سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
فاصله گرفتن از فرهنگ دفاع‌مقدس علت مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است

محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: وجود مشکلات در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به دلیل فاصله گرفتن از فرهنگ جهادی، فرهنگ جبهه و دفاع‌مقدس است. بازخوانی و بازتولید دفاع مقدس به‌عنوان مجموعه‌ای از ارزش‌های معنوی و فرهنگی از جهت مدیریتی، ضرورت امروز ما است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست هماهنگی حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در «نمایشگاه دستاوردهای ۴۰سال اقتدار و سربلندی ویژه گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی دفاع مقدس» با حضور محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، حسین صفری؛ معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از نمایندگان معاونت‌ها و ادارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه (۱۷شهریورماه) در این موسسه برگزارشد.

در ابتدای این نشست، دهقانکار با بیان اینکه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران آمادگی کاملی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر نمایشگاه دستاوردهای چهل سال اقتدار و سربلندی ویژه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس دارد، گفت: نقش نشر مکتوب به ویژه کتاب برای انتشار و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت اهمیت زیادی دارد و می‌تواند نقش مقاومت و شهادت در دوران دفاع مقدس را به خوبی تبیین کند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب افزود:  انتقال دستاوردهای دفاع مقدس به نسل کنونی و آینده به صورت علمی و پژوهشی وظیفه مهم نویسندگان و اهالی قلم است. اگر اهالی قلم رسالت خود را به خوبی انجام ندهند، نقش دفاع مقدس در جامعه کمرنگ می‌شود. از این رو از آن‌ها انتظار می‌رود در مسیر ارزش‌های دفاع مقدس حرکت کنند و کارهای خوبی در عرصه ملی و بین‌المللی ارائه دهند و بیش از پیش در زنده نگهداشتن این حماسه ماندگار تلاش کنند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: امیدوارم با کمک همه بتوانیم هفته دفاع مقدس که مایه فخر کشور است را به نحو شایسته برگزار کنیم تا دینِ خود را نسبت به شهدا اَدا کرده باشیم. ما با تمام امکانات مادی و معنوی در خدمت بزرگداشت هفته دفاع مقدس هستیم و طالب کمک‌های مادی و معنوی همه انجمن‌ها، نهادها، سازمان‌ها هستیم تا با این همکاری، بخش کوچکی از دینی که نسبت به شهدا داریم اَدا کنیم.

دفاع مقدس الگوی عملی جهاد در همه عرصه‌ها است

در ادامه این نشست، محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران ، ضمن ابراز تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان، با طرح این سوال که بعد از چهل سال چه نیازی به دفاع مقدس داریم، گفت: آیا بازتولید دفاع مقدس و ارزش‌های فرهنگی و هنری و ارزش‌های حاصل از ۸سال دفاع مقدس و در تداوم آن، فرهنگ مقاومت، ضرورت امروز ما است یا خیر. دفاع مقدس یک تاریخ، واقعه، حادثه بود یا یک حقیقت همیشه زنده؟

سوقندی ادامه داد: برای پاسخ به سوال‌هایی که مطرح شد، مباحث مختلفی را می‌توان مطرح کرد. آنچه برای اهالی فرهنگ کاربردی است این است که کشور ما، تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی بیش از پیش نیازمند مولفه‌های دوران دفاع مقدس است. در عرصه مدیریتی و حاکمیتی و نحوه اداره امور در گام دوم انقلاب با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، نیازمند فرهنگ و مدیریت جهادی هستیم چرا که دفاع مقدس برای ما الگوی عملی جهاد در همه عرصه‌ها است.

 وی وجود مشکلات در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به دلیل فاصله گرفتن از فرهنگ جهادی، فرهنگ جبهه و دفاع مقدس دانست و گفت: بازخوانی و بازتولید دفاع مقدس به عنوان مجموعه‌ای از ارزش‌های معنوی و فرهنگی از جهت مدیریتی، ضرورت امروز ما است. ما امروز با مسائلی روبه رو هستیم که نیازمند الگوی دفاع مقدس است چرا که دفاع مقدس یک واقعیت و عرصه عینیت برای ما است و در عصر و دوره ما به وقوع پیوسته است. هرچند ۴۰سال از دفاع مقدس را پشت سر گذاشته ایم اما آثار دفاع مقدس پیش روی چشمان ما قرار دارد و به عنوان الگوی عملی می‌تواند فراروی ما باشد.

سوقندی افزود: راه حل رفع مشکلات اقتصادی، رعایت الگوهای دفاع مقدس است؛ در دوران مقدس همه در عرصه مبارزه بودند؛ این همدلی باید در عرصه اقتصادی نیز بروز پیدا کند چیزی که امروز در عرصه اقتصادی چه در دوران قبل از ویروس کرونا چه در دوره کرونا شاهد آن نیستیم. اما در دوران دفاع مقدس همه با رحم و مروت با هم برخورد می‌کردند چرا که جنگ بود. امروز هم جنگ است آن هم از نوع جنگ اقتصادی.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم دفاع مقدس را از انقلاب اسلامی جدا کنیم، گفت: این دو با هم و هم ذات هستند. اگر انقلاب اسلامی نبود جنگ تحمیلی هم نبود،  اگر در جنگ پیروز نمی‌شدیم خبری از انقلاب اسلامی نبود. دفاع مقدس، علت پایداری و استمرار انقلاب اسلامی است. در فرهنگ مقاومت، دفاع مقدس در همه بخش‌ها در عرصه بین المللی الگو است و در عرصه ملی نیز همه حوزه‌ها به دفاع  و فرهنگ دفاع مقدس بر می‌گردد.
 
وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران دفاع‌مقدس و پس از آن کارهای بزرگی انجام داده است، گفت: آیا در کشور انتشار کتاب در حوزه دفاع مقدس، ادبیات و فرهنگ مکتوب دفاع مقدس و ...به عنوان یکی از دستاوردهای فرهنگی و ابزار مهم انقلاب فرهنگی، بدون حمایت و حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممکن بود؟ از کتاب‌هایی که به تقریظ رهبری رسیده‌اند تا مابقی کتاب‌ها در همه حوزه‌ها که از سوی ناشران دولتی و خصوصی منتشر شده اند. در حق دولت جفا است اگر کارهایی که انجام داده، دیده نشوند.

سوقندی ادامه داد: این نمایشگاه و مجموعه فعالیت‌هایی که به مناسبت چهلمین سال دفاع مقدس انجام می‌دهیم باید ظلمی که به وزارت فرهنگ و ارشاد شده  جبران کند. نمایشگاه دستاوردهای چهل سال اقتدار و سربلندی ویژه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با شعار «ما قوی هستیم» به عنوان بخشی از اقتدار فرهنگی است.  این نمایشگاه فرصتی است تا فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف را مستند کنیم.

وی اظهار کرد: بخش اول نمایشگاه دستاوردهای  چهل سال اقتدار و سربلندی ویژه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، عرصه نمایشگاهی آن است. در این صورت ما به سراغ مخاطبان می‌رویم. ممکن است این نمایشگاه مخاطب نداشته باشد؛ بنابراین همه باید با تمام ظرفیت و توان خود در نمایشگاه حضور پیدا کنند. بخش دوم، بخش نمایشی است. با توجه به اینکه این نمایشگاه در ماه محرم و صفر برگزار می‌شود باید برنامه‌ها و آثار ارائه شده همچون نمایش فیلم‌های برتر حوزه دفاع‌مقدس، تعزیه، تئاتر و... متناسب با این ماه‌ها باشند. پیشنهاد می‌کنم طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» در این نمایشگاه برگزار شود. همچنین، نشست‌های رونمایی، نقد و بررسی کتاب حوزه دفاع مقدس از دیگر برنامه‌هایی است که در این نمایشگاه امکان برگزار آن‌ها وجود دارد.

سوقندی ادامه داد: بخش سوم، حضور رسانه‌ها است؛ در این نمایشگاه به معنای وسیع کلمه مخاطب نداریم و ما باید به سراغ مخاطبان برویم. باید بین مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری شبستان، خبرگزاری ایبنا، هنرآنلاین و ... هماهنگی ایجاد شود تا حضور رسانه‌ها را در نمایشگاه داشته باشیم. به قول کارشناسان؛ اطلاعات، تسلیحات و تبلیغات سه رکن اصلی هستند که اگر کسی اطلاعات و تسلیحات داشته باشد اما تبلیغات نداشته باشد باخته است. آسیب بخشی از فعالیت‌ها و برنامه‌ها به علت ضعف در فعالیت‌های رسانه ای و تبلیغات است.

سوقندی بیان کرد: نتایج فعالیت‌ها و برنامه‌های چهلمین سال دفاع مقدس در سال‌های آینده مشخص می‌شود بنابراین نباید در برنامه‌ها و فعالیت‌ها خلاء داشته باشیم و با وحدت و هماهنگی و انسجام کارها را پیش ببریم. نمایشگاهی با عنوان «جشنواره مد و لباس دفاع‌مقدس» را در نمایشگاه دستاوردهای چهل سال اقتدار و سربلندی ویژه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار کنیم.

ضرورت تأسی از دفاع‌مقدس
  حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ  موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت: باید از دوران دفاع مقدس تأسی کنیم. با شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم عزاداری ویژه ایام سوگواری ماه محرم با چالش‌هایی رو به رو شد. در کتابی خواندم که در دوران مقدس، برای جلوگیری از عزاداری اسرا در روز عاشورا، واکسن کزاز به آن‌ها تزریق کردند تا نتوانند این مراسم را برگزار کنند. این امر نشان می‌دهد ما شرایط و موقعیت‌های سخت‌تری داشتیم اما با تدبیر و اخلاص از آن‌ها عبور کردیم. تأسی از ۸سال دفاع مقدس می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند.

معاون اقتصاد و کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب‌های شاخص حوزه دفاع مقدس، ارائه گزارش‌های آماری از تعداد کتاب‌ها، ناشران، نویسندگان حوزه دفاع مقدس و معرفی کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر این حوزه در جایزه‌ها و جشنواره‌های کتابی همچون جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و ... از جمله برنامه‌های این موسسه در نمایشگاه دستاوردهای چهل سال اقتدار و سربلندی ویژه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس خواهد بود. همچنین، نقد ادبیات دفاع مقدس، شعرخوانی، قصه‌گویی با حضور شاعران و نویسندگان و رونمایی از پوستر سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در این نمایشگاه است. خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نیز پرونده ویژه‌ای به همین مناسبت خواهد داشت.  

اکران فیلم‌های سینمایی مرتبط با حوزه دفاع مقدس، مستندکردن فعالیت‌های نمایشگاه، توزیع بیانیه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی درباره تبیین مولفه‌های مکتب شهید سردار سلیمانی، عرضه پوسترهای منتشر شده در حوزه ایثار، برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع ادبیات، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، نمایش فیلم‌ها و مستندات حوزه دفاع‌مقدس، نمایش کتاب با موضوع دفاع مقدس، برگزاری نمایشگاه عکس و اسناد آرشیوی خبرگزاری ایرنا، اجرای نمایش خیابانی و مجالس شبیه‌خوانی و تعزیه، تهیه کلیپ‌های معرفی بهترین بازی‌های حوزه دفاع مقدس، راه‌اندازی پویش معرفی بازی‌های حوزه دفاع مقدس، برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوع دفاع مقدس، برگزاری جشنواره بازی‌های دفاع مقدس و اهدای تندیس چهلمین سالگرد دفاع مقدس، معرفی واقفین ایثارگر و... از جمله برنامه‌های معاونت‌ها و ادارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای «نمایشگاه دستاوردهای ۴۰سال اقتدار و سربلندی ویژه گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی دفاع مقدس» بود.

این نشست با حضور نمایندگانی از  خانه فرهنگ ایثار و مهربانی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور زنان و خانواده حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دبیرخانه جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری ایرنا، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صندوق اعتباری هنر، سازمان حج و زیارت، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  برگزار شد.

«نمایشگاه دستاوردهای ۴۰سال اقتدار و سربلندی ویژه گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی دفاع مقدس» از ۳۱شهریور تا ۷مهرماه ساعت ۹صبح تا ۱۶ در موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها