«کتاب آرایی تذهیب یک جلد قرآن» در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
سید عبدالمجید شریفزاده، رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه گفت: این کار پژوهشی و هنری توسط کیوان شجاعی هنرمند کارگاه نگارگری صورت گرفته است.
او با بیان این نکته که کتابآرایی هنری ریشهدار در تاریخ کهن ایران است، گفت: مشهور است که مانی کتاب دینی خود را با نقاشیهایی مزین به طلا آراسته است و اما اوج این هنر را باید در دوران هنر پس از اسلام ایران جستجو کرد.
وی افزود: در این دوره کتاب قرآن جلوهگاه خلق هنر ناب بود و هر هنر مند نگارگری برای ابراز ارادت خالصانه خود به حق تعالی به تزئین کتاب قرآن میپرداخت و گاه در خلق یک اثر قرآنی هنر چندین هنرمند چون خطاط، مذهب، جلد ساز و... تجمیع میشد.
شریفزاده تصریح کرد: در طول تاریخ ایران اسلامی هر چند کتاب آرایی قرآن با فراز و نشیبهایی همراه بوده اما هیچگاه به فراموشی سپرده نشد و از این روست که امروزه ما با قرآنهای بسیار روبهرو هستیم که هریک اثر بی بدیلی بشمار میروند و زینت بخش موزههای سراسر دنیا هستند.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت: با توجه به استفاده تکراری از طرح و نقوش در تذهیب و کمرنگ شدن اهمیت هنر کتاب آرایی در دهههای اخیر و عدم اجرای طرحی جدید از جانب هنرمندان نیاز بر این می رفت که این طرحها و گرهها با رعایت قوانین طراحی سنتی به شکلی نوین بهکار گرفته شود.
او تاکید کرد: تا در قالب یک جلد قرآن در گسترش و رواج کاربرد نقوش سنتی و همچنین باز خوانی کتاب آرایی قرآن مجید با تاکید بر ویژگیهای اصیل هنر کتاب آرایی و رویکرد خلاقانه مفید باشد.
شریفزاده افزود: باتوجه به اهمیت موضوع، اطلاعات مورد نیازبه روش اسنادی جمعآوری و در مواردی نیز با مشاهده نمونه های موجود و مصاحبه با اساتید فن به نتایجی دست یافتیم که منجر به ارائه یک قرآن نفیس شد که شامل 8 صفحه است.
او گفت: این صفحات عبارتند از عنوان، بسمالله، آغاز، سرسورهها، اسامی آیات، دعای ختم، تقدیم، عطف، که بر روی کاغذ آهارمهره شده با پودرطلای بیست و چهار عیار، گواش و آبرنگ اجرا شده است.
نظر شما