یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
پیشنهاد ساخت فیلم «دعبل و زلفا» به آستان قدس رضوی

نویسنده کتاب «دعبل و زلفا» گفت: پس از نگارش این کتاب احساس کردم حق دعبل خزاعی به‌خوبی ادا نشده است و به همین خاطر به تولیت آستان قدس پیشنهاد دادم فیلم و یا سریالی بر اساس این کتاب ساخته شود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی - فاطمه آصفی: مظفر سالاری نویسنده 57 ساله یزدی، در زمره داستان‌نویسانی است که داستان‌هایش را در قالبی متفاوت ارائه می‌کند. او در تصویرسازی و پردازش داستان بسیار مهارت دارد و سعی دارد مسائل دینی را به‌نحوی جذاب و متفاوت بیان کند. از جمله آثار او «سفرنامه‌­ی الیزابت»، «دعبل و زلفا»، «رویای نیمه شب»، «درون‌مایه‌ها و دست­‌مایه‌های نمایش قرآنی»، «قایق راندن به اقیانوس»، «قصه­‌های من و ننه آغا»، «گشایش داستان» و «شب صورتی» است.

مظفر سالاری برای کتاب «نیمه شبی در حله» در سال ۸۳ نامزد جایزه ﮐﺘﺎب ﺳﺎل جمهوری اﺳﻼﻣﯽ ایران و ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه جایزه ﮐﺘﺎب ﺳﺎل وﻻﯾﺖ و همچنین برگزیده ﮐﺘﺎب ﺳﺎل ﺳﻼم ﺑﭽﻪ­ها و پوپک شد. او بارها داور جایزه ﮐﺘﺎب ﺳﺎل ﺑﻮده و ﺑﺎ ﻋﻨﺎوﯾﻦ ﮐﺎرﺷﻨﺎس، ﻋﻀﻮ هیئت ﻋﻠﻤﯽ، ﻣﺸﺎور و ﻣﺪﯾﺮ در اﻣﻮر ادﺑﯽ و هنری دﻋﻮت ﺑﻪ ھﻤﮑﺎری ﺷﺪه است. ﺑﻪ‌دﻟﯿﻞ ﺧﺪﻣﺎت ﻓﺮهنگی و ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺗﺪرﯾﺲ داﺳﺘﺎن، طﯽ ﺳﺎل‌ها، در دهمین ﮐﻨﮕﺮه ﺷﻌﺮ و ﻗﺼﻪ طﻼب، ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه وﯾﮋه ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه است. از ﺳﺎل ۸۳ ﺑﺎ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﻮرای ﻓﺮهنگ ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﺣﮑﻢ وزﯾﺮ ﻓﺮھﻨﮓ و ارﺷﺎد اسلامی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﻀﻮ هیئت ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﮐﺘﺎب ﮐﻮدک و ﻧﻮﺟﻮان، در ﺗﺪوﯾﻦ آﯾﯿﻦ‌ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻈﺎرت، ھﻤﮑﺎری ﻣﻮﺛﺮ داﺷﺘﻪ است. سالاری را نخستین روحانی فیلمنامه‌نویس کشور می‌دانند که در سال ۱۳۷۵ فیلمنامه‌ای با مضمون دینی نوشت که در آن زمان نمره «الف» آثار سینمایی را از آن خود کرد.

در جریان برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد و در حالی که لابه‌لای غرفه‌ها مشغول گپ و گفت با ناشران و غرفه‌داران بودیم، متوجه حضور این نویسنده یزدی در غرفه انتشارات به‌نشر شدیم و فرصت را غنیمت شمردیم تا با او گفت‌و‌گوی کوتاهی انجام دهیم که شرح آن در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

آقای سالاری برای ما از حضورتان در مشهد و نمایشگاه کتاب بگویید. چه شد که در نمایشگاه کتاب مشهد حضور پیدا کردید؟

از طرف به‌نشر، من با جمعی از نویسندگان برتر کشور که بیشتر کارهایشان رنگ و لعاب دینی دارد، به نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد دعوت شدیم البته در مدت حضورمان در مشهد جلسه‌ای هم با تولیت آستان قدس رضوی داشتیم که در آن نکات خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی مطرح شد که امیدواریم با اجرای این نکات همه از برکات آن برخوردار شوند.

در رابطه با موضوع ارتقاء فرهنگ مطالعه، شما چه نکته‌ای را با تولیت آستان قدس رضوی مطرح کردید؟

کتاب «دعبل و زلفا»ی من که اکنون به چاپ چهل و پنجم رسیده است، در مورد شاعری است که برای اهل بیت (ع) و جایگاه و مظلومیت‌هایشان و ظلم‌هایی که در حق آنها از سمت بنی‌امیه و بنی عباس صورت گرفته است، شعر گفته است. لذا تحت تعقیب حکومت عباسی بوده تا اینکه به ایران آمده و سرانجام در شوش دانیال در حالی که سنش از نود گذشته بود، به شهادت رسید و قبرشان هم در ایران مزار عاشقان است. اما به نظر می‌رسد با نوشتن این کتاب، حق ایشان به‌طور کامل ادا نشده است؛ به همین جهت به تولیت آستان قدس پیشنهاد دادم فیلم و یا سریالی بر اساس آن ساخته شود چرا که ساخت فیلم بر اساس یک کتاب همیشه جزء روش‌های خوب و مفید برای ایجاد رغبت به مطالعه کتاب بوده است.

اخیراً چه آثاری را منتشر کرده‌اید؟

آثاری از جمله «قصه‌های من و ننه آغا» شامل 23 داستان برای کودک و نوجوان که به فرهنگ خانوادگی و بومی یزد می‌پردازد و رمان «شب صورتی» که در مورد دل‌مشغولی‌های یک نوجوان در موقعیت جغرافیایی یزد با چاشنی عشق است، اخیراً از من به چاپ رسیده و اکنون در نمایشگاه کتاب مشهد موجود است.

اثری هم در دست تالیف هم دارید؟

بله، دو اثر. چند سالی است روی یک دانشنامه قرآنی برای نوجوانان شامل ۱۴۰۰ مدخل قرآنی به ترتیب حروف الفبا کار می‌کنم که در کتابخانه‌های مدارس و کانون پرورشی فکری می‌توانند به عنوان کتاب‌ مرجع از آن استفاده کنند و از آنجایی که کار برای نوجوانان و به زبان ساده است، همگان می‌توانند از آن استفاده کنند. کاری هم که قول دادم آن را برای «به‌نشر» انجام دهم، رمانی در مورد حضرت جواد الائمه (ع) است و امیدوارم امسال کار به اتمام برسد. انشاالله کار شایسته، جذاب و خواندنی خواهد بود که مخاطب نوجوان و جوان از آن استفاده کنند.

از چه زمانی نوشتن داستان را آغاز کردید؟

من از کودکی در دوره دبستان عضو کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان در شهر خودمان، یزد بودم و از همان زمان نشریات دیواری و دفترهای داستان داشتم. اما نقطه عطفی که در زندگی من ایجاد شد، این بود که در سال ۶۸ برای ادامه تحصیل به قم رفتم و آنجا با نشریاتی مثل سلام بچه‌ها، پوپک و سنجاقک مرتبط شدم که منجر به همکاری ۲۵ ساله مطبوعاتی با این مجلات شد و مرتب برای آنها داستان می‌نوشتم.

اولین کتابتان را چه زمانی منتشر کردید؟

اولین کتاب من تقریباً همان ۲۵ سال پیش به چاپ رسید؛ مجموعه داستانی به اسم زیر سایه درختان توت که کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان آن را چاپ کرد و همان سال در جشنواره کتاب کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برای این کتاب از من تقدیر شد.

شما به عنوان اولین فیلمنامه‌نویس روحانی شناخته شده‌اید، پس فقط در زمینه داستان‌نویسی فعالیت نمی‌کنید. درست است؟

بله، آثار من در زمینه رمان، کارهای پژوهشی و فیلمنامه انیمیشن برای کودکان است. فیلمنامه‌ای نوشتم در مورد زندگی پیامبر به اسم «آخرین فرستاده» که انیمیشن آن در ۷۰ دقیقه به صورت سه‌بعدی ساخته و در شبکه برون مرزی سحر کار شد. کار پژوهشی من به نام «درون‌مایه‌ها و دست‌مایه‌های نمایشی در قرآن» نیز از طرف اوقاف به عنوان کتاب سال انتخاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها