری آغاز شده‌است. طبق دستور‌العمل ابلاغی معاونت اقتصادی رئیس جمهوری، کسب‌و‌کارهای آسیب­دیده وفق شاخص­‌های تعیین شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شناسایی و به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت تقاضای تسهیلات در سامانه کارا؛ معرفی می‌شوند.

بر مبنای همین دستورالعمل، معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه، از طریق پیش­‌ ثبت­‌نام  فعالان حوزه چاپ، نشر و کتاب، اهل قلم، چاپخانه‌داران، آژانس‌های ادبی، وارد‌کنندگان کتاب، کتاب‌‌فروشان و استارت‌آپ­‌های حوزه نشر، اطلاعات مشمولان را گردآوری و در اختیار دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر برای بارگذاری بر روی سامانه کارا قرار خواهد داد. مهلت ثبت اطلاعات کسب‌و‌کار‌های فرهنگی مشمول و متقاضی دریافت تسهیلات مرحله دوم کرونا از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 19 دی‌ماه به پایان رسید.

ثبت درخواست دریافت مرحله دوم تسهیلات برای آن دسته از مشمولان که اطلاعات آن‌ها تکمیل بود، درپی ایجاد لینک ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روی سامانه کارا به نشانی https://corona-kara.mcls.gov.ir از پنج‌شنبه 11دی‌ماه جاری امکان‌پذیرشده‌است.

فعالان و کسب‌و‌کارهای فرهنگی نیز که اطلاعات‌شان با معرفی معاونت‌ امور فرهنگی بر روی سامانه کارا قرار می‌گیرد به محض دریافت پیامک اطلاع‌رسانی از سوی این معاونت، نسبت به ثبت تقاضا و تکمیل اطلاعات‌شان با مراجعه به سامانه کارا تا پایان دی‌ماه اقدام کنند.

براساس آمار، 22 هزار و 154 نفر اهل قلم در سامانه اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت شده و یا طبق آخرین آمار بالغ بر 20 هزار مجوز نشر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده که شناسایی بنگاه‌های فعال را دشوار می‌کند چه تصمیماتی برای جریان اعطاء تسهیلات در نظر گرفته شده‌است؟
‌‌با توجه به گستره فعالان فرهنگی همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، شاخص­‌هایی برای اعطاء تسهیلات دومین دوره سامانه کارا و تعیین مشمولان در نظر گرفته شده تا تسهیلات کرونایی به دست اهل آن برسد. اهل قلم و بنگاه‌هایی که طی سال­‌های گذشته فعال بودند و از شیوع ویروس کرونا واقعا متضرر شدند با شاخص­‌هایی نظیر تعداد عناوین تألیفات منتشر شده شناسایی خواهند شد. قطعا میزان آسیب وارده به نویسنده و یا پژوهشگری که برای تولید کتاب، چند سال از عمرش را صرف می­‌کند و منبع درآمد دیگری ندارد با  اهل قلمی که تفننی به تولید اثر می­‌پردازد و راه­‌های تامین معیشت دیگری نیز دارد بسیار متفاوت است. از سوی دیگر احتمالا افرادی در زمره مشمولان قرار دارند که تمایلی به دریافت تسهیلات نداشته باشند. با این شرح، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیش­‌ ثت­‌نام به اطلاعات دقیق مشمولان متقاضی دریافت تسهیلات دست خواهد یافت.   

درباره شناسایی ناشران فعال و غیر‌فعال چطور عمل خواهید کرد؟
شناسایی ناشران نیز با شاخص­‌هایی نظیر عناوین منتشره طی سال­‌های گذشته رتبه­‌بندی خواهند شد و اطلاعات­‌شان در اختیار دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر وزارتخانه قرار می‌‌گیرد.

چاپخانه‌داران در نخستین مرحله اعطاء تسهیلات سامانه کارا قرار داشتند آیا در این مرحله نیز جزو مشمولان قرار دارند و می‌توانند مجدد به ثبت تقاضا اقدام کنند؟
بله؛ چاپخانه‌داران نیز می‌توانند در مرحله دوم اعطا تسهیلات ثبت تقاضا داشته باشند. این دسته از فعالان حوزه فرهنگ نیز مانند اهل قلم و ناشران درجه‌بندی شده‌اند.

نکته اساسی در دومین مرحله اعطا تسهیلات این است که همه فعالان فرهنگی، هنری و رسانه­‌ای مشمول، می­‌توانند با مراجعه به سامانه کارا، مابه­‌التفاوت تسهیلات مرحله اول را دریافت کنند؛ به‌عبارت دیگر اعطاء تسهیلات مرحله نخست «شاغل­‌محور» بود و به ازای هر نیروی ثابت، امکان دریافت 16 میلیون تومان تسهیلات برای هر فعال و یا صاحب کسب‌وکار فراهم بود اما در مرحله دوم اعطاء تسهیلات، میزان تسهیلات هر فعال و یا بنگاه با شاخص­‌های مقرر تعیین شده‌‌است. یه‌عنوان مثال، اگر برای یک بنگاه فرهنگی در مرحله دوم، تسهیلاتی به میزان 150 میلیون تومان در نظر گرفته شده‌است و این بنگاه در مرحله نخست، موفق به دریافت 50 میلیون تومان شده باشد؛ در مرحله دوم، قادر خواهد بود که 100 میلیون تومان مابه­التفاوت را دریافت کند.
 
در مرحله دوم اعطاء تسهیلات، آژانس‌های ادبی نیز دیده شده‌اند؟ با توجه به تعداد اندک این بنگاه‌ها، به نظر می‌رسد همه آن‌ها مشمول دریافت تسهیلات خواهند شد؟
برای همه آژانس‌ها، تسهیلات در نظر گرفته شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها