یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۲
صفارزاده، تحولي در مفهوم و ساختار شعر انقلابی و آييني ايجاد كرد

غزل تاجبخش-شاعر و نویسنده- با ابراز تاسف از درگذشت طاهره صفارزاده، شاعران نسل جدید شعر انقلاب را وامدار او دانست و گفت: صفارزاده انقلابي در مفهوم و ساختار شعر انقلابی و آييني به‌وجود آورد. شعر‌هايش از عمق وجود او می جوشید و این بود که تاثیرگذار نیز می‌شد.\

غزل تاجبخش در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با ابراز تاسف از درگذشت «طاهره صفار زاده» گفت: شخصیت انقلابی صفارزاده،  ذره ذره و پیش از انقلاب اسلامی شکل گرفت، او که برای تحصیل در رشته کارگردانی سینما راهی آمریکا شده بود، در نهایت به عنوان شاعری برجسته و انقلابی به ایران بازگشت. شاعری که از همه امکانات زبان فارسی برای تکامل شعرش بهره می‌برد.

وی تصریح کرد: صفارزاده انقلابی در مفهوم و ساختار شعر انقلابی و مذهبی به‌وجود آورد که شاعران نسل های بعد همه به نوعی وامدار او هستند. او به دلیل سرودن این شعر های انقلابی و جسارتی که در بیان داشت، بارها مورد اذیت و آزار ساواک قرار گرفت.

تاجبش با اشاره به انتشار شعر «استخدام» توسط صفارزاده در سال ۱۳۵۱ گفت: صفارزاده در این شعر، دوره طاغوت را با دوره معاویه مقایسه می کند و با اشاره به ظلم هایی که به مردم ایران و بشر می‌شود، در انتظار عدل جهانی می‌ماند. این مفهوم عمیقی است که در بیشتر شعر های صفارزاده دیده می‌شود.

تاجبخش سروده‌های «طنین دلتا»، «بیعت با بیداری»، «سفر پنجم» و به شعر «مردان منحنی» را از بهترین سروده‌های صفارزاده دانست.

این غزل‌سرا همچنین شعر های صفارزاده را ساده و بی آلایش دانست و تصریح کرد: این شعر‌ها از عمق وجود او می جوشید و این بود که تاثیر گذار نیز می‌شد. 

این شاعر گفت:  این روزها ما درگیر مراسم درگذشت قیصر امین پور بودیم که با رفتن طاهره صفارزاده شوکه شدیم. یاد و نامش گرامی باد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط