سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
آیین گرامیداشت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در سمنان برگزار شد

آیین گرامیداشت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در سالن جلسات کتابخانه مرکزی سمنان با تجلیل از برگزیدگان کشوری حوزه کتاب در این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، حبیب‌الله خجسته‌پور عصر روز دوشنبه 26 آبان ماه در آیین گرامیداشت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در سالن جلسات کتابخانه مرکزی استان سمنان افزود: در آبان هر سال به مناسبت هفته کتاب همایش و جشنواره‌های فاخری در استان سمنان برگزار می‌شد اما در سال جاری به دلیل شیوع کرونا برنامه‌های این هفته ارزشمند به شکل دیگر و به‌طور عمده در بستر فضای مجازی در حال برگزاری است.

وی بیان کرد: تعداد قابل توجهی از کتابداران، انجمن‌های کتابخوانی شهرستان‌‌ها و شرکت‌کنندگان در جشنواره رضوی از استان سمنان در رویدادهای ملی افتخارآفرینی داشتند که لازم است از تلاش‌های این عزیزان قدردانی‌ کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ادامه داد: افتخارآفرینی جمعی از کتابداران و کتابخوانان استان در جشنواره‌های کشوری نشان از فرهنگ غنی مردم استان سمنان و اهمیت هم‌استانی‌های محترم به کتاب دارد.

خجسته‌پور اضافه کرد: به دلیل شیوع کرونا ویروس قرائت‌خانه کتابخانه‌های استان همانند دیگر نقاط کشور رنگ و بوی غربت به خود گرفته است اما مردم در ماندن در خانه‌ها برای مقابله با شیوع کرونا ویروس، به امر مطالعه هم توجه داشتند.


وی تصریح کرد: کرونا با تمام مشکلاتی را که برای کشور به وجود آورد اما ویژگی‌های مثبتی هم داشت و باعث شد مردم شریف استان در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با مراجعه دوباره به کتابخانه‌های خانگی خود باردیگر با کتاب آشتی کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ادامه داد: باید از بسترهای مختلف مانند فضای مجازی باوجود شیوع کرونا ویروس، برای ترویج کتاب و کتابخوانی نهایت بهره را ببریم  کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با توجه به پیشرفت فناوری نوین در عرصه اطلاع‌رسانی و دانش‌افزایی با سنت‌شکنی و تغییر رویه‌ باید به پاتوق اهالی فرهنگ و کتاب تبدیل شود.

خجسته‌پور افزود: امروز بیشتر مردم برای آگاهی و دانش‌افزایی از رویدادهای مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی با پیشرفت فناوری از فضای مجازی بهره‌مند می‌شوند که لازم است کتابخانه‌های عمومی از این فضای نوین برای ترویج کتابخوانی نهایت بهره را ببرد.

وی گفت: با توجه به ورود فناوری و اطلاع‌رسانی‌های نوین به کشور کتابخانه‌های عمومی در کنار ادامه رویه‌های معمول گذشته در ترویج کتابخوانی امکانات خود را در اختیار اهالی فرهنگ هم قرار دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ادامه داد: به عنوان مثال اگر از قرائت‌خانه کتاب‌خانه‌های عمومی استان استقبال نمی‌شود این‌ اماکن به محلی برای حضور اهالی فرهنگ و‌ هنر برای نقد و بررسی کتاب شود.

وی اضافه کرد: اقداماتی برای معرفی سمنان به عنوان پایتخت کتاب در سال ۱۴۰۰ از سوی فرمانداری، شهرداری، شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان در حال انجام است به یقین برنامه‌های در دست انجام در ترویج فرهنگ‌ مطالعه و کتاب در استان بسیار تاثیرگذار است.

خجسته‌پور گفت: باید بپذیریم بخشی از آسیب‌های اجتماعی، ناشی از کاهش سرانه مطالعه در جامعه است و اگر سرانه مطالعه در بین آحاد مردم افزایش یابد آمار بزهکاری‌های اجتماعی‌ کاهش خواهد یافت.
 
در ادامه سعید دهقانلو سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: به دلیل شیوع کرونا ویروس آیین گرامیداشت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در استان سمنان در سال جاری با رنگ و بوی متفاوت و به طور عمده در بستر فضای مجازی برگزار شد.


وی ادامه داد: در یک سال گذشته افزون بر ۱۱۵ هزار جلد کتاب از سوی اقشار مردم با ‌فرهنگ استان به کتابخانه‌ها اهدا شد که از این تعداد ۲۷ هزار جلد در کتابخانه‌های عمومی در دسترس کتابخوانان قرار گرفت و مابقی کتب به دستگاه‌های اجرایی اهدا شد.
 
دهقانلو یادآور شد: بر اساس آخرین آمار افزون بر۵۷۰۰۰ نفر در استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.
 
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان اظهار داشت: بیش از یک میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد که به ازای هر یک نفر از شهروندان استان سمنان یک و نیم جلد کتاب در کتابخانه‌های مذکور در سراسر استان در قفسه‌ها جای گذاری شده است.
 
وی اضافه کرد: ۵۴ باب کتابخانه عمومی در سراسر استان سمنان فعال است.

بر اساس همین گزارش به صورت حضوری و ویدئو کنفرانسی با حضور خجسته‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان از برگزیدگان کشوری کتاب استان سمنان تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها