کتاب «رانندگی تدافعی راهی مطمئن برای زنده ماندن» تألیف حسین منوچهر پارسا، در هفت فصل ضمن بیان مقدمات و کلیاتی از بحث رانندگی و ملزومات آن، اثرات محرکهای محیطی و ویژگیهای فردی بر کیفیت رانندگی و آمار حوادث رانندگی در ایران و جهان، در ادامه حقایق علمی حاکم بر حرکت خودرو، علم تصادف و انتخاب خودروی ایمن، دانستنیهای استراتژیک، تکنیکهای رانندگی در شرایط سخت و اصول و تکنیکهای رانندگی تدافعی را مورد بررسی قرار میدهد.
کشتهشدگان تصادفات جادهای ایران، 45 برابر کشورهای صنعتی
حوادث رانندگی، یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. در این زمینه در پیشگفتار کتاب میخوانیم: «طبق گزارشهای سازمان بهداشت جهانی، در سال حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر بر اثر تصادفات جادهای کشته و حدود 20 تا 50 میلیون نفر مجروح یا معلول میشوند و اثرات زیانبار فراوانی برای خانوادهها و جامعه برجای میگذارند. در ایران آمار کشتهشدگان تصادفات وسایل نقلیه، دو برابر و آمار مصدومان در سوانح ترافیکی، پنج برابر میانگین آمارهای جهانی است و این در حالی است که اگر درباره تعداد کشتهشدگان تصادفات جادهای ایران بهازای 10 هزار وسیله نقلیه مقایسهای انجام شود، نرخ کشتهشدگان تصادفات جادهای ایران 45 برابر کشورهای صنعتی، 2 برابر چین، 3 برابر کرهجنوبی، 3 برابر روسیه و 7 برابر ترکیه است که این مقایسهها، عمق فاجعه سوانح جادهای ایران را نشان میدهد. جدیدترین بررسی درخصوص سوانح رانندگی که توسط سازمان ملل در سال 2014 میلادی انجام شد، نشان میدهد ایران از لحاظ محیط رانندگی، در گروه کشورهای بسیار ناامن قرار دارد.
در این میان، سهم عامل انسانی بالاترین درصد تصادفات در جهان را به خود اختصاص داده است. مهمترین رفتارهای پرخطر در جهان که منجر به سوانح خودرویی شدهاند، سرعت و خستگی و اعتیاد به الکل اعلام شده است. درحالیکه مهم ترین رفتارهای پرخطر در کشور ما، شامل عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم، تغییر ناگهانی مسیر، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، سرعت غیرمجاز، عدم رعایت فاصله طولی، انحراف به چپ و استفاده از تلفن همراه میباشد.»
رانندگی نیازمند توجه، مهارت و آگاهی است
رانندگی، صرفا به داشتن یک وسیله نقلیه و مسیری برای حرکت خلاصه نمیشود. بلکه در کنار داشتن وسیلهای ایمن و مطمئن و جادهای مناسب و هموار، رانندهای با مهارت و دقت و آگاهی کافی را میطلبد. این مسأله در صفحه 186 کتاب به زبان ساده بیان شده است: «یک راننده آگاه و بامسئولیت، ضمن اینکه باید کلیه قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کند، باید کلیه وظایف اصلی و فرعی خود را که بالغ بر صدها وظیفه میباشد را بداند و عمل کند. یکی از وظایف، آگاهی از خطرهای رانندگی در خیابانها و بهخصوص در جادههاست. اگر میخواهید بههنگام رانندگی در جادهها زنده بمانید، باید فرمان را دودستی بگیرید، حواس خود را کاملا جمع کنید، همهچیز را پیش خودتان مجسم و همیشه آمادگی این را داشته باشید که اگر کسی جلوی خودروتان بپیچد، درست عمل کنید. رانندگی در خیابانها و جادهها، نیازمند توجه، مهارت و آگاهی است. لذا دانستن این مطالب به شما در پیشگیری از سوانح و تصادفات کمک شایانی میکند.»
اقدامات نادرست در کمکرسانی به قربانیان حوادث رانندگی
براساس آمارهای موجود، درصد زیادی از آسیبدیدگان یا کسانی که در حوادث رانندگی جان خود را از دست میدهند، قربانی ناآگاهی کمکرسانها میشوند. در صفحه 207 کتاب در اینباره هشدار داده شده است: «جالب است بدانیم که درصد بسیار کمی از قربانیان تصادفات در محل حادثه جان خود را از دست میدهند. متأسفانه حدود 80 درصد قربانیان سوانح رانندگی، به علت ناآگاهی کمککنندگان و خارج کردن ناصحیح مصدوم از خودرو و نیز حمل نادرست به بیمارستان جان خود را از دست میدهند. اگر اطلاعی از نحوه کمکهای اولیه ندارید، مطمئن باشید بهترین خدمت شما به مصدوم این است که اجازه ندهید افراد ناآگاه به وی دست بزنند. منتظر آمبولانس و افراد متخصص ماندن، بهترین کمک برای مصدوم است. هیچگاه فرد سانحه دیده را حرکت ندهید، مگر آنکه زندگیاش به شدت در معرض خطر باشد. اغلب مجروحان به علت حرکت داده شدن، بر شدت آسیبشان افزوده میشود. اگر تغییر مکان لازم باشد، به آرامی و با احتیاط وی را به کنار جاده بکشید.»
نخستین چاپ کتاب «رانندگی تدافعی راهی مطمئن برای زنده ماندن» در 340 صفحه با شمارگان 800 نسخه به بهای 95 هزار تومان از سوی انتشارات امیرعلی راهی بازار نشر شده است.
نظر شما