بهاره بهمنی دبیر اجرایی جام باشگاههای کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان کردستان در این کارگاه آموزشی گفت: این کارگاه به منظور آموزش تسهیلگران و مربیان باشگاههای کتابخوانی استان با حضور فعالان، علاقه مندان و کارشناسان حوزه کتاب آغاز شد.
وی ادامه داد: باشگاههای کتابخوانی بر اساس چهار گروه سنی در تیمهای حداقل 8 و حداکثر 15 نفره تشکیل و با مدیریت و هدایت مربی کتابخوانی اداره میشود و بچهها، کتابخوانی خلاق را یاد میگیرند.
بهمنی، به نحوه فعالیت جام باشگاههای کتابخوانی اشاره کرد و افزود: فعالیتهایی مانند نامه به نویسنده، نامه به شخصیتهای داستانی، نوشتن ادامه داستان، تصویرسازی بر اساس محتوای داستان، طراحی جلد و سایر فعالیتهای خلاقانه از جمله اهداف و فعالیتهای است که بر اساس علاقه بچهها در جام باشگاههای کتابخوانی دنبال میشود.
دبیر اجرایی جام باشگاههای کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان کردستان همچنین گفت: خروجی باشگاههای کتابخوانی که به صورت گروهی آماده میشود به محک داوری گذاشته میشود و در جشنوارههای باشگاههای کتابخوانی استانی و کشوری شرکت داده و نهایت باشگاه برگزیده و برنده جام معرفی و تقدیر خواهد شد.
وی با بیان اینکه رقابتی کردن این فعالیت به منظور ایده پردازی بیشتر در میان کودکان و نوجوانان است، گفت: 200 باشگاه کتابخوانی شامل 120 باشگاه در سنندج و 80 باشگاه دیگر در سطح دیگر شهرستانهای استان در سال 97 فعال شدند.
بهمنی با بیان اینکه دستاوردها و تجارب خوبی در سال گذشته در جام باشگاههای کتابخوانی استان به دست آمد، افزود: در سال جاری نیز بنا داریم با تعداد کارشناسان، متخصصان و علاقه مندان بیشتری در جهت فعالیت کودکان و نوجوانان در جام باشگاههای کتابخوانی همکاری داشته باشیم.
دبیر اجرایی جام باشگاههای کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان کردستان یادآوری کرد: در این دوره از جام باشگاههای کتابخوانی تلاش میشود به زبان و ادبیات کُردی بیش از پیش اهمیت داده شود و در کنار مطالعه کتابهای مختلف از نویسندگان مختلف کتابهای کُردی نیز پرداخته شود.
بر اساس این گزارش، این کارگاه آموزشی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و با همکاری دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور 50 نفر از مروجان کتابخوانی، کتابداران، معلمان، مربیان، کارشناسان حوزه کتابخوانی و فعالان فرهنگی شهرستانهای استان برگزار شد.
معرفی برنامه جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان، ضرورت بهکارگیری روشهای مشارکتی، اصول و مبانی تسهیلگری و تفاوتهای آن با مربیگری، شیوههای ارزیابی مشارکتی ادبیات کودک، بررسی نمونههای ترویج کتابخوانی، و تمرین مستندسازی و اطلاعرسانی پیوسته ازجمله سرفصلهای آموزشی در این کارگاه است.
این کارگاه که با مشارکت و استقبال پرشور کارشناسان و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی استان همراه بود، اصول یادگیری مشارکتی و تسهیلگری برای شرکت کنندگان تشریح شد.
نظر شما