سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
با تشکیل کلاس ژیمناستیک در کتابخانه روستا، بچه‌ها را به کتاب علاقه‌مند کردیم

«خدیجه احمدآبادی» کتابدار روستای احمدآباد از شهرستان نیشابور در خراسان رضوی که در هفتمین دوره جشنواره روستاهای دوستدار کتاب شایسته تقدیر شده است، از طرح‌های متنوع و جذاب کتابخوانی در این کتابخانه می‌گوید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، روستای احمدآباد شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی بالغ بر 1500 نفر جمعیت دارد که به فعالیت‌های زراعی و دامداری (سبک و سنگین) و صنایع دستی به‌طور ویژه قالیبافی مشغول هستند. این روستا به همت اهالی و تلاش‌هایی که در حوزه کتابخوانی صورت گرفته است، توانست در هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در میان روستاهای سراسر کشور در بین 15 روستای شایسته تقدیر قرار بگیرد.
 
«خدیجه احمدآبادی» کتابدار کتابخانه این روستا و عضو شورای اسلامی روستای احمدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در خصوص قرار گرفتن نام این روستا در بین روستاهای شایسته تقدیر دوستدار کتاب، می‌گوید: کانون فرهنگی، هنری مکتب الصادق (ع) از سال 1387 زیر نظر کانون‌های مساجد استان شروع به کار کرده و در یک دهه گذشته فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی انجام می‌دهد و توانست طی چندین سال نشریه شباب الجنّه را منتشر کند.
 

 
وی با اشاره به افتتاح کتابخانه در 20 سال پیش اضافه می‌کند: اهالی این روستا از دیرباز اهل مطالعه بودند و همواره کتابخانه‌ای در گوشه‌ای از مسجد روستا خودنمایی می‌کرد؛ اما اولین کتابخانه به صورت امروزی و مستقل در سال 1380 با نام بوستان کتاب با 500 جلد کتاب افتتاح شد که امروز بالغ بر 6000 جلد کتاب در کتابخانه در دسترس عموم قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه در راستای ارتقا فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مردم روستا طرح‌های متنوعی را اجرا کردیم، در تشریح این طرح‌ها توضیح می‌دهد: برای تشویق خردسالان در محل کتابخانه نیز کلاس‌های ورزشی ژیمناستیک دایر شد که همین امر باعث تشویق آنها به امر کتابخوانی شد.
 

 
احمدآبادی می‌گوید: در طرح کتابخوان در مدارس هم موفق بودیم. دانش‌آموزان در زمان اندک بین کلاس‌ها حتی شده چند خط مطالعه می‌کردند و گاهی حتی با خواندن چند خط جذب کتاب می‌شدند این طرح موفق باعث شد که امسال میز کتاب تبدیل به ایستگاه گشت یعنی تعداد کتاب‌های قابل دسترس بیشتر شده و در کمدی در گوشه سالن برای مطالعه قرار گرفته است.
 
کتابدار روستای احمدآباد طرح نذر کتاب در گردش، نمایش فیلم، استفاده از فضای مجازی جهت معرفی مختصر کتاب‌ها، طرح دانلود کتاب، نشست هفتگی خوانش کتاب، کارگاه‌های آموزشی در کنار ترغیب به کتابخوانی را از دیگر طرح‌های ترویجی کتابخوانی اجرا شده در این روستا عنوان می‌کند.
 

 
خدیجه احمدآبادی ادامه می‌دهد: همچنین در دوران کرونا که منجر به تعطیلی زیاد کتابخانه‌ها شده بود، تصمیم گرفتیم  تعدادی از کتابچه‌های موجود در کتابخانه را در دسترس عموم قرار دهیم.
 
او با اشاره به اینکه ثبت داستان‌های عامیانه از زبان مردم روستا در نوع خود از جایگاه بالایی برخوردار است، می‌گوید: داستان‌های بومی این روستا را با کمک خیرین ثبت و ضبط کردیم.
 
تحویل مواد بازیافتی در ازای دریافت یک کتاب، آموزش موسیقی ونمایش،راه اندازی کتابخانه سیار هم از جمله اقدامات موثر در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بوده است که خانم احمدآبادی به آنها اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها